رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: امسال ۲۲۷ هزار راس دام سبک علیه بیماری بروسلوز در این شهرستان ایمن سازی شدند.

عباس آغاز رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: ۲۲۷ هزار راس دام سبک به صورت رایگان علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) مایه‌کوبی شدند که این طرح به صورت رایگان و با مشارکت چهار مرکز مایه‌کوبی، پنج گروه دامپزشکی و یک گروه نظارتی در تمام روستا‌ها و واحد‌های پرورش دام سبک انجام شد.

آغاز با اعلام اینکه از این تعداد دام سبک ۶۲ هزار راس گوسفندی و ۱۶۵ هزار راس بز بوده است، افزود: هر واحد دامداری باید با یک سرسوزن انجام و در صورت مشهود بودن هر نوع بیماری در هر دام، سرسوزن پس از مایه‌کوبی عوض می‌شد.

او با اشاره به اینکه دام‌های نر شامل این طرح نمی‌شوند، بیان کرد: در این طرح جمعیت بره و بزغاله ماده واجد شرایط، مایه‌کوبی شدند و این مایه‌کوبی، دام را به صورت مادام‌العمر از بیماری بروسلوز (تب‌مالت) مصون نگه می‌دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد از همکاری خوب دامداران با تیم‌های دامپزشکی قدردانی کرد و اذعان کرد: دامداران درصورت هرگونه سوالی در مورد اجرای این طرح و بروز احتمال بیماری در جمعیت دامی خود می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ با شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

بیماری تب‌مالت یا بروسلوز که در حیوانات به نام سقط جنین واگیر مرسوم است و یکی از بیماری‌هایی عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان بوده و اگر دام‌های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.