استاندار کرمان گفت:خودرو‌های حامل افغانستانی های غیر مجاز تبدیل به یک داستان عجیب شده است که حجمی از تصادفات، هزینه بیمارستان ها، نیروی کار و هزینه‌های جاری را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، در جلسه عصر امروز کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان که با حضور زینی‌وند استاندار کرمان، بصیری معاون سیاسی امنیتی استاندار و مدیران عضو ستاد مبارزه با قاچاق در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان برگزار شد، سردار عبدالرضا ناظری فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: استان کرمان باید به عنوان یک استان ویژه در حوزه قاچاق در کشور نگاه شود.

او افزود: حجم و تنوع قاچاق در استان بسیار بالا است و با توجه به جغرافیا و گستردگی استان کرمان، همجواری با دو استان مرزی و ... نیازمند توجه ویژه در بحث قاچاق هستیم تا با استفاده از تمام ظرفیت‌ها تحول و جهش خوبی در این حوزه ایجاد کنیم.

سردارناظری با اشاره به قاچاق سوخت تاکید کرد: ساماندهی توزیع سوخت باید در سطح استان صورت بگیرد تا جلوی قاچاق سوخت گرفته شود و تجهیز گلوگاه‌های استان به سیستم کنترل و دوربین‌های تطبیق پلاک خودرو با بارنامه لازم است که اکنون در برخی از استان‌ها انجام می‌شود و در صورت نصب چنین دوربین‌هایی خیلی راحت می‌توانیم تانکر‌های حامل سوخت را کنترل کنیم، زیرا اکنون با بارنامه‌های جعلی قاچاق سوخت می‌کنند.

او با اشاره به لزوم رفع موانع قانونی در مقابله با قاچاق سوخت بیان کرد: باید کامیون‌ها و تانکر‌هایی که دنبال قاچاق هستند، مصادره و یا توقیف شش ماهه بشوند، زیرا از ظرفیت‌های نظام برخوردار می‌شوند و در امر قاچاق سوءاستفاده می‌کنند و امروز یک دستگاه تانکر حمل گاز با هوشیاری همکاران ما متوقف شده است که ۴۵ هزار لیتر سوخت قاچاق داشته است.

فرمانده انتظامی استان کرمان با اشاره به ضرورت برخورد سازمان‌ها و استفاده از ابزار سازمانی در مقابله با قاچاق سوخت گفت: طرحی در زمینه باک‌های اضافی خودرو‌ها داریم.

او با اشاره به اینکه در زمینه قاچاق دام باید سازمان‌های نظارتی وظیفه خود را به خوبی انجام بدهند، افزود: کشتارگاه‌ها نقطه دیگری است که قاچاق دام را داریم و باید در این زمینه نظارت بیشتری صورت بگیرد.

سردارناظری تصریح کرد: کرمان جزو سه استان برتر کشور در حوزه مقابله با قاچاق کالا، ارز و سوخت است و در هشت ماه گذشته امسال بیش از ۶۸۶۷ راس دام قاچاق و بیش از ۳۳۸ تن شیرخشک قاچاق کشف شده است.

او با اشاره به اینکه بیش از ۲ میلیون و ۵۶۳ هزار لیتر سوخت از ابتدای امسال تاکنون در استان کرمان کشف شده است، بیان کرد: ۱۲۰ باند در این حوزه منهدم شده اند و  ۲۰ دستگاه کامیون نفتکش توقیف شده است.

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: ارزش ریالی کشفیات قاچاق طی امسال ۱۶۷ میلیارد تومان بوده است و نسبت به پارسال ۵۱ درصد افزایش یافته است.

او افزود: ۴۹ پرونده با ارزش بیش از ۵ میلیارد ریال و ۲۲۹ پرونده بالای ۱۰۰ میلیون تومان در خصوص قاچاق در کرمان تشکیل شده است.

ناظری تصریح کرد: نبود شعب اداره تعزیرات در شهرستان‌ها مشکلات زیادی را به دنبال دارد و در بحث انبار نگهداری کالا‌های قاچاق و هزینه کرایه حمل کالا‌های مکشوفه به مرکز استان مشکل داریم.

علی زینی وند استاندارکرمان در جلسه کمیسیون هماهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان با بیان اینکه دو کار در حوزه قاچاق کالا در استان باید دنبال شود، گفت: تاثیر بر تعدیل و شفاف سازی قوانین و مقررات موجود یکی از کارهایی است که در استان‌ها بعضا به آن پرداخته نمی‌شود.

زینی وند تصریح کرد: استان کرمان تجربه خوبی در مطرح کردن دیدگاه‌ها دارد و باید مکاتبه شود تا ضعف‌ها و نواقص گفته ، پیگیری و موجب تعدیل در قوانین موجود شود.

استاندار کرمان بیان کرد: باید برای مبارزه با قاچاق براساس قوانین هماهنگی و برنامه ریزی شود ، دقیق‌تر عمل کنیم و تصمیمات عملیاتی‌تری بگیریم که در این صورت می‌توانیم در کنترل قاچاق کالا و سایر مسائل مرتبط با این حوزه موثر باشیم.

او افزود: کرمان به لحاظ جغرافیایی مرزی نیست، اما همه دردسر‌ها و گرفتاری‌های استان مرزی را دارد اما مزایای مرزی بودن را ندارد.

زینی وند با اشاره به اینکه در قاچاق سوخت به شدت درگیر هستیم و سرمایه کشور به جیب مافیا می‌رود، تصریح کرد: درگیر قاچاق انسان هستیم و خودرو‌های حامل افغانستانی ها تبدیل به یک داستان عجیب شده است که حجمی از تصادفات، هزینه بیمارستان ها، نیروی کار ما و هزینه‌های جاری را به خود اختصاص داده است.

استاندار کرمان با اشاره به حجم قاچاق دام از استان‌های جنوبی تصریح کرد: این مسائل، فساد و مواردی که در طول مسیر قاچاق پیش می‌آید، در شان نظامی با اقتدار جمهوری اسلامی نیست که نتوانیم قاچاق را کنترل کنیم و باید استان کرمان نقشی اصولی در کنترل این موارد ایفا کند.

او با اشاره به تاثیر قاچاق بر بازار و اشتغال افزود: ساماندهی و شناسنامه دار کردن انبار‌ها بحث بسیار مهمی است و در برخورد‌ها و کشفیات انبار‌ها باید شان افراد در نظر گرفته شود، زیرا شاید برخی مواد برای خط تولید انبار شده و مواد اولیه باشد.

زینی وند گفت: از سوی دیگر در کشف کالای قاچاق باید بی رحمانه با قاچاقچی برخورد کرد به ویژه در کالا‌های اساسی در این شرایط تحریم و باید نام این افراد را اعلام کرد.

حمید شمس‌الدینی دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان در این جلسه با عنوان اینکه قاچاق اسلحه و مهمات، قاچاق کالا، قاچاق سوخت، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان برخی از انواع قاچاق هایی هستند که از استان کرمان انجام می‌شود افزود: امسال انواع کشفیات قاچاق در استان کرمان افزایش پیدا کرده است.

اوبا اشاره به اینکه مهمترین کشفیات استان سیگار، پارچه، چای، لوازم خانگی، شکر و لوازم آرایشی و بهداشتی بوده است افزود: مهمترین مشکل ما در استان کمبود انبار برای نگهداری کشفیات قاچاق است.

سیدباقر نورالدینی مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سیستمی شدن توزیع سوخت موجب کاهش قاچاق سوخت طی امسال شده است، گفت: توزیع الکترونیکی فرآورده‌های نفتی را از تیرماه با نفت و گاز، گاز مایع و نفت سفید آغاز کرده ایم.

او افزود: در پنج ماه گذشته قریب به ۱۰ میلیون لیتر کاهش مصرف در خرده فروشی نفت و گاز داشته ایم و میزان کاهش در مصرف نفت سفید تا سال آینده مشخص می‌شود.

نورالدینی با اشاره به اینکه ۲۲۰ هزار خانوار در استان کرمان برای نفت سفید به صورت الکترونیکی ثبت نام کرده اند، گفت: تلاش شده بتوانیم با قیمت مصوب کپسول گاز مایع را در اختیار مردم قرار بدهیم و آخرین قیمت ۹۷۰۰ تومان برای کپسول ۱۱ کیلویی بوده است و ثبت نام شده اند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار