حجت الاسلام نوری زاده با اشاره به کمبود‌های کشور در زمینه‌های پزشکی، هسته‌ای و قرآنی، گفت: واقفان و خیران اهداف و نیات خود را در این زمینه‌ها قرار دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با هیات همراه درسفر به استان کرمان با حجت‌الاسلام والمسلمین علیدادی امام جمعه کرمان دیدار و گفتگو کرد.

حجت الاسلام نوری زاده با بیان روایاتی پیرامون اهمیت و جایگاه وقف، گفت:یکی از روش‌های نیکو و سنت‌های حسنه بشریت، وقف است که از دیر باز به شکل‌های گوناگونی در تاریخ بشر وجود داشته و اسلام آن را در مسیر روشن، منطقی، هدفدار، مترقی و دقیق نهاده است.

اوافزود: اوقاف یک نهاد مردمی است که می تواند بزرگترین سازمان اقتصادی اسلام را شکل دهد.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وقف با همه شئون زندگی مردم ارتباط دارد، بیان داشت: سازمان اوقاف رشد و بالندگی زندگی مردم را در سایه وقف وظیفه خود می‌داند.

حجت الاسلام نوری زاده پویا کردن سازمان اوقاف را یکی از اهداف بلند مدت و مهم این سازمان دانست و تصریح کرد: شناسایی و رفع آسیب‌های گذشته و  تقویت فرصت‌های پیش رو در تعامل با سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها راه را در رسیدن به این هدف مهم ،هموارتر خواهد کرد.

اوافزود: استفاده از راهبرد شبکه سازی، جریان سازی، گفتمان سازی، فرهنگسازی و توانمند سازی متولیان و مسئولان اوقاف و الگو سازی و نوین سازی شیوه‌های ترویج فرهنگ وقف می تواند برای بهره وری موقوفات و برنامه‌های فرهنگی بسیار اثرگذار باشد.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مجموعه سازمان اوقاف در صدد استفاده از خلاقیت و نوآوری برای تقویت حوزه وقف و تثبیت اعتقادات مردم است، بیان داشت: یکی از مهم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی در اسلام وقف است، که ما می‌توانیم با هدایت مردم برای ترویج فرهنگ وقف این پتانسیل بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.

او با بیان این که ۸۰۰ نیت وقف در کشور شناسایی شده است، افزود: ما باید حافظ اموال موقوفه و مجری دقیق نیات واقفان باشیم و در این زمینه شفاف و دقیق عمل کنیم.

حجت الاسلام نوری زاده با اشاره به این که رویکرد‌های جدیدی در زمینه فرهنگی، عمرانی و اقتصادی درسازمان اوقاف شکل گرفته است، تصریح کرد: توجه به فناوری‌های نوین، دانش بنیان، پزشکی، انرژی خورشیدی و بهره وری از موقوفات از ابتکارات سازمان اوقاف است.

او رسیدگی ویژه به موقوفات حوزوی را از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان اوقاف دانست و افزود: واحدی در سازمان اوقاف برای موقوفات حوزوی ایجاد شده است تا بتوانیم موقوفات حوزه‌های علمیه را در سراسر کشور احیاء کنیم.

حجت الاسلام نوری زاده گفت: تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی و برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در زمان شیوع ویروس کرونا، سازمان اوقاف را به عنوان سازمان‌های پیشرو در خدمت رسانی به مردم معرفی کرد.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: در طرح شهید سلیمانی دومیلیون بسته حمایتی از محل موقوفات وکمک‌های خیران تهیه و در بین محرومان و آسیب دیدگان از کرونا توزیع شد.

او با اشاره به برنامه‌های گسترده فرهنگی اوقاف در سطح کشور افزود: آموزش قرآن، ازدواج آسان، خرید دستگا‌ه های پزشکی، اجرای برنامه‌های جهانی غدیر، از برنامه‌های جدید سازمان اوقاف در موضوعات فرهنگی است.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف با اشاره به کمبود‌های کشور در زمینه‌های پزشکی، هسته‌ای و قرآنی، تصریح کرد: واقفان و خیران اهداف و نیات خود را در این زمینه‌ها قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی نماینده، ولی فقیه وامام جمعه کرمان در دیدار با مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان وهیات اعزامی سازمان اوقاف وامور خیریه، گفت: اداره اوقاف استان کرمان از ادارات برتر کشور در تعداد موقوفات شمرده می‌شود.

او با اشاره به این که کارمندان اداره اوقاف استان، جهادگر واقعی در حفظ موقوفات هستند، افزود: حفظ مال یکی از کار‌های سخت دنیوی است و کارمندان اوقاف با حفظ مال موقوفات، جهادگر واقعی شناخته می‌شوند.

نماینده، ولی فقیه وامام جمعه استان کرمان با بیان این که رقبه‌ها و موقوفات استان کرمان بسیار زیاد هستند، بیان کرد: استان کرمان جزو سه استان برتر از جهت موقوفات و رقبه‌ها در کشور شمرده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی، تصریح کرد: باید هر نوع فعالیت در اوقاف با رویکرد حفاظت از موقوفات و رقبات پایه ریزی شود.

او با تاکید براین که اوقاف کرمان باید به دنبال تغییر و تحول در عملکرد‌ها و پیشرفت به سوی آبادانی باشد، افزود: اوقاف زمانی می‌تواند الگو در کشور باشد که نظارت و جدیت در کار و بهترین برنامه‌ها را برای استان و شهر داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی کمبود نیروی انسانی در اوقاف را از موضوعات اصلی این سازمان دانست و بیان داشت: نقشه راه و برنامه ریزی از دیگر عوامل تحول در اوقاف است.

نماینده، ولی فقیه وامام جمعه استان کرمان عملی کردن ماده۴۴قانون اساسی مبنی بر نظارت جدی بر عملکرد‌ها را از ضروریات دولت‌ها دانست و گفت: نظارت جدی ودقیق از مهم‌ترین وظایف اداره اوقاف بر موقوفات و اموال مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی با اشاره به اهمیت و ایجاد اتاق فکر جهت برنامه‌های اداره اوقاف، بیان داشت: از کسانی که تجربه کاری و دانش‌های زیادی در اوقاف داشته اند، دعوت کنید تا در این گفتمان سازی شرکت کنند.

او با بیان این که در گام دوم انقلاب اسلامی باید شاهد پیشرفت و رویکرد‌های جدید در سازمان ها‌ی همچون اوقاف باشیم، افزود: در گام دوم انقلاب اسلامی با رفع نواقص و رویکرد‌های جدید می‌توانیم خدمتگذار خوبی باشیم.

حجت الاسلام جلالی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان، هم گفت: بیش از هشت هزار موقوفه در استان کرمان وجود دارد.

اوافزود: ۱۴ بقعه شاخص کشوری و ۲۲ شاخص استانی است که همه آن در یک مرکز به نام افق دایر شده اند که در سه بخش اجتماعی، فرهنگی و قرآنی فعالیت دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریز‌های انجام شده دریافت سند برای موقوفات استان کرمان در دستور کار ویژه قرار دارد، تصریح کرد: در این زمینه در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته موفقیت‌های خوبی را به دست آورده ایم.

او نصب امین در موقوفات غیرمتصرفی را یکی از رویکرد‌های جدید در استان کرمان عنوان کرد.

حجت الاسلام جلالی گفت: تصویب ماده ۵ قانون امور اوقاف رویکرد جدیدی است که طی یکسال گذشته در سازمان اوقاف اتفاق افتاده است و بالطبع در سایر استان‌های کشور از جمله استان کرمان ساری و جاری شده است.

اوافزود: اولین هیات امنا برای موقوفات حوزه‌های علمیه در استان کرمان ایجاد شد که اعضای آن شامل نماینده، ولی فقیه و امام جمعه کرمان، نماینده خبرگان رهبری و مدیرکل اوقاف و امور خیریه هستند.

حجت الاسلام جلالی از ایجاد کارگاره آموزش و تولید سنگ‌های قیمتی در پرورشگاه دیلمقانی بامشارکت سرمایه گذار، نصب پنل‌های خورشیدی در شهرستان راور در راستای احیا و بهره وری موقوفات استان خبرداد.

انتهای پیام /ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار