قرار بود شرکت‌های خودروسازی در قالب ETF به بخش مردمی و خصوصی واگذار شوند اما این موضوع تنها در مرحله وعده مانده است!

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  صنعت خودروی ایران چند سالی است که درگیر و دار کشمکش بین دولتی ها و خصوصی هاست. از سال ۹۴ بحث خصوصی سازی کامل صنعت خودرو مطرح شد و حسن روحانی رئیس جمهور اعلام کرد که سیاست دولت او این است که صنعت خودرو خصوصی و در اختیار مردم باشد.

رئیس جمهور در همایشی که با حضور آقایان نوبخت، جهانگیری و نهاوندیان برگزار شد، گفت: صنعت خودرو باید به طور کامل خصوصی سازی شود. در آن جلسه که پنج سال از برگزاری آن می گذرد، موضوع خصوصی سازی صنعت خودرو مطرح شد و اصلی ترین آن این بود که  دولت حدود ۲۰ درصد از سهام ایران خودرو و سایپا را در اختیار دارد، ولی عملا این دو شرکت دولتی هستند و این نشان می دهد که این ۲ شرکت خصوصی نیستند.

 در آن جلسه رئیس جمهور دستور داد که همان سهم حدود ۲۰ درصدی که متعلق به دولت است را باید فروخت تا سهم دولت به صفر برسد. بعد از آن دستور رئیس جمهور، این موضوع در هیئت دولت نیز باید به تصویب می رسید تا عملیاتی می شد. اکنون با وجود اینکه قرار بوده نقش دولت در صنعت خودرو کم رنگ باشد، اما این اتفاق رخ نداده است. 

اکنون این روز‌ها به جای واگذاری امور این صنعت به بخش خصوصی با هدف تسریع در امور و بهبود شرایط، شاهد دو قفله شدن حضور دولت در آن با ورود نهاوندیان معاونت اقتصادی رییس جمهور است.

گزارش - خصوصی‌سازی خودروسازی‌ها به کجا رسید؟/ از پا انداختن صنعت خودرو به موجلب مداخلات دولت در این در صنعت

بسیاری از کارشناسان معتقدند تا صنایع خودرو در ایران خصوصی نشود، بسیاری از مشکلات حل نخواهد شد، اما برخی دیگر نیز خصوصی‌سازی صنایع خودروسازی در ایران را بسیار پیچیده می‌دانند.

آن‌ها معتقدند در شرایط فعلی اگر باقیمانده سهام خودروسازان به میزان بسیار در بورس عرضه شود، بورس دچار تلاطم خواهد شد. آن‌ها می‌گویند شرکتی مانند ایران‌خودرو حدود سه میلیارد دلار ارزش دارد و شاید حتی ۵ درصد از سهام این شرکت قیمتی حدود ۱۳۰ میلیارد تومان داشته باشد که یا سرمایه‌داری در ایران وجود ندارد یا به دلیل ترس از سرمایه‌گذاری به دلیل اینکه امنیت مالکیت وجود ندارد این سرمایه‌گذاری شکل نمی‌گیرد.


بیشتر بخوانید


ایرادات عمده به مداخله دولت در صنعت خودرو وجود دارد

ابوالفضل خلخالی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خصوصی سازی خودروسازان گفت: اینکه دولت در تصمیم گیری ها، مداخله داشته باشد ایرادات عمده دارد. با تغییر دولت ها این افراد عوض می شوند و در نتیجه برنامه های بلند مدت برای بنگاه های اقتصادی در نظر گرفته نمی شود.

گزارش - خصوصی‌سازی خودروسازی‌ها به کجا رسید؟/ از پا انداختن صنعت خودرو به موجلب مداخلات دولت در این در صنعت

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: از طرفی مدل اصلی و پایه در یک بنگاه اقتصادی مدل هزینه و فایده است، باید یک بنگاه اقتصادی متناسب با هزینه ای که انجام می دهد یک منفعت مشخصی داشته باشد.

خلخالی ادامه داد: وقتی دولت ها اداره یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرند، عملا این مدل بهم می خورد. وقتی یک بخش خصوصی اداره یک بنگاه اقتصادی را بر عهده دارد تمام غم آن بر این خواهد بود اگر یک ریال هزینه می کند، به همان میزان درآمد هم داشته باشد. در واقع مدیران دولتی خود را کارمند دولت می دانند و ریسک خیلی زیادی را بر عهده نمی گیرند و حاضر هستند همان چیزی را تحویل گرفتند به همان شکل تحویل دهند.

او گفت: اگر دولت ها به بخش خصوصی راه پیدا کنند،  تک تک هزینه ها حساب و کتاب پیدا می کند. نکته دیگر این است وقتی اداره مجموعه ای دست دولت می افتد هم زمان با آن رانت و فساد می تواند گسترش پیدا کند. مهم ترین آسیب این است از جیب بنگاه اقتصادی خارج می شود .

رانت خواری شرکت‌های خودروسازی مانع خصوصی سازی

 مهدیه ضیائیان  اقتصاددان و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خصوصی سازی خودروسازان کشور، گفت: سناریوی خصوصی سازی سهام دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا امروز به نمایشی تبدیل شده است که مسئولین کشور نقش تعیین کننده‌ای در وضعیت بحرانی این صنعت به عهده دارند، مسئولینی که از در حرف تا عمل‌شان تناقض وجود دارد.

گزارش - خصوصی‌سازی خودروسازی‌ها به کجا رسید؟/ از پا انداختن صنعت خودرو به موجلب مداخلات دولت در این در صنعت

او بیان کرد: برای رهایی از مشکلات اقتصادی این صنعت بزرگ کشور تنها مسیری که بر آن تمرکز می‌شود موضوع واگذاری سهام این دو خودروساز است، این در حالی است که تحریم‌ها به صنعت خودرو بازگشته و دومین صنعت بزرگ داخلی هم در معرض آزمونی سخت قرار گرفته است، هرچند صابون تحریم‌های بین‌المللی پیش‌تر نیز به تن خودروسازی ایران خورده، با این حال این بار داستان از دو جهت متفاوت است، به نحوی که هم می‌توان امیدوار بود و هم نگران.

 این اقتصاددان ادامه داد: خودروسازی ایران در حالت بیم و امید قرار گرفته و با توجه به مجموعه سیاست‌های احتمالی داخلی و محتمل بودن اینکه اروپایی‌ها در نهایت شاید دنباله رو سیاست‌های تحریمی آمریکا باشند، دقیقا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از سرنوشت این صنعت کرد.

او گفت: در حال حاضر موضوعاتی نظیر رانت، تناقض در حرف مسئولین، ضرر و زیان خودروسازان و سیاست زدگی در این زنجیره از جمله موانعی است که با توجه به تجربه‌های اشتباه در واگذاری‌ها وجود دارد و احتمال وقوع خطر بزرگ و ویران کننده در صنعت خودرو سازی کشور می‌رود، پس بهتر است در راستای تحقق خصوصی سازی این اقدام از زیر مجموعه‌های خرد و کوچک صنعت خودروسازی آغاز شود. قطعه سازان کوچک در این زنجیره، بهترین گزینه برای واگذاری مقدماتی در این صنعت هستند.

این اقتصاددان گفت: بهتر است با توجه به کارنامه ناموفق خصوصی سازی در کشور، ابتدا هر آزمونی که قرار است اجرا شود از این بخش‌ها کلید زده شود تا در صورت بروز هر اشکال و تبعات ناموفق این طرح، زنجیره صنعت خودرو به مخاطره نیفتد.

گزارش - خصوصی‌سازی خودروسازی‌ها به کجا رسید؟/ از پا انداختن صنعت خودرو به موجلب مداخلات دولت در این در صنعت

امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خصوصی سازی خودروسازان کشور، گفت: خودروساز‌های کشور در حال حاضر به نوعی خصوصی فعالیت می‌کنند، اما دولت برای فعالیت‌های آن‌ها تصمیم می‌گیرد، در حالی که تنها درصد کمی از سهام آن‌ها را دارد به همین دلیل از نظر قانونی آن‌ها خصوصی به شمار می‌روند.

او با بیان اینکه در حال حاضر ۲۸ خودروساز در کشور، از ۳۰ خودروساز ورشکست شده اند که این ۲ خودروساز هم خصوصی به شمار می‌روند، گفت: خودروساز‌های کشور را به نوعی شبه دولتی می‌توان دانست چرا که تنها بخش کمی از سهام آن‌ها در اختیار مردم قرار دارد و قسمت اعظم سهام در اختیار خود خودروساز، سازمان گسترش و شرکت‌های سرمایه گذاری قرار دارد.

کاکایی در خصوص نحوه خصوصی سازی کشور‌های دیگر در مقایسه با ایران، بیان کرد: چین یک دولت کمونیسم است که بسیاری از مدیران آن با ظاهر خصوصی، کارمند دولت هستند که تقریبا همانند ایران است، اما در صنعت خودرو به شدت شتاب گرفته است.

این کارشناس صنعت خودرو مالکیت را تاحدی مشکل اصلی در صنعت خودرو دانست و گفت: حدود ۲۰ سال پیش مالک خودروسازان، دولت و سازمان گسترش و نوسازی بود و مهم‌ترین کار‌های توسعه‌ای در آن زمان انجام شد، اما بعد از آن به مرور این صنعت به مالکان دیگری اختصاص یافت، اما در نهایت دولت برای آن تصمیم می‌گیرد.

کاکایی تشریح کرد: در ۲ سال اخیر چه کسی به دولت اجازه داده است که ۵ بار مدیرعامل خودروسازان را تغییر دهد؟، در حالی که دولت این کار را انجام داد؛ دولت قدرت دارد، اما وظیفه و حق این کار را ندارد. مشکل اصلی در قوانین ماست، دولت در حال حاضر کمکی به خودروساز‌ها نمی‌کند، اما برای آن‌ها تصمیم می‌گیرد.

او تصریح کرد: مشکل این است که ما قوانین پیچیده‌ای داریم که هر کسی می‌تواند آن را تفسیر کند و بر اساس آن تفسیر، سوء استفاده هم رخ می‌دهد. پیچیدگی قوانین باعث می‌شود خصوصی سازی حتی اگر انجام هم نشود نگذارد کار‌ها به درستی انجام شود.

یکی از راه‌هایی که برای برون رفت از شرایط فعلی پیشنهاد می‌شود، واگذاری دو خودروساز بزرگ کشور به بخش خصوصی است، اما واقعیت این است که ساختار ایران خودرو و سایپا چنان بزرگ و البته پیچیده شده است که دولت و حاکمیت برای اداره و تصدی گری آن با مشکل مواجه شده و باید به این حقیقت نیز معترف بود که بخش خصوصی فعلی ایران هم توان مدیریت چنین مجموعه‌های بزرگی را ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۲ دی ۱۳۹۹
باید صتعت خودرو را بست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۲ دی ۱۳۹۹
مگه میذارن خصوصی بشه
Iran (Islamic Republic of)
محسن مغان
۱۴:۳۱ ۰۲ دی ۱۳۹۹
سلام.باید قیمت کارخانه ای خودرو کاهش یابد تا به تبع ان قیمت بازار کاهش یابد،متاسفانه قیمت خودرو بطور بیسابقه و با دلال بازی و احتکار در دولت تدبیروامید بیش از ده برابر گران کردند،دلارچندین ماه است ریزش شدید کرده ولی کارخانه خودروسازی سایپاوایران خودرو همچنان در حال گرانفروشی هستند.ازباشگاه خبرنگاران انتظار پیگیری داریم.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۲ دی ۱۳۹۹
اگر خودرو سازی خصوصی شود از کجا هرینه بریز و بپاش این مسئولین تامین شود؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۲ دی ۱۳۹۹
خسته شدیم به خدا این همه گرانی ها چرا تمومی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۲ دی ۱۳۹۹
مشخص و واضحه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۲ دی ۱۳۹۹
متاسف
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۲۸ ۰۲ دی ۱۳۹۹
این مافیا مگه میزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۳:۱۲ ۰۲ دی ۱۳۹۹
ایران از کشورهای عجیبی هست که چه خصوصی وچه دولتی پیشرفتی نمیکند، همتی نیست،فقط به حال حاضر نگاه مکنن،تنها صنایع نظامی ،درحال پیشرفت است.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۳۴ ۰۲ دی ۱۳۹۹
دولت چند ماه ماننده به عمر دولتشان خواب چشم ندارند تا به هر ترفندی از مردم پول می گیرند . علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمد
۱۲:۱۴ ۰۲ دی ۱۳۹۹
سلام.اگر هر روز در مورد گرانفروشی بیش از ده برابری قیمت کارخانه ای سایپا و ایران خودرو در دولت تدبیروامید صدههابار مطالب بگذارید باز کم هست،این گرانی درچهل سال اخیر بیسابقه است،قیمت کارخانه ای خودرو باید به یک چهارم کاهش یابد و فروش فقط بصورت قرعه کشی و بانظارت کامل انجام شود تا جلوی دلال بازی خودروسازها گرفته شود،ازادسازی قیمت یعنی عمق فاجعه و زیان دیدن عموم مردم،باید واردات خودرو بدون تعرفه ازاد شود و ان نیز با قرعه کشی فروخته شود تا جلوی دلال بازی وارداتی گرفته شود.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۲ دی ۱۳۹۹
اخبار باشگاه خبرنگاران شده کاهش خودرو و دلار که مردم حواسشان پرت شود و متوجه گرانی تخم مرغ شانه ای 45 هزار و موز کیلویی 40 هزار و افزایش شدید لبنیات و مواد غذایی و خوردو خوراک نشوند و صدایشان در نیاید
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۰:۰۵ ۰۲ دی ۱۳۹۹
لطفا از ETFو اینجور چرت و پرت ها صحبت نکنید . همان ETF پالایش یکم برای هفت پشتمان کافی است . هر روز شاهد برد باد رفتن سرمایه امان هستیم
Iran (Islamic Republic of)
نفوذ یعنی صنعت خودرو
۱۰:۰۳ ۰۲ دی ۱۳۹۹
اینهمه مردم و رسانه ها از عملکرد و ضعف مدیریت و سو استفاده این صنعت از شرایط کشور طی 30 سال گذشته ناراضی هستن
Iran (Islamic Republic of)
محسن ایران
۰۹:۵۷ ۰۲ دی ۱۳۹۹
سلام.به جای این بحثهای انحرافی در مورد خودروسازی سایپا و ایران خودرو به گرانفروشی بیش از ده برابری قیمت کارخانه ای خودرو در دولت تدبیروامید بپردازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۲ دی ۱۳۹۹
درایران، خصوصی سازی، یعنی انواع فساد اقتصادی واخلاقی وفرهنگی و......!؟!؟ هرچند دولتی هم خالی ازاین فسادها نیست!!؟؟ ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۲ دی ۱۳۹۹
مگر خصوصی نیست!؟! که هرفساد قیمتی راداره انجام میده
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۸:۱۰ ۰۲ دی ۱۳۹۹
همینجوری دو دستی تحویل یکسری افراد بشه تحت عنوان خصوصی سازی
همین خودرو سازی .... هم میشه گوشت قربانی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۸:۰۳ ۰۲ دی ۱۳۹۹
وزیر و عده داده
میگه محصول نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۰۲ دی ۱۳۹۹
ملت فریب خوردن سالها قبل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۲ دی ۱۳۹۹
بدجور هم فریب خوردن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۰۲ دی ۱۳۹۹
خوووب
آخرین اخبار