کارشناس مسئول اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ مرکز بهداشت کرمانشاه گفت : قطع زنجیره انتقال ویروس و کاهش موارد بستری و موارد مرگ و میر از اهداف طرح شهید سلیمانی است که مشارکت تمام اقشار جامعه را می‌طلبد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، آزیتا اقبال کارشناس مسئول اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ مرکز بهداشت کرمانشاه گفت : طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه محله و خانواده محور که به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مزین شده طرحی مشترک بین وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفان است.

او کنترل اپیدمی بیماری از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی و بهره‌گیری از کمک‌های نیرو‌های بسیج و داوطلب مردمی استان را هدف این طرح دانست و گفت : قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت دستورالعمل های بهداشتی، رهگیری موارد مبتلا و کاهش موارد بستری و موارد مرگ و میر و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر از دیگر اهداف این طرح است.

کارشناس مسئول اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ مرکز بهداشت کرمانشاه به هفت استراتژی برای عملیاتی کردن این طرح اشاره کرد و افزود: نظارت بر دستورالعمل های بهداشتی و اعمال قانون، تست گسترده هدفمند و هوشمند، بیماریابی فعال قرنطینه و رهگیری هوشمند، آموزش و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر شامل سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای، تعیین و اعلام هوشمند، هدفمند محدودیت‌ها و تقویت درمان سرپایی و کاهش حداکثری موارد بستری از استراتژی تعریف شده طرح شهید سلیمانی است.

او به مشارکت سه تیم فعال مراقبتی، حمایتی و نظارتی در قالب این طرح اشاره کرد و افزود: تیم مراقبتی با مشارکت اقشار بسیج جهت شناسایی و مراقبت افراد در معرض تماس نزدیک با بیمار هستند که محوریت آن با دانشگاه علوم پزشکی است که در قالب تیم‌های دو نفره به درب منازل افرادی که فرد بیمار دارند مراجعه از افراد در تماس بیمار نمونه تست تشخیص سریع کرونا می‌گیرند که طی مدت کمتر از نیم ساعت جواب می‌دهد و انجام تست رایگان است.

اقبالی ادامه داد: تیم مراقبت در منزل هم متشکل از یک پزشک و پرستار است که در واقع به منزل افرادی که جزء گروه‌های آسیب‌پذیر (سالمند و افراد دارای بیماری زمینه‌ای) هستند مراجعه و فرد را مورد تشخیص و ارزیابی قرار می‌دهند اگر نیاز به درمان سرپایی باشد توصیه‌های لازم را ارئه و اگر نیاز به بستری باشند آن‌ها را ارجاع می‌دهند.

او ادامه داد: تیم حمایتی که آن بر عهده سپاه است، توزیع کمک‌های در جمعیت آسیب‌پذیر را در قالب تیم سه نفره برعهده دارند.

اقبالی گفت: تیم نظارتی با محوریت مرکز بهداشت که مسئولیت تیم بر عهده بازرسان بهداشت محیط و یا حرفه‌ای است و با عضویت داوطلبان جمعیت هلال احمر و یا نیرو‌های بسیجی در قالب تیم سه نفره به صنوف و مراکز صنعتی در راستای رعایت دستورالعمل های بهداشتی مراجعه و آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.

او با بیان اینکه موفقیت در طرح شهید سلیمانی مشارکت تمام اقشار جامعه را می‌طلبد، گفت: کمیته‌های داریم که بسیج، شهرداری، هلال احمر، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد اجرایی حضرت امام (ره)، بهزیستی، کمیته امداد و... در آن عضو هستند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.