رئیس دستگاه حفاری ۷۱ فتح ناوگان شرکت ملی حفاری ایران از ثبت ۲ هزار روز کار ایمن و بدون حادثه با تلاش کارکنان این دستگاه حفاری ساخت داخل با پایبندی به ضوابط و مقررات ایمنی خبر داد.

جهانگیر مرشد کیا رئیس دستگاه حفاری ۷۱ فتح ناوگان شرکت ملی حفاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: کارکنان دستگاه حفاری ۷۱ فتح تلاش می‌کنند تا وظایف خود را با اولویت اول ایمنی بعد کار و با ارجح قرار دادن کیفیت نسبت به کمیت ارائه دهند.

او افزود: دستگاه حفاری سنگین ۷۱ فتح از جمله دکل‌های ساخت داخل است که از سوی جهاد دانشگاهی ساخته شده و از اواخر شهریورماه سال ۹۱ به ناوگان حفاری این شرکت پیوست و تحت سرپرستی مدیریت عملیات حفاری خشکی – ۳ تا به امروز حفر و تکمیل ۱۸ حلقه چاه نفت و گاز به متراژ ۲۳ هزار و ۴۶۹ متر را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

مرشد کیا به کار در میادین نفتی آزادگان، یادآوران، کوپال و نفت شهر اشاره کرد و بیان داشت: دستگاه حفاری ۷۱ فتح هم اکنون تعمیر یک حلقه چاه در میدان نفتی اهواز در مناطق نفت خیز جنوب را در دست اجرا دارد، ضمن اینکه این دستگاه حفاری مدت زمانی است که در عملیات تعمیر چاه‌های در حال بهره برداری بکارگیری می‌شود.

رئیس دستگاه حفاری ۷۱ فتح ناوگان شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: کار بر روی چاه‌های زنده از نظر ریسک پذیری و پر خطر بودن از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و در صنعت حفاری که خود در ردیف سخت‌ترین کار‌ها در جهان قلمداد می‌شود، به لحاظ جریانی بودن چاه و وجود گاز سمی H۲S ریسک بالاتری پذیرش و جای آزمون و خطا ندارد.

او ادامه داد: در همین حال کار بر روی دستگاه‌های حفاری که در تعمیر چاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند از نظر افزایش سطح دانسته‌های عملیاتی و آموزه‌های فنی با توجه به شرایط متفاوت چاه‌ها و علت افت فشار یا کاهش تولید اهمیت زیادی دارد و هر چند جابجایی مستمر دستگاه‌های حفاری تعمیری خستگی و صعوبت بیشتری نسبت به دستگاه‌های حفاری که در زمینه حفاری چاه‌های توسعه‌ای توصیفی و اکتشافی بکارگیری می‌شوند، دارد، اما ارزش فراگیری دانش فنی و تخصصی عملی و شناخت از چاه و مخزن را نباید دور از نظر داشت.

مرشد کیا گفت: دستگاه‌های حفاری که در تعمیر چاه‌ها کاربست دارند به سبب محدودیت زمان تعمیر در مدت سال چند بار جابجا می‌شوند و این موضوع منجر به تعمیر مداوم تجهیزات دستگاه می‌گردد که به لحاظ پیشگیری از وقفه در کار این تعمیرات به ویژه در بخش پمپ‌های سیال و راه اندازی تجهیزات پس از هر جابجایی با تلاش کارکنان دستگاه صورت می‌پذیرد که در به روز بودن دستگاه بسیار اثر گذار و با اهمیت است.

او تصریح کرد: روسای اقماری دستگاه‌های حفاری حسب وظیفه و نیاز و ضرورت امر در فرصت ۱۴ روز استراحت نیز به روال معمول می‌بایست پاسخگوی امور مربوط به دستگاه باشند که با توجه به پیوستگی درونی و عشق بکار در صنعت حفاری، در عمل زندگی و کار در این صنعت به طور کامل در هم آمیخته و این از نکات متمایز نسبت به سایر مشاغل است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.