مدیر شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: پروژه تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه نیازمند هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و اگر اعتبار تامین شود تصفیه خانه فاضلاب سه ساله تکمیل می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،کاکاوند مدیر عامل شرکت اب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: برای تکمیل پروژه تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه نیازمند هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم که برای تامین این اعتبار به رایزنی نمایندگان مجلس نیاز است.

کاکاوند با بیان اینکه ۶۰ درصد شبکه وخطوط انتقال کار شده گفت: این پروژه ۱۲۶۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه در سه مدول دارد که ۸۵۰ کیلومتر آن تاکنون انجام شده است.

او با اشاره به اینکه تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه در سه مدول و ظرفیت جمعیت یک میلیون نفر  اکنون یک مدول آن با ظرفیت ۳۲۰ هزار نفر فعال است بیان  کرد: پارسال ۳ میلیارد تومان و امسال ۲۵ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه اختصاص یافته که با احتساب این اعداد و ارقام احداث آن سال‌ها به طول خواهد انجامید.

این مقام گفت: هم اکنون طرحی داریم که ظرف مدت ۳ سال این پروژه به بهره برداری برسد، اما منوط به تامین اعتبار است که نیازمند رایزنی نمایندگان مجلس برای اختصاص بودجه به این طرح مهم در استان کرمانشاه هستیم.

او با اشاره به کاهش آبگرفتگی درشهر کرمانشاه گفت: ۱۱ پیمانکار در شهر کرمانشاه با اولویت نقاط انفصال فعالیت می‌کنند که بسیاری از مشکلات روان اب‌ها با بارش باران کم شد و تمام خطوط نیز از ماه‌ها قبل لایروبی شدند.

شهر کرمانشاه با مشکل کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند

کاکاوند بااشاره به تأمین مشکل اب شهر کرمانشاه گفت: قرار بود اب شهر کرمانشاه در بلندمدت از سد گاوشان تامین شود و این پروژه انتقال اب سال ۹۴ به اتمام برسد، اما هنوز بعد از گذشت ۴ سال پروژه اماده نشده است.

او افزود: برای کاهش تنش ابی در شهر کرمانشاه ۲۱ حلقه چاه شناسایی کردیم و ۱۰ حلقه چاه جدید نیز احداث شد و اکنون ۳۱ حلقه چاه وارد مدار بهره برداری شده است که تنش ابی در تابستان را پشت سر گذاشتیم، اما نگرانی ما برای سال آینده است که پروژه انتقال اب از سد گاوشان باید تا قبل از شروع فصل گرما به بهره برداری برسد در غیر این صورت در تابستان مشکل جدی خواهیم داشت.

او گفت: با راه اندازی این حلقه چاه ۶۵۰ لیتر بر ثانیه اب به ظرفیت شهر کرمانشاه اضافه شد، اما هنوز ۹۵۰ لیتر بر ثانیه دیگر کمبود اب داریم.

او ادامه داد: علاوه بر کمبود منابع تامین آب ظرفیت مخازن در شهر کرمانشاه نیز پاسخگوی جمعیت شهر نیست و این مخازن نصف جمعیت ظرفیت دارند به ذخیره سازی ۲۵۰ هزار متر مکعب اب در شهر کرمانشاه نیاز داریم که اکنون حجم مخازن ۱۳۰ هزار متر مکعب است.

کاکوند گفت: در حالت عادی به طور میانگین مصرف اب ۴ هزار لیتر بر ثانیه است، اما در اوج مصرف در مردادماه تا ۶ هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه نیز افزایش یافته است.

او گفت: در تلاشیم تا از اب سراب طاقبستان نیز که کیفیت بالایی دارد استفاده کنیم که هم منبع تامین اب شهر باشد و هم به گردشگری اسیبی نرساند و بدون نصب سازه‌ای با چند پمپ اب را به پایین دست انتقال دهیم.

هر سال ۱۰۰ روستا در استان آبرسانی خواهند شد

مدیر کل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: روزانه ۱۲۰ روستا در استان کرمانشاه با تانکر ابرسانی می‌شود که در ایام تابستان به ۲۰۰ روستا نیز می‌رسد.
او افزود: قبلا با تانکر‌های بخش خصوصی این کار انجام می‌شداما با پیگیری‌های انجام شده ۳ تانکر ۱۴ هزار لیتری به شرکت اب و فاضلاب برای این کار اختصاص یافت.
کاکاوند با اعلام اینکه در گذشته ۲۰ هزار نفر از روستاییان با تانکر ابرسانی می‌شدند که اکنون این رقم به ۱۲ هزار نفر رسیده است گفت: امسال ۸۲ روستا در استان کرمانشاه آبرسانی شدند و تا پایان سال این عدد به ۱۰۰ روستا خواهد رسید.
او گفت: تا قبل از یکپارچه سازی شرکت آب وفاضلاب روستایی و شهری بسیاری از روستا‌های نزدیک به شهر از نعمت اب بی بهره بودند که با یکپارچه سازی مشکل اب ۷ روستا مرتفع شد و امسال هزار و ۵۰۰ مشترک جدید در حوزه روستایی اضافه شده است.

کاکاوند در ادامه بیان کرد: بهسازی ۱۷ دهنه حلقه چاه لایروبی و بهسازی یک قنات احداث ۶۴ باب مخزن با حجم ۱۸۰۰ متر مکعب، احداث ۷۳ کیلومتر شبکه و خط انتقال روستایی در دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری است و ۲۸۸۷ روستا در استان داریم که از این تعداد ۲۵۵۶ روستا دارای سکنه هستند و ۱۸۸۸ روستا نیز تحت پوشش شرکت اب و فاضلاب هستند که ۴۱۲ هزار و ۸۷۰ نفر از نعمت اب بهره‌مند هستند معادل ۸۳ درصد جمعیت روستایی را تشکیل می‌دهد.

بهره مندی ۱۴ درصد از مشترکین استان کرمانشاه از تعرفه رایگان آب

او ادامه داد: از ابتدای دی ماه با مصوب هیات وزیران تا یک سوم الگوی مصرف اب تعرفه رایگان در نظر گرفته شده است در استان کرمانشاه نیز ۱۴ درصد مشترکین از این تعرفه بهرهمند می‌شوند که پیش بینی می‌کنیم که رقم به ۲۰ درصد برسد.
او افزود: هدف از اجرای این طرح کمک به قشر ضعیف جامعه و مدیریت مصرف است که مشترکان به سمت کاهش مصرف سوق پیدا کنند.

شناسایی ۲۰ هزار انشعاب غیر مجاز در شهر کرمانشاه

کاکاوند گفت: بیش از ۲۰ هزار انشعاب غیر مجاز در استان کرمانشاه شناسایی کردیم که علاوه بر پرداخت نکردن حق انشعاب به دلیل غیر مجاز بودن مصرف بالایی دارند.

او با اشاره به پرداخت نشدن ۷۰ میلیارد تومان بدهی اب این شرکت گفت: بسیاری از ادارات استان نیز به اب و فاضلاب بدهی دارند که همین بدهی فرصت ارائه خدمات را از ما می‌گیرد.

او در پایان هم به سرقت تجهیزات اب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: ۱۶۵۰ دریچه منهول نیز در ۸ ماهه امسال به سرقت رسیده است.
انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.