به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره «هیچ آزمون حضوری برای امتحانات داخلی نوبت اول برگزار نمیشود»، «بودجه پیشنهادی اجرای طرح رتبه بندی معلمان چقدر است؟» و «جزئیات واگذاری و ساماندهی مهدهای کودک به آموزش و پرورش » سپری شد.
جزئیات واگذاری و ساماندهی مهدهای کودک به آموزش و پرورش
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی درباره سازوکار آموزش و پرورش برای ساماندهی مهدهای کودک بیان کرد: با توجه به فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد ساماندهی مهدهای کودک کلیات این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.
او ادامه داد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش کودکان موضوع مهمی است و مقام معظم رهبری به آن تاکید داشتند به طور جدی پیگیر ساماندهی آن هستیم ضمن آنکه از مجموع کودکان ۸۰ درصد آنها در گروه سنی ۴ تا ۶ قرار دارند و براساس قوانین آموزش و پرورش مشمول این بخش هستند.
معاون آموزش ابتدایی بااشاره به اینکه ۲۰ درصد کودکان در گروه سنی زیر چهار سال قرار دارند، بیان کرد: در بند ۲ سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری به تربیت کودکان توجه ویزهای شده است و بر اساس این ضرورت ما هم آمادگی خود برای حرکت در این مسیر را اعلام کردیم.
هیچ آزمون حضوری برای امتحانات داخلی نوبت اول برگزار نمیشود
مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش باشگاه تهران درباره نحوه برگزاری امتحانات نوبت اول بیان کرد: با توجه به وضعیت بیماری کرونا و مصوبات ستاد مرکزی مقابله با کرونا امسال تمام کلاسها به طور غیر حضوری برگزار شد بنابر این شرایط امتحانات حضوری هم به هیچ عنوان و در هیچ مقطع تحصیلی برگزار نخواهد شد.
او ادامه داد: فقط امتحانات نهایی برای بازماندگان خرداد و شهریور برگزار میشود و در سایر مدارس هیچ امتحانی به طور حضوری برگزار نخواهد شد و احیانا اگر برخی مدارس غیردولتی از این قانون تخطی کنند با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
بودجه پیشنهادی اجرای طرح رتبه بندی معلمان چقدر است؟
یارمحمد حسین بر مدیرکل امور اداری و تشکیلاتی آموزش و پرورش درباره اجرای طرح جدید رتبه بندی معلمان بیان کرد: با مساعدت سازمان برنامه و بودجه لایحه رتبهبندی معلمان تقدیم دولت شد و از اول فروردین ١۴٠٠ اجرایی خواهد شد.
او ادامه داد: در طرح جدید رتبه بندی معلمان اول استقرار نظام پرداخت مبتنی برعملکرد رقابتی براساس صلاحیت احراز شده معلمان مورد توجه قرار گرفته است.
حسین بر درباره میزان بودجه در نظر گرفته شده برای اجرای طرح با بیان اینکه هنوز این موضوع قطعی نشده است، اظهار کرد:، اما آنچه پیشنهاد دادیم برای اجرا در سال اول و با احتساب حق شغل و شاغل پنج هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان براورد شده است.
پرداخت ۶ میلیون وام بلاعوض به دانشآموزان مبتلا به کرونا
گودرز کریمی فر مدیرکل تعاون و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره چگونگی تامین هزینه درمان دانش آموزان مبتلا به کرونا اظهار کرد: در بیمه درمان حوادث دانشآموزی پیش بینی کردیم که هزینههای فوت، نقص عضو، دیه، هزینههای کلینیکی و پاراکلینیکی، بستری و جراحی سریع در بخش بیمارستانی مشمول این بیمه باشند.
مدیرکل تعاون و پشتیبانی آموزش و پرورش بیان کرد: علاوه بر این موضوع حوادث میتواند موارد دیگری از جمله بیماری کرونا را هم شامل شود که در این مورد در بخش بیمارستانی و بخشهای دیگر ۶ میلیون تومان وام دریافت میکنند.
پایان کشمکش برای تربیت کودکان، ساماندهی مهدهای کودک تعیین تکلیف شد
ساماندهی و مدیریت مهدهای کودک بالاخره پس از بحث و بررسیهای بسیار و کشمکشها به وزارت متولی تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان یعنی وزارت آموزش و پرورش رسید.
موضوعی که کم و بیش درباره آن صحبت شده بود و از بلاتکلیفی نسبی مهدهای کودک در حیطه مدیریت و ساماندهی گله و شکایت وجود داشت، اما کاری عملی انجام نشده بود با این وجود یازدهم شهریور امسال رهبر معظم انقلاب در دیدار با مدیران آموزش و پرورش از وضعیت مهدهای کودک گلایه کردند و این بار این شکایت فصل الخطابی شد تا این دوره آموزشی در مسیر سر و سامان گرفتن قرار گیرد و حدود سه ماه بعد از این گلایه روز گذشته بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی، واگذاری مسئولیت و ساماندهی و مدیریت مهدکودکها به وزارت آموزش و پرورش را تصویب کرد.
استفاده از محتوای الکترونیکی مکمل کتاب درسی با استفاده از بارکد
حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره موضوع بارکد دار شدن کتابهای درسی و تشریح جزئیات آن اظهار کرد: بارکد یک نماد گرافیکی است که تولیدکنندگان و ارائهدهندگان خدمات و کالاها روی محصول خود درج میکنند تا کاربر با استفاده از گوشیهای همراه در کمترین زمان و بدون نیاز به داشتن دانش فنی خاص بتواند به محتوای مورد نیاز در خصوص آن کالا یا خدمات دست یابد.
او ادامه داد: QR Code هم روشی برای کدگذاری مطالب مختلفی مانند نام، ایمیل، آدرس سایت، کد محصول، توضیحات و... بوده که حاصل آن یک تصویر است و با استفاده از اکثر گوشیهای دوربیندار قابل تشخیص است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه QR Code روی کتابهای درسی یا صفحات آن دانشآموزان را مستقیم وارد شبکه ملی رشد و محتوای مکمل کتاب شامل فیلم و ... میکند، گفت: این مطالب مکمل، فهم محتوای آموزشی را آسان ترکرده است.
امتحانات ابتداییها چگونه برگزار میشود؟
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی درباره چگونگی برگزاری امتحانات نوبت اول در دوره ابتدایی بیان کرد: دستورالعمل ارزشیابی دانش آموزان مطابق با شرایط کرونا را ابلاغ کردیم و با توجه به اینکه آزمونهای دوره ابتدایی به طور کیفی-توصیفی است از ابتدا تاکید داشتیم که روند آموزش و ارزشیابی به طور فرایندی پیش برود.
معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا برای پایههای اول و دوم ابتدایی ارزشیابی به طور حضوری و با ایجاد با گروههای کوچک ۴-۵ نفره داشته باشیم.
حکیم زاده افزود: در این روش در نظر داریم دانش آموزان به طور گروههای ٣ تا ۴ نفره در مدرسه حضور پیدا کرده و معلم درباره بخشهای مختلف دروس از دانش آموزان ارزشیابی لازم را به عمل آورد.
انتهای پیام/