الهیار ترکمن گفت: وقتی در مجلس اعتبارات را توزیع می‌کنند سهم تمام بخش‌ها افزایش می‌یابد به جز آموزش و پرورش، امیدواریم امسال این اتفاق نیفتاد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در نشست خبری بودجه ١۴٠٠ با اشاره به اینکه چارچوب تدوین لایحه اصلاح ساختار بودجه، سیاست اقتصاد مقاومتی و جمعیت تنظیم شده است، اظهار کرد: در بودجه عمومی کشور در سال ١۴٠٠، برای آموزش و پرورش و  پژوهش میزان ٨۴١ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۴٣/٧ درصد رشد داشته است.

او ادامه داد: در جدول شماره ۶ لایحه بودجه، امور سلامت ۳۳۱ درصد، آموزش و پژوهش ۷۲ درصد و رفاه اجتماعی ۷۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه در وزارت آموزش و پرورش بودجه برای تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان و انجام سند تحول ردیف، پیش بینی می‌شود، گفت: براساس برآورد‌ها در حوزه آموزش دولتی ۱۳ میلیون دانش آموز، ۸۸۰ هزار و ۵۱۴ نفر نیروی رسمی و پیمانی حدود ۸۰ درصد در امور آموزشی فعالیت دارند، همچنین ۵١٩ هزار کلاس دولتی و ۹۴ هزار و ۵۰۰ مدرسه داریم.

تا سال ۱۴۰۳ با پدیده ریزش کاهش نیروی انسانی مواجه هستیم

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش تاکید کرد: تا سال ۱۴۰۳ با پدیده ریزش منفی یعنی کاهش نیروی انسانی و افزایش دانش آموز مواجه خواهیم شد.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه اعتبارات آموزش و پرورش به دو دسته ستاد و سازمان‌های تابعه تقسیم می‌شود، گفت: در مجموع ۲۵ ردیف و دستگاه داریم که اعتبارات رشد قابل توجهی نسبت به سال ۹۹ دارد. سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، ۱۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات است در این در حالی است که ۱۳.۴ درصد اعتبارات کشور در سال ۹۹، ۱۰.۷ درصد بود.

او با بیان اینکه سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کم است، گفت: وقتی در مجلس اعتبارات را توزیع می‌کنند، سهم تما بخش‌ها افزایش می‌یابد اما در مقابل سهم آموزش و پرورش کاهشی می‌شود؛ امیدواریم امسال با درایت مجلس این اتفاق نیفتاد.

الهیار ترکمن بیان کرد: از ٢۵ ردیف بودجه، ١۴ ردیف در ذیل ستاد آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است البته کسورات بازنشستگان از اعتبارات ما اضافه نمی‌شود.

او ادامه داد: مجموع اعتبارات هم در ستاد آموزش و پرورش از ۶٣ هزار میلیارد تومان به ١٠٢ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که رشد ۶٣/۴ درصد‌ی از خود نشان می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره میزان رشد اعتبارات گفت: اعتبارات سرانه دانش آموزی ٣٠ درصد، اعتبارات سرانه دانش آموزی ١٩٧ درصد، فعالیت‌های تربیت بدنی ٣۶ درصد و فعالیت پیش دبستانی ٢۵ درصد رشد نشان می‌دهد، البته کسورات بازنشستگی هم سهم دولت است که باید پرداخت شود.

او اظهار کرد: رتبه بندی به شکل لایحه کردیم و این لایحه به دنبال کپی برداری از آموزش عالی نیست چراکه ماهیت کار معلم برای کار‌های پژوهشی و علمی متفاوت است و باید ضریب و جایگاه معلمی را داشته باشد.

الهیار ترکمن درباره افزایش ١٠ برابری بودجه مدارس غیردولتی بیان کرد: رئیس سازمان مدارس غیردولتی بابد ذر این مورد توضیح دهند چراکه این سازمان به طور مجزا بودجه خود را دارد و مستقل است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای حل مشکلات آموزش و پرورش باید دوکاره انجام دهیم، گفت: سیاست مشخص در برابر علت‌های مشکلات و تخصیص اعتبارات برای این علت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد البته که در شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست نیروی انسانی را مصوب کرد که در یک دوره کوتاه مشکلات این بخش حل می‌شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره رسیدگی به وضعیت سرانه دانش آموزی اظهار کرد: از امسال سرانه آموزش و پرورش را به تامین سرانه بهداشتی و حفظ سلامت متمرکز کردیم و ٣٠٠ میلیارد تومان از اعتبارات را برای این کار اختصاص دادیم.

او ادامه داد: اعتبارات فصل بهداشت و درمان هم رشد سه برابری دارد که در همین راستا تامین مواد بهداشتی مدارس را هم از همین محل دنبال می‌کنیم.

وزارت ارتباطات و صمت در تامین تبلت نقش دارند

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش همچنین درباره تامین تبلت برای دانش آموزان تصریح کرد: تبلت وارداتی است و وزارت ارتباطات و صمت در این موضوع نقش دارند بر همین اساس پیشنهاداتی از جمله معافیت گمرکی تا کاهش قیمت به یک سوم را داشتیم.

الهیار ترکمن اظهار کرد: باید قدرت خرید را در مورد تبلت بالا ببریم که تخصیص وام بدون کارمزد، معافیت عوارض گمرگی و سازوکار‌هایی که نهاد‌های انقلاب اسلامی می‌دانند از جمله پیشنهادات است.

٣۴ هزار نفر مشمول بازنشستگی هستند

او درباره آمار تعداد بازنشستگان گفت: امسال ٣۴ هزار مشمول بازنشستگی داریم که ٢۶ درصد آن هزار محقق شده است و پیش بینی می‌کنیم درخواست‌ها کمتر باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره میزان افزایش حقوق معلمان هم اظهار کرد که رشد ٢۵ درصدی داریم که این امر با تصویب قانون رتبه بندی و اجرای آن از سال آینده محقق خواهد شد.

با سه مرحله پرداخت بودجه آموزش و پرورش مخالفم

الهیار ترکمن درباره کسری بودجه در آموزش و پرورش بیان کرد: اعتبارات آموزش و پرورش در سه مرحله تامین می‌شود و ١٠ تا ١۵ درصد آن کسری استکه با این وجود ٧۵ تا ٨٠ درصد در لایحه بودجه و حدود ١٠ درصد تا پایان سال تامین می‌شود بر همین اساس با سه مرحله پرداخت شدن بودجه مخالف هستم چرا که معمولا تاخیر در پرداخت حق الزحمه حق التدریس‌ها از این محل است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: ۵ هزار و ٢٠٠ میلیارد اعتبار برای رتبه بندی در ردیف‌های متفرقه تامین شده است.

او درباره تامین شیر مدارس تصریح کرد: اعتبار آن در ردیف متفرقه پابرجاست البته پیشنهاد دادیم که اعتبار بدهند و به جای شیر در مناطق محروم بسته غذایی بدهیم که موافقت نشد و اعتبار شیر مدارس برای سال ۹۹ هم تامین نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار