اهالی خراسان جنوبی آنلاین متوجه شدند پینگیل گم شد و پیدا شد، اما بسیاری از آن‌ ها نمی‌ دانند یا به سختی می‌دانند که نمایندگانشان در مجلس چه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، معلم یک کلاس ۴۰ نفره در روستای بورنگ در درمیان هر روز از طریق شاد با دانش آموزانش حرف می‌زند، نمایندگان مردم در یک مجلس چگونه با موکلانش ارتباط برقرار می‌کنند؟

قبل از به راه افتادن و همه گیر شدن استفاده از شبکه‌ های اجتماعی گزارش دادن مقامات مسئول به مردم منوط به صدا وسیما و روزنامه‌ های محلی و بعد‌ ها سایت‌ ها و خبرگزاری‌ های اینترنتی بود، ولی اکنون و زمانی که بسیاری از مردم در جیبشان یک وسیله ارتباطی دارند آگاه شدن مردم از فعالیت‌ های نماینده به سختی گذشته نیست.

نمایندگان فعلی استان در شبکه‌ های اجتماعی حضور دارد. اما آیا به درستی از ظرفیت‌ های این فضا بهره‌ مند شده اند و مردم را بهره‌مند کرده اند؟

همه چیز هست منهای اراده

نشست‌ های خبری آنلاین: هم به صرفه‌ تر و هم مفید تر

زیراچی مدیر خبرگزاری مهر خراسان جنوبی گفت: روابط عمومی هر نماینده باید با رسانه هماهنگی داشته باشد و باید برای برخی مطالبات مردم استان نشست‌ های خبری آنلاین با حضور نمایندگان برگزار کنند.

او افزود: ورود نمایندگان به فضای مجازی نسبت به دوره‌ های قبل بهتر است، ولی بازخورد خبری از آن نمی‌ بینیم و صرفا برای بارگذاری دیدار‌ها و بازدید‌ های نماینده بکار می‌ رود، و کمتر شاهد پیگیری مطالبات و به تحقق رسیدن نتیجه دیدار هستیم.

زیراچی ادامه داد: اگر نماینده نمی تواند در حوزه انتخابیه خود حضور یابد، در بازه‌ های زمانی مشخص به صورت آنلاین نشست‌ هایی برگزار کند تا نمایندگان همه رسانه‌ ها و مردم در جریان عملکرد او قرار گیرند.

زنده از تهران

توسعه نرم افزار‌ های موبایلی که ظرفیت پخش زنده در آن گنجانده شده این فرصت را در اختیار نمایندگان قرار می دهد تا بتوانند هر لحظه‌ای که اراده کنند با آن‌ هایی که علاقه‌ مند به شنیدن گزارش هایی از عملکرد هایشان هستند ارتباط برقرار کنند.

این گزارش می‌تواند به صورت موردی و برای ارائه اهالی یک بخش ازحوزه ی انتخابیه باشد.

همه چیز هست منهای اراده

هرمزی مدیر باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند گفت: نماینده باید استفاده از فضای مجازی را برای ارتباط با مردم یک فرصت بداند، و مردم هم حق دارند بدانند نماینده شان در مجلس چه می‌کند؟

او افزود: برگزاری ارتباط زنده به صورت مدون و هر دو هفته یکبار باعث می‌شود تا هم نماینده خود را موظف به ارائه گزارش کند و هم مردم در جریان آخرین فعالی ت‌های نماینده‌ ها قرار گیرند.

هرمزی بیان کرد: تعامل دو سویه نمایندگان و رسانه‌ ها نیاز به شفاف سازی فعالیت‌ های وکلای ملت در زمینه‌ های مختلف دارد و رسانه باید این حساسیت را در نماینده ایجاد کند.

مدیر باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند ادامه داد: داشتن مشاور رسانه‌ ای قوی نیز برای نماینده باعث می‌شود تمامی مسائل و مشکلات شهرستانی و استانی را رصد و به درستی به نماینده منتقل کند.

کمی بیشتر از دو هفته

جعفری مدیر خبرگزاری فارس خراسان جنوبی گفت:گفت و گو‌های زنده در بازه زمانی دو هفته به دلیل زمانبر بودن تحقق برخی وعده‌ ها و همچنین بررسی و تصویب یک قانون، بازه مناسبی نیست، اما نماینده قطعا باید در رابطه با مسائل مختلف موجود در صحن علنی مجلس و موضوعات روز حوزه انتخابیه خود با اصحاب رسانه در بازه‌ های زمانی معین گفت و گو کند.

او افزود : نمایندگان باید در بازه‌ های مشخص در نشستی خبری یا در بستر شبکه‌ های اجتماعی به تشریح دستاورد‌ های خود در چهار محور طرح‌ های ارائه شده، طرح‌ های امضا شده، سوالات از مسئولین در کمیسیون‌ ها و تشریح اقدامات خود برای حل مشکلات مردم حوزه انتخابیه متبوع بپردازند.

جعفری افزود: با حمایت فعالان فضای مجازی استان تنها نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان از این درخواست استقبال کرده و به ارائه این گزارش در جمع اصحاب رسانه استان پرداخت.

همه چیز هست منهای اراده

مطالبه گر نیستیم ؛ نه رسانه‌ها ، نه مردم

حیدری مدیر مسئول روزنامه خراسان جنوبی گفت: نماینده مردم در فضای مجازی باید مسائل روز و همچنین وضع و دیدگاه خود را بیان کند اما تاکنون فعالیتشان در فضای مجازی خیلی خوب نبوده است.

او افزود: متاسفانه برخی مسائل مهم استان فراموش شده و پیگیری نشده و اگر نشست‌های رسانه‌ای باشد نماینده و دستگاه‌های اجرایی را ملزم به پیگیری می‌کند.

حیدری گفت: وعده‌ ها و قول‌ های نماینده باید به طور مستمر و در بازه‌ های زمانی ۲ ماهه پیگیری شود و اگر به نتیجه نرسد نماینده اعلام کند که دلیل آن چه بوده است.

مدیر مسئول روزنامه خراسان جنوبی ادامه داد: ضعف رسانه‌ ها در مطالبه گری نیز یکی از دلایل برگزار نشدن نشست‌ ها است  و اگر انجام شود حرکت خوبی است که به نفع نماینده مردم و رسانه ها است.

حیدری گفت: متاسفانه در استان ما نیز مردم مطالبه گر نیستند و به حداقل‌ ها راضی اند و حق و حقوق خود را نمی‌ شناسند که اگر آگاه بودند قطعا مطالبه گری افزایش می‌ یافت و تا زمانی که مردم نخواهند اتفاقی نمی‌افتد.

در جستجوی سهم سوالات مردم

محمودآبادی معاون خبر صدا وسیما خراسان جنوبی گفت: فضای مجازی عرصه ای است که آسیب‌ ها و مشکلاتی دارد و آن چنان که باید از کارکرد شبکه‌ های اجتماعی استفاده نشده است.

او با بیان اینکه فعالیت نماینده در فضای مجازی باید به گونه‌ای باشد که ۵۰ درصد سهم مردم باشد و ۵۰ درصد سهم نماینده، افزود: هر نماینده باید در شبکه‌ های اجتماعی فضایی را فراهم کند که مردم راحت سوال بپرسند و جواب بگیرند.

محمود آبادی گفت: برخی نمایندگان قبل از انتخابات گروه‌ هایی با تعداد اعضای زیاد تشکیل دادند و به صورت پرسش و پاسخ فعالیت کردند، ولی بعد از انتخابات تعطیل شد؛ درصورتیکه این گروه باید گسترش پیدا می کرد تا مردم آزادانه نظر می دادند و راحت با نماینده در ارتباط بودند و حال این سوال پیش می‌ آید که چرا این رویه تعطیل شد؟

معاون خبر صدا وسیما خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر فعالیت نمایندگان در شبکه‌ های اجتماعی به گونه ایست که تنها نماینده عملکرد خود را بیان می‌کند و ارتباط دوسویه وجود ندارد.

او ادامه داد: نماینده‌ ها باید دائم به صورت تلفنی با رسانه‌ ها در ارتباط باشند و هر ۶ ماه یکبار نیز نشستی خبری برگزار کنند.

محمود آبادی گفت: هر نماینده‌ ای که فعال تر است و حرف بیشتری برای گفتن دارد، سهم بیشتری در رسانه دارد، هرچند عدالت رسانه‌ای باید بینشان برقرار باشد، ولی عملکرد نماینده در قوه مقننه باید در رسانه منعکس شود.

همه چیز هست منهای اراده

گزارش عملکرد دوسویه

خسروی مدیر پایگاه خبری تحلیلی خاورستان خراسان جنوبی گفت: هرنماینده مجلس باید یک مشاور رسانه‌ای داشته باشد و موضع گیری‌ ها، اظهارنظر در یک موضوع، هماهنگی نشست خبری با اصحاب رسانه را برای او تعیین کند.

او افزود: هر خبرنگار خود می‌تواند یک کارشناس در مسائل مختلف  باشد و نماینده می‌ تواند به صورت رایگان از مشاوره  رسانه‌ ها بهره‌ مند شود.

خسروی گفت: امروزه فضای رسانه به گونه‌ ای است که نمایندگان می‌ توانند در حوزه ی خبری تولید محتوا کنند؛ هر نماینده که رسانه ای‌ تر بوده مردم از عملکردش راضی‌تر بودند.

مدیر . پایگاه خبری تحلیلی خاورستان بیان کرد: نمایندگان فعلی از تجربیات نمایندگان قبلی استفاده کنند و خیلی غرق در فضای مجازی نشوند و باید از طرح مسائلی که باعث شود هویت استانی ما به خطر افتد پرهیز شود. 

او گفت: با توجه به اینکه دوران مجلس هر ۴ سال است، هر فصل نیاز است که نمایندگان نشست خبری دو سویه برگزار کنند و گزارش عملکرد ارائه دهد و مردم را در فضای مجازی از طرح‌ها و لوایحی که رای مثبت یا منفی دادند آگاه کنند.

مصاحبه وویسی

رمضانی مدیر خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی گفت: بنا به ضرورت مسائل روز جامعه و موضع گیری‌ های خاص در مجلس نمایندگان باید پاسخگوی مردم باشند.

او افزود: نمایندگان با توجه به شناختی که از وضعیت کاری و اوقات فراغت خود دارند می‌توانند از طریق پیام رسان‌ ها در فضای مجازی سوال‌های خبرنگاران را به صورت وویس دریافت و  پاسخ را هم به صورت وویس برایشان ارسال کنند.

همه چیز هست منهای اراده

مدیر خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی ادامه داد : برخی نمایندگان خودشان شخصا در فضای مجازی نظرات مردم را می خوانند و به صورت جمع بندی مطرح می‌کنند.

رمضانی گفت :  اگر نمایندگان بخواهند یک طرفه در فضای مجازی فعال باشند ، فعالیت هایشان بازخوردی نخواهد داشت و به مسئولی تبدیل می‌شوند که گزارش محور هستند.

او بیان کرد: نمایندگان باید از فضای مجازی برای دریافت مطالبات مردم استفاده کند و پاسخگوی آرایی باشند که آن‌ها را روانه مجلس کرد.

مدیر خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی افزود : اگر نماینده‌ ای قائل به این بود که مشاور رسانه‌ای داشته باشد خیلی از اتفاقات زود ظهور و بروز می‌کند؛ هم مردم و هم رسانه‌ ها پاسخ مطلوب خود را دریافت می‌کنند.


بیشتر بخوانید


رمضانی گفت: اگر ارتباطی مناسبی بین رسانه و نماینده شکل نگیرد جایگاه نماینده در اذهان مردم شکل نمی گیرد و از طرفی اقدامات انجام شده هم به گوش مردم نمی‌رسد.

او گفت: برنامه‌ای به صورت مدون  از سوی دفاتر نمایندگان ارائه نشده است که این خود یک ضعف بزرگ است.

رمضانی بیان کرد: اگر نمایندگان به قدرت رسانه واقف باشند تا روز آخر نمایندگی، به احترام تک تک مردمی که به آن‌ها رای داده اند و باعث شده اند تا آنها در یکی از کرسی‌ های مجلس بنشینند، گزارش عملگرد خودشان را می دهند.

رمضانی همچنین مطرح کرد : اگر نمایندگان بتوانند در این ۴ سال جایگاه بودجه‌ای استان را رشد دهند و برخی از قوانین را به نفع استان تصویب کنند حرکت بزرگی برای استان محسوب خواهد شد.

ارائه عملکرد حداقل هر ۳ ماه یکبار

قربانی مدیر خبرگزاری تسنیم خراسان جنوبی گفت: هر نماینده باید هر ۳ ماه یک بار میزگردی تشکیل دهد و به صورت جداگانه گزارشی از کار ها و اقدامات  انجام شده را  به مردم ارائه دهد و از طرفی پیگیری‌ ها و اقداماتی که برای توسعه گسترش منطقه خود انجام داده را  برای رسانه ها بیان کنند.

او افزود: باید یک مقدار تولید محتوا واقدامات خود را در فضای مجازی پر رنگ‌تر کنند این میزان کافی نیست.

قربانی گفت: هرچند حضور نمایندگان در مناطق مختلف حوزه انتخابیه شان باعث دلگرمی مردم می‌شود، ولی باید دستاوردی داشته باشد.

همه چیز هست منهای اراده

و اما در آستانه ۱۴۰۰

از روزگار مرحوم حائری‌ زاده- و مرحوم فردوسی پور، نماینده‌ های مردم خراسان جنوبی در دوره اول مجلس که شبکه های رادیویی و تلویزیونی ، پیام رسان‌های مختلف و دیگر امکاناتی برای گزارش به مردم وجود نداشت و نمایندگان برای حرف زدن با مردم باید راهی مساجد می‌ شدند ۴۰ سال گذشته است، اکنون در آستانه ۱۴۰۰ هستیم.

مردم انتظار دارند سطح اطلاع رسانی و پاسخگویی نمایندگان درباره عملکردشان درمجلس فعلی از نماینده‌ های پیشین بهتر باشد.

شبکه‌ های اجتماعی و رسانه‌ های نوین به خوبی می‌ توانند بخشی از این انتظار را برآورده کنند.ظاهرا اراده پاسخگویی باید تقویت شود.

گزارش از فهیمه کدخدا

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
کاش نماینده ها همونقدر که دنبال رای هستند دنبال حل مشکلات مردمم بودند