زنگنه گفت: پیش فروش نفت یک سازوکار پیشرفته‌تر از فروش اوراق مالی است و در کنار آن در بودجه ۱۴۰۰ آمده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت پس از مراسم آغاز حفاری در فاز ۱۱ پارس جنوبی، در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ابهامات موجود در پیش فروش ۸۰ هزار بشکه پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: پیش فروش مطلق در قانون نیست، در لایحه فروش اوراق مالی یا پیش فروش نوشته شده است.

وی افزود: هردو در لایحه وجود دارد، اوراق مالی هم امسال و هم سال‌های قبل بوده؛ پیش فروش هم یک سازوکاری است که اگر مجلس تصویب کند، دولت می‌تواند عمل کند و یک چیزی پیشرفته‌تر از اوراق مالی است.

سهم دانش بنیان‌ها در وزارت نفت

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سهم دانش بنیان‌ها از توسعه فاز‌های پارس جنوبی اظهار کرد: خود شرکت پتروپارس یک شرکت دانش بنیان است؛ آن زمان که تاسیس شد بحث‌های زیادی درباره آن مطرح بود، خیلی‌ها می‌گفتند که چرا شما با شرکتی که سرمایه کمی دارد قرارداد بسته اید؟

وی افزود: آن زمان هنوز بحث دانش بنیان‌ها مد نشده بود و ما می‌گفتیم که شرکت پتروپارس هیچ چیزی جز توانایی مدیریت پروژه و پیشبرد کار ندارد و تا کنون هم موفق بوده است.


 بیشتر بخوانید


این مقام مسئول تصریح کرد: شرکت O۱ نیز یک شرکت دانش بنیان است؛ شرکت‌های دانش بنیان در پارس جنوبی نقش بسیار تعیین کننده‌ای داشته اند.

وی در ادامه گفت: در کل شرکت‌های E&P یا اکتشاف و استخراجی که ما تایید صلاحیت کرده ایم را از منظر دانش بنیانی و نه از منظر داشتن سرمایه، تجهیزات، ماشین آلات و امکانات بررسی کردیم.

زنگنه فعالیت‌های وزارت نفت برای حمایت از دانش بنیان‌ها را اینطور تشریح کرد: اکنون سرمایه گذاری‌های پارک فناوری ری در حال انجام است، همزمان داریم مراکز نوآوری را در دانشگاه‌ها از دانشگاه نفت گرفته صنعتی شریف، امیرکبیر، شهید چمران و شیراز دنبال می‌کنیم که پارک‌های فناوری راه اندازی کنند و صندوق پژوهش و نوآوری نفت در حال فعال شدن است.

وی در انتها تصریح کرد: این‌ها کار‌هایی است که در حال انجام آن هستیم و امسال در بودجه برای اولین بار یک تبصره‌ای را گذاشتیم که اگر تصویب شود، به شرکت نفت و شرکت‌های تابعه آن اجازه می‌دهد که ۸۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی خود برای توسعه فعالیت‌های فناورانه، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها، به صورت کمک‌های بلاعوض و پرداخت تسهیلات ترجیحی پرداخت کنند که این کار مهمی برای کمک به این شرکت‌ها و توسعه ساخت داخل است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار