به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سایپا آریو S300 و زوتی Z300، سدانهایی اقتصادی و مشابه یکدیگر هستند که توسط سایپا به بازار کشورمان عرضه شدهاند. در حقیقت سایپا آریو که مدتی با کد S300 نیز شناخته میشد، نمونه مونتاژی از زوتی Z300 است. زوتی Z300 یک سدان اقتصادی چینی از شرکت نوپای زوتی است که در بازه زمانی کوتاهی، توسط سایپا و تنها بهصورت وارداتی در بازار کشورمان بهفروش رسید.
آریو سایپا و زوتی Z300 در نگاه اول مشابه بهنظر میرسند و البته وجود این تشابهات کاملا طبیعی خواهد بود. با این حال همانند هر خودرو مونتاژی دیگری، تفاوتهایی بین نمونه وارداتی و نمونه ساخت داخل آن وجود دارد. در مقاله « آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک؟ » از مجله خودرو همراه مکانیک قصد داریم به بررسی دقیق این دو برادر پرداخته و تفاوتهای موجود بین آریو S300 و زوتی Z300 را برای شما بیان کنیم؛ لطفا در ادامه با ما همراه باشید.
نخستین بار در سال 2012 بود که شرکت تازه تأسیس زوتی از محصول جدید خود یعنی زوتی Z300 رونمایی کرد. این خودرو بر اساس پلتفرم نسل اول تویوتا آلیون(Toyota Allion) ساخته شدهاست و نمای ظاهری آن نیز یک کپی کامل از این خودرو محسوب میشود. بدیهی است که اکثر شرکتهای چینی راه خود را با کپیکاری از بزرگان صنعت خودرو آغاز کردند و زوتی نیز از همین سنت پیروی میکند.
در بخش فنی، کمپانی زوتی از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر ساخت شرکت میتسوبیشی برای این خودرو استفاده کردهاست. حاصل ترکیبهای شرکت زوتی یک خودروی کاملا اقتصادی چینی بود که در رقابت با سایر برندهای شناخته شده بازار چین، توانست جایگاه متوسطی را ازآن خود کند. در حالحاضر نسل دوم این خودرو با نام زوتی Z360 به بازار چین عرضه میشود که در مقایسه با نسل اول، تغییرات قابل توجهی را تجربه کردهاست.
در سال 1393 شرکت سایپا توانست نمونههایی از این خودرو را با هدف آزمون بازار داخلی، وارد کشور کند. ازهمینرو در حالحاضر نمونههای وارداتی زوتی Z300 با مدل 2014 در بازار ایران موجود هستند. پس از عرضه نسبتا موفق زوتی زد 300، شرکت سایپا تصمیم گرفت تا پروژه مونتاژ این خودرو را نیز آغاز کند. مونتاژ زوتی Z300 در داخل کشور و تولید آریو، قیمت تمام شده این خودرو را بهشدت کاهش داد و به همین دلیل مصرفکنندگانی که نمونههای وارداتی زوتی Z300 را خریداری کرده بودند، زیانهای قابل توجهی را تجربه کردند.
آریو سایپا نیز نسخه مونتاژی زوتی Z300 است که در فاصله سالهای 1394 الی 1398 توسط بنیان توسعه صنعت خودرو سایپا(بن رو) به تولید رسید. پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات زوتی و سایپا در خصوص تولید این خودرو، محصول جدید سایپا ابتدا با نام S300 و سپس با نام آریو به بازار عرضه شد. آریو پس از حضور در بازار داخلی، با خودروهایی همچون دنا از ایران خودرو و برلیانس H330 از پارس خودرو به رقابت پرداخت که در برابر هر دو حریف نتیجه را واگذار کرد. درنهایت نیز تولید این محصول به دلیل قطع همکاریهای شرکت چینی با سایپا متوقف شد و سایپا آریو همانند بسیاری از محصولات چینی دیگر، به تاریخ پیوست!.
همانطور که در معرفی خودروها نیز گفته شد، نمای کلی زوتی Z300 نمونه کپی شده از نسل پیشین تویوتا آلیون است. نمونههای مونتاژی آریو نیز از نظر طراحی تفاوتی با زوتی Z300 ندارند و هر دو خودرو از طرحی قدیمی، اقتصادی و درعینحال هماهنگ و موزون بهره میبرند. تنها تفاوت نسخههای مونتاژی و وارداتی، به لوگو سازنده خودرو و اسم اتومبیل خلاصه میشود.
آریو S300 در مقایسه با رقیبی همچون تندر 90 ظاهر زیباتری ارائه میدهد و با ترکیبی از چراغهای کشیده در جلو و عقب، ظاهری چشمنواز را به نمایش میگذارد. ظاهر این خودرو در مقایسه با دنا نیز از هماهنگی بهمراتب بیشتری برخوردار است و در نمای ظاهری آن با ملغمهای از ایدههای متفاوت مواجه نخواهیم بود؛ البته آریو مزایای ظاهری خود را به تویوتا آلیون مدیون است.
یکی از نکات جالب طراحی ظاهری که میتواند برای خریداران جالب باشد، مربوط به رنگبندی خودرو است. نسخههای وارداتی زوتی Z300 با تنوع قابلتوجهی از رنگبندی به بازار عرضه شدند و علاوهبر رنگهای مرسوم همچون مشکی و سفید، نمونههای نقرهای و قرمزرنگ زوتی Z300 نیز به چشم میخورد. در سوی مقابل، آریو S300 برای مدتی طولانی تنها با رنگ سفید به تولید میرسید و در اواخر دوران مونتاژ، سایپا نمونههای اندکی را با رنگ مشکی به بازار عرضه کرد.
در این بخش از مقاله « آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک؟ » به ب مقایسه فنی خواهیم پرداخت؛ همانند قسمت طراحی، در بخش قوای فنی نیز تشابهات زیادی مابین زوتی Z300 و آریو S300 دیده میشود. عمده نسخههای مونتاژی آریو S300 از قوای فنی مشترکی با زوتی Z300 برخوردار هستند که عبارت است از پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی و جعبهدنده چهار سرعته اتوماتیک. موتور یاد شده قادر است تا حداکثر 112 اسببخار قدرت و 151 نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
با اینحال سایپا تصمیم گرفت با بهکارگیری پیشرانه 1.5 لیتری و گیربکس 5 سرعته دستی، تنوع مدلهای این خودرو را در بازار کشورمان افزایش دهد. نمونههای معدودی از آریو نیز با پیشرانه 1.6 لیتری و گیربکس دستی تولید شدند که مصرف سوخت کمتر و شتاب بیشتر(نسبت به نسخههای اتوماتیک)، از مزایای آنها محسوب میشود. درنهایت از این نمونهها استقبال چندانی به عمل نیامد و عمر کوتاهی در خط تولید سایپا داشتند.
مدل خودرو |
آریو S300 |
زوتی Z300 |
پیشرانه |
4 سیلندر خطی 16 سوپاپ |
4 سیلندر خطی 16 سوپاپ |
حجم موتور |
1.6 لیتر |
1.6 لیتر |
حداکثر قدرت |
112 اسببخار |
112 اسببخار |
حداکثر گشتاور |
151 نیوتنمتر |
151 نیوتنمتر |
گیربکس |
اتوماتیک 4 سرعته / 5 سرعته دستی |
اتوماتیک 4 سرعته |
مصرف سوخت ترکیبی(در هر صد کیلومتر) |
7.2 لیتر(اتوماتیک) / 6.54 لیتر(دستی) |
7.2 لیتر |
شتاب صفر تا 100 |
11.5 ثانیه(دستی) / 14 ثانیه(اتوماتیک) |
14 ثانیه |
حداکثر سرعت |
170 |
170 |
نسخههای وارداتی زوتی Z300 بهعنوان یک سدان اقتصادی چینی در سال 2014، امکانات رفاهی مناسبی را در خود گنجانده بود. نمایشگر پنج اینچی لمسی با دکمههای کنترلی روی فرمان، سیستم صوتی با شش بلندگو، دوربین و سنسور عقب و سانروف بخشی از امکانات زوتی Z300 وارداتی هستند.
بخش جذاب مقاله « آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک؟ » به امکانات رفاهی مربوط میشود. سایپا به دلایل مختلفی، بخش زیادی از آپشنهای آریو را هنگام مونتاژ حذف کرد و خریداران ناچار بودند با صرف هزینه شخصی، برخی تجهیزات را در اتومبیل خود نصب کنند. در سایپا آریو خبری از نمایشگر و دوربین عقب نیست، تعداد ایربگها به دو عدد کاهش یافته است، سیستم صوتی تنها چهار بلندگو دارد و سیستم تهویه نیز از اتوماتیک به دستی تغییر حالت داده است.
تجهیزات |
آریو S300 |
زوتی Z300 |
چراغ |
مجهز به چراغ مهشکن جلو و چراغ مهشکن عقب، لامپهای هالوژنی و چراغ بدرقه |
مجهز به چراغ مهشکن جلو و چراغ مهشکن عقب، لامپهای هالوژنی و چراغ بدرقه |
سیستمهای مولتیمدیا |
سیستم صوتی مجهز به 4 اسپیکر، قابلیت پشتیبانی از USB – CD – MP3
|
دارای 6 بلندگو، قابلیت پشتیبانی از USB – DVD – MP3 |
صفحهنمایش |
نمایشگر 4.2 اینچی صفحه کیلومتر |
نمایشگر 5 اینچی لمسی به همراه رهیاب، نمایشگر 4.2 اینچی صفحه کیلومتر |
رینگها |
195/65R15 |
195/65R15 |
آینه |
آینه جانبی با تنظیم برقی |
آینه جانبی با تنظیم برقی |
تهویه مطبوع |
تهویه مطبوع دستی |
تهویه مطبوع اتوماتیک |
صندلی |
صندلی با روکش چرمی، قابلیت تنظیم صندلی راننده و سرنشین در ششجهت، مجهز به ایزوفیکس |
صندلی با روکش چرمی، قابلیت تنظیم صندلی راننده در ششجهت و سرنشین در چهار جهت، مجهز به ایزوفیکس |
شیشه |
تنظیم برقی شیشههای جلو و عقب |
تنظیم برقی شیشههای جلو و عقب |
سیستمهای هشداردهنده |
سنسور پارک عقب |
سنسور پارک عقب |
سایر امکانات |
فرمان هیدرولیک، صندلیهای عقب تاشو |
فرمان هیدرولیک، صندلیهای عقب تاشو، دکمههای کنترلی روی فرمان، سانروف |
به بخش مقایسه ایمنی مقاله « آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک؟ » رسیدیم؛ زوتی Z300 به لطف شش کیسه هوا و ترمزهای قابل اطمینان خود، موفق شدهاست در آزمون موسسه تست تصادف چین یا همان C-NCAP، پنج ستاره ایمنی را کسب کند. سقف، ستونها و دربهای زوتی Z300 از استحکام مناسبی برخوردار هستند و این نکته را در اولین برخورد با این خودرو متوجه خواهید شد.
البته نباید از یاد برد که این امتیاز ایمنی مربوط به نسخههای وارداتی است که مجهز به شش کیسه هوا هستند و در مورد نمونههای مونتاژی که دو کیسه هوا دارند، با سطح پایینتری از ایمنی مواجه خواهیم بود.
تجهیزات |
آریو S300 |
زوتی Z300 |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
سيستم ضد سرقت(Immobilizer)- قفل مرکزی |
سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی |
کیسه هوا |
2 عدد(ایربگ راننده و سرنشین جلویی) |
6 کیسه هوای ایمنی |
سیستم ترمز |
ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل(ABS) و توزیعکننده نیروی ترمز(EBD) |
ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل(ABS) و توزیعکننده نیروی ترمز (EBD) |
زوتی Z300 یا آریو S300 خودرویی کاملا خانوادگی است و این موضوع را بهسرعت در اولین تجربه با آریو متوجه خواهید شد. به لطف بهرهمندی از مهندسی تویوتا، میدان دید راننده وسیع بوده و قدرت مانور مناسبی در ترافیکهای شهری خواهید داشت. ترمزهای خودرو عملکردی مطمئن از خود نشان میدهند و سیستم تعلیق آریو نیز بهعنوان یک سدان اقتصادی حاضر در این رنج قیمتی، بهخوبی ضربات ناشی از ناهمواریهای سطح جاده را به خود جذب میکند.
البته آریو S300 نیز مانند دیگر رقبای خود معایبی دارد؛ کاستی عمده این خودرو شتاب و کشش ضعیف آن است که به دلیل عدم هماهنگی وزن خودرو و پیشرانه 1.6 لیتری آن بروز پیدا میکند. عایقبندی کابین نیز در حد دیگر خودروهای این رده از بازار بوده و صدای موتور در دورهای بالا به کابین نفوذ میکند.
جعبهدنده خودرو برای یک رانندگی آرام و روزمره کاملا مناسب عمل میکند، اما درصورتیکه زوتی Z300 را تحتفشار قرار دهید، گیربکس خودرو عملکرد هوشمندانهای از خود بروز نمیدهد و شما را به دردسر خواهد انداخت. درنهایت باید گفت که آریو سدانی آرام و خانوادگی است و بههیچوجه نباید از این خودرو انتظار عملکردی اسپرت داشته باشید. لازم به ذکر است که تفاوتی بین تجربه رانندگی با آریو S300 و زوتی Z300 وجود ندارد.
زوتی Z300 و آریو S300 هر دو سدانهایی اتوماتیک و اقتصادی هستند و با خودروهایی همچون تندر پلاس، جیلی GC6، پژو پارس اتوماتیک و برلیانس H330 به رقابت میپردازند. در حال حاضر اکثر سدانهای اقتصادی و اتوماتیک بازار با قیمتهایی فراتر از حد انتظار، خریدوفروش میشوند و از میان آنها آریو سهم اندکی از این بازار را به خود اختصاص داده است.
در این شرایط یکی از معدود دلایلی که شاید بتواند افراد را به خرید آریو اس 300 ترغیب کرد، قیمت کمتر این خودرو نسبت به رقبا خواهد بود. تبلیغات ضعیف سایپا، حذف امکانات رفاهی در نسخههای مونتاژی و همچنین قیمت بالای نمونههای وارداتی، موجب شد تا آریو در زمان عرضه به بازار کشور نتواند آنطور که باید فروش قابل توجهی را تجربه کند و اکنون نیز کمتر کسی تمایل به خرید آریو یا زوتی Z300 دارد. به همین دلیل در هنگام فروش S300 یا Z300 خود با مشکل مواجه خواهید شد و ممکن است بهراحتی نتوانید برای این خودرو خریدار پیدا کنید.
با نگاهی به مطالب ذکر شده در مقاله « آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک؟ » میتوان به این نکته پی برد که زوتی Z300 و آریو S300، جز در بحث امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ بنابراین مواردی همچون فضای جادار کابین، ایمنی قابلقبول و استهلاک پایین پیشرانه مزایایی هستند که میتوانند خرید هر یک از این برادران دوقلو را برای شما جذاب جلوه دهند. البته نسخههای مونتاژی این خودرو از نظر امکانات ضعیف ظاهر میشوند و جذابیت بهمراتب کمتری برای مصرفکنندگان دارند.
نسخههای وارداتی نیز معدود هستند و معمولا قیمت بالاتری برای خرید آنها طلب میشود که چندان قابلپذیرش نیست. از اینرو میبایست هر دو خودروی آریو S300 و زوتی Z300 را محصولات ناکام بازار خودرو ایران بدانیم که در آیندهای نزدیک به سرنوشت خودروهایی همچون ولکس C30 یا جیلی ام گرند 7 دچار شده و به حاشیه بازار رانده میشوند.
انتهای پیام/