به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با افزایش نرخ عوارض آزاد راههای کشور از امروز نرخ عوارض قطعه اول آزاد راه تهران - شمال افزایش یافت.
براساس این گزارش طبق مصوبه و ابلاغیه کشوری هرساله نرخ عوارض آزاد راههای بخش خصوصی کشور در ابتدای سال متناسب با نرخ تورم افزایش مییابد که این بار بر خلاف سالهای گذشته که ابتدای هرسال این قیمتها افزایش مییافت بعد از ۹ ماه و ۱۰ روز نرخهای آزاد راه تغییر کرد.
بر این اساس معاونت برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در راستای اجرای ماده ۳۴ آئیننامه اجرایی قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها که وزیر راه و شهرسازی را مسئول تعیین نرخ عوارض سالانه وسایل نقلیه عبوری از آزادراهها تعیین کرده، نرخ جدید عوارضی را اعلام کرد که البته ۳ آزادراه تهران-قم، تهران-کرج-قزوین و بندرعباس-بندر شهید رجایی، دولتی بوده و نرخ عوارض عبور از آنها طبق قانون به پیشنهاد وزارت راه و تصویب شورای اقتصاد به ریاست معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تعیین میشود.
پیش از این غفوری مدیر عامل آزاد تهران _ پردیس در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرده بود: نرخهای جدید عوارض در چند روز گذشته طبق ابلاغیه کشوری به ما اعلام شد و با توجه به آنکه هر ساله یک افزایش نرخی در این حوزه وجود دارد و در تمامی قراردادهای آزاد راههای کشور قید شده آزاد راه تهران - پردیس هم مشمول این افزایش قیمت شد.
او ادامه داد: هر ساله نرخهای جدید عوارض تمامی آزاد راههای در ابتدای سال اعلام میشود که چند درصد افزایش قیمت داشته باشند اما این بار با توجه به تغییر شرایط اقتصادی کشور این تغییر نرخ قیمتی دیرتر ابلاغ شد.
غفوری با تاکید بر اینکه این ابلاغیه باید در ابتدای سال اعلام میشد که با توجه به فشارهای اقتصادی کشور ابلاغ آن با ۹ ماه و ۱۰ روز تاخیر اعلام شد و در این تغییرات، آزاد راه تهران - پردیس جزو کم ترین افزایش نرخها در عوارضیها بوده است.
به گفته مدیر عامل آزاد راه تهران - پردیس هر نرخی که معاونت برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کند ما همان نرخ را اعمال میکنیم.
براساس این گزارش حال این بار افزایش قیمت و نرخها به آزاد راه تهران - شمال هم رسیده و نرخ عوارض این آزاد راه در روزهای عادی به ۳۰ هزار تومان رسید، این در حالی است که رئیس جمهور سال گذشته در مراسم افتتاح این آزاد راه اعلام کرد که نرخ عوارض این آزاد راه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است به طوری که در روزهای عادی ۲۵ هزار تومان و در روزهای تعطیل و پیک سفر ۳۰ هزار تومان است.
آزادراه قزوین رشت (تومان)
نام آزادراه |
سواری |
وانت |
مینیبوس |
کامیونت |
اتوبوس |
کامیون دومحور |
کامیون سهمحور |
تریلی |
قزوین رودبار |
۹۰۰۰ |
۱۲۰۰۰ |
۱۱۰۰۰ |
۱۵۰۰۰ |
۱۶۰۰۰ |
۱۷۰۰۰ |
۱۹۰۰۰ |
۲۲۰۰۰ |
رستمآباد امامزاده هاشم |
۴۰۰۰ |
۴۰۰۰ |
۵۰۰۰ |
۵۰۰۰ |
۵۰۰۰ |
۵۰۰۰ |
۶۰۰۰ |
۶۰۰۰ |
جمع کل |
۱۳۰۰۰ |
۱۶۰۰۰ |
۱۶۰۰۰ |
۲۰۰۰۰ |
۲۱۰۰۰ |
۲۲۰۰۰ |
۲۵۰۰۰ |
۲۸۰۰۰ |
آزادراه همت کرج (تومان)
نام آزادراه |
سواری |
مینیبوس |
اتوبوس |
شهید همت کرج |
۶۰۰۰ |
۶۰۰۰ |
۸۰۰۰ |
آزادراه حرم تا حرم (تومان)
نام آزادراه |
سواری |
وانت |
مینیبوس |
کامیونت |
اتوبوس |
کامیون دومحور |
کامیون سه محور |
تریلی |
قم گرمسار (ایستگاه قم) |
۹۰۰۰ |
۱۲۰۰۰ |
۱۱۰۰۰ |
۱۷۰۰۰ |
۱۹۰۰۰ |
۲۴۰۰۰ |
۳۰۰۰۰ |
۳۸۰۰۰ |
قم گرمسار (ایستگاه گرمسار) |
۹۰۰۰ |
۱۲۰۰۰ |
۱۱۰۰۰ |
۱۷۰۰۰ |
۱۹۰۰۰ |
۲۴۰۰۰ |
۳۰۰۰۰ |
۳۸۰۰۰ |
جمع کل |
۱۸۰۰۰ |
۲۴۰۰۰ |
۲۲۰۰۰ |
۳۴۰۰۰ |
۳۸۰۰۰ |
۴۸۰۰۰ |
۶۰۰۰۰ |
آزاد راه تهران شمال (تومان)
نام آزادراه |
سواری |
وانت |
مینیبوس |
کامیونت |
اتوبوس |
کامیون دومحور |
کامیون سه محور |
تریلی |
تهران شمال قطعه یک (روزهای عادی) |
۳۰۰۰۰ |
۴۰۰۰۰ |
۴۱۰۰۰ |
۴۶۰۰۰ |
||||
تهران شمال قطعه یک (روزهای پیک) |
۴۰۰۰۰ |
۴۰۰۰۰ |
۴۱۰۰۰ |
۴۶۰۰۰ |
||||
تهران شمال قطعه چهار |
۱۰۰۰۰ |
۱۶۰۰۰ |
۱۴۰۰۰ |
۲۰۰۰۰ |
۲۰۰۰۰ |
۲۳۰۰۰ |
۳۰۰۰۰ |
۳۷۰۰۰ |
آزادراه تهران پردیس (تومان)
نام آزادراه |
سواری |
وانت |
مینیبوس |
کامیونت |
اتوبوس |
کامیون دومحور |
کامیون سه محور |
تریلی |
تهران پردیس |
۶۰۰۰ |
۷۰۰۰ |
۶۰۰۰ |
۱۱۰۰۰ |
۱۱۰۰۰ |
۱۱۰۰۰ |
۱۳۰۰۰ |
۱۵۰۰۰ |
براساس این گزارش با توجه به اعمال محدودیتهای تردد در محورهای برون شهری ما شاهد کاهش چشمگیر تردد هستیم. بنابراین افزایش ۲۰ درصدی نرخهای عوارض در این شرایط با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش چشمگیر ترددها و بازگشت نداشتن سرمایه، سرمایه گذاران خود باعث اعتراض پیمانکاران و کم شدن انگیزه آنها در این حوزه شده است.
از سوی دیگر پرداخت نکردن الکترونیکی عوارض در بسیاری از آزاد راهها به ویژه آزاد راه تهران - شمال باعث شده که در عوارضیها اقدام به اخذ عوارض دستی کنند و در نتیجه صفهای طولانی در برخی مسیرها شکل بگیرد.
انتهای پیام/
از طرف دیگر هنوز یکسال از افتتاح این آزاد راهها نگذشته که در توجیه افزایش مشکلات اقتصادی مردم را عنوان تاخیر اعلام میکند که ظاهرا برعکس بیان شده مشکلات اقتصادی دولت عامل تعجیل در گرانی است