شهسوار پور گفت:بعد از زلزله خیلی زود پایان بازسازی بم را اعلام کردند و این باعث شد ساخت و ساز شهر نیمه تمام رها شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، امروز۵ دی ماه  هفدهمین سالگرد زلزله دلخراش بم  است  و حالا بعد از سالها شهر زیبای بم شهر نخل و نارنج از دل ویرانه ها زیبا و مستحکم بیرون آمده است.

اما این شهر بعد از ۱۷ سال هنوز مشکلاتی دارد ، اتمام زود هنگام بازسازی بم ، وجود کوچه‌های خاکی و دو تپه بزرگ که از آواربرداری  زلزله ایجاد شده اند و قرار بود نماد زلزله بم باشند این روز‌ها برای مردم بم آینه دق شده اند.

هادی شهسوار پور ،فرماندار شهرستان بم درباره بازسازی بم گفت: امسال هفدهمین سالگرد زلزله بم یکی از مصیبت بار‌ترین بلاهای طبیعی درکشور است ،ارگ تاریخی بم در زلزله بیش از ۹۰ درصدتخریب شد ولی با بازسازی در جایگاه خیلی خوبی قرار گرفته است همچنین خانه‌ها و اصناف  بازسازی شده اند و شهر بم هم اکنون یکی از جوانترین شهر‌های ایران است.

فرماندار بم افزود:با توجه به عمق فاجعه ، شهری  با قدمت ۲۸۰۰ سال براثر زلزله تخریب شده بود و هنوز مشکلاتی در بم مشاهده می شود از جمله معابر و کوچه‌های خاکی بم  زیرا بعد از زلزله خیلی زود پایان بازسازی بم را اعلام کردند و این باعث شد شهر نیمه تمام رها شود.

او ادامه داد : بیش از ۳۰۰۰ کوچه خاکی در بم وجود دارد که به اعتبارات ملی نیاز دارند، بعضی ساختمان‌های نیمه ساز در سطح شهربم هستند،بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی بم باید تکمیل شود و همچنین بعضی از مدارس بم هنوز کانکسی هستند.

شهسوارپور تصریح کرد: گاز رسانی به بم انجام شده است و تا اردیبهشت ماه سال آینده انتقال آب از سد نساء به شهر‌های بم و بروات انجام می شود این طرح هم اکنون بیش از ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

زینی وند استاندار کرمان گفت : ارگ‌بم نماد هویتی ما و کشور ایران است، طرح جامع ارگ بم و اطراف آن در حال اجرا است ،نور پردازی ارگ بم قطعی شده است و با اعتبارات ملی اجرا می شود.

 قاسمی مدیر پایگاه جهانی ارگ بم هم گفت: بم اولین باغ شهر ثبت جهانی است و البته ارگ زیبای بم در حال مرمت و بازسازی است و حصار بیرونی ارگ در آینده نزدیک مرمت و بازسازی می شود.

او افزود: امسال دوربین‌های حفاظتی در ارگ بم نصب شده است البته از نگاه کارشناسان یونسکو بیش از ۹۰ درصد بازسازی و مرمت ارگ تاریخی بم انجام شده است اما هنوز برای  اتمام کار به ۴۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم .

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار