رییس امور عشایری شهرستان شهربابک گفت: به همت عشایر شهرستان شهربابک سالانه ۵۵۰ تن انواع محصولات لبنی تولید می‌شود.

سعید رییسی ،رییس امور عشایری شهرستان شهربابک در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: جامعه عشایر شهرستان شهربابک هزار و ۴۵۰ خانوار، شامل ۶ هزار و ۷۰۲ نفر در قالب ۳ ایل بزرگ شکاری، منگلی و میمندی  هستند.

او افزود:  ۵ طایفه مستقل در ۱۱ سامانه عرفی شهرستان مشغول به امر تولید وامرار معاش هستند.

رییسی یکی از خصوصیات بارز جامعه عشایر شهربابک را کوچ درون شهرستانی دانست و افزود: ۹۰ درصد عشایر درون شهرستان کوچ می کنند و ۱۰ درصد عشایر کوچ‌های برون شهرستانی و برون استانی دارند.

رئیسی بیان داشت: فاصله کوچ عشایر در درون شهرستان بین ۲۰ تا ۱۲۰ کیلومتر متغیراست.

او به محصولات لبنی بی نظیر شهربابک به دلیل پوشش گیاهی متنوع شهرستان اشاره و تصریح کرد: عشایر شهربابک محصولات ارگانیک و منحصر به فردی تولید می‌کنند که از بازارپسندی بسیار مطلوب در شهرستان، استان و حتی کشور برخوردارند.

رییسی افزود:عشایر شهربابک سالانه بالغ بر ۳ هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز،  ۵۵۰ تن انواع محصولات لبنی و ۱۲۰ تن پشم روانه بازار مصرف می‌کنند که این امر نقش بسیار مهمی در رونق  اقتصاد شهرستان ایفا می‌کند.

او تاکید کرد: عمده فعالیت عشایر شهربابک دامداری، کشاورزی و تولید صنایع دستی مانند قالی، گلیم و تابلو فرش است.

رییسی با اشاره به اینکه خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های چند سال اخیر تمام مراتع ییلاقی و قشلاقی شهرستان از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار بوده و به عنوان یکی از مناظر دیدنی شهرستان محسوب می‌شود، بیان داشت: در این خصوص می‌توان به دشت بسیار زیبای ریواس در منطقه ییلاقی مدوارات و دشت بزرگ ریگ سفید در جنوب شهرستان و مراتع چاه علم و دزدان بازرگان در نقاط مرزی شهرستان که از پوشش بسیار خوب گیاهی آنغوزه پوشیده هستند نام برد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.