معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح پیوند سواد و زندگی در سطح کشور با هدف جامعه محور ساختن سواد در ۱۲۰ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی اجرا می‌شود که در فارس نیز ۱۲ مرکز مجری این طرح خواهند بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شاپور محمدزاده در آئین افتتاح ۷ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی فارس در شهرستان‌های فراشبند، داراب و منطقه فورگ، گفت: ۴۱ سال از تأسیس نهاد مقدس و انقلابی نهضت سوادآموزی که با شعار ایران را سراسر مدرسه کنیم بنا نهاده شد، می‌گذرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش افزود: با مقایسه آمار قبل و بعد از انقلاب اسلامی تاثیر این نهاد فرهنگی و آموزشی در ارتقاء آمار باسوادی و افزایش سطح آگاهی و معلومات مردم بیش از پیش عیان می‌شود.

محمدزاده ادامه داد: قبل از انقلاب در سال ۱۳۵۵ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال درصد باسوادی کشور ۴۸ و ۸ دهم درصد بود و بیش از ۵۱ درصد مردم ایران از نعمت سواد برخوردار نبودند، اما بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ آمار باسوادی ایران ۹۴ و ۷ دهم درصد می‌باشد و هم اینک مرز باسوادی در کشور جمهوری اسلامی ایران در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۶ و ۶ دهم درصد است و این یعنی رشد بیش از دو برابری سواد و سواد آموزی نسبت به قبل از انقلاب.

او با اشاره به بحث عدالت جنسیتی در امر آموزش، گفت: قبل از انقلاب درصد اندکی از زنان باسواد بودند به طوری که اگر بخواهیم طبق آمار و ارقام صحبت کنیم، اختلاف و فاصله بین باسوادی مردان نسبت به زنان ۲۶ و ۲ دهم درصد بود در حالی که با تلاش‌ها و فعالیت‌های انجام گرفته در این ۴۱ سال این اختلاف به ۲ و ۸ دهم درصد تقلیل یافته است و علاوه بر این فعالیت‌های زیادی در سواد آموزی به زنان و دختران اختصاص دارد.

معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی کشور افزود: از نظر نرخ با سوادی جامعه شهری و روستایی در قبل از انقلاب اختلاف باسوادی جامعه شهری نسبت به جامعه روستایی ۳۸ درصد بود حال آنکه هم اکنون این اختلاف به کمتر از ۷ درصد رسیده است.

محمدزاده با اشاره به انواع تعریف تعاریفی که از سواد شده است گفت: تاکنون چهار نوع تعریف از سواد انجام شده است که بر اساس تعریف اول سواد به معنای توانایی خواندن و نوشتن و حساب کردن است و در کشور جمهوری اسلامی ایران توانایی روخوانی قرآن هم به آن اضافه شد.

او افزود: در تعریف دوم از سواد علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن و حساب کردن تسلط بر یک زبان خارجی و تسلط بر رایانه نیز به تعریف سواد اضافه شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی کشور ادامه داد: در تعریف سوم ابعاد مختلفی به تعریف سواد اضافه شد که از جمله می‌توان به سواد عاطفی، سواد مدیریتی، سواد مالی، سواد رایان‌ای و سواد تربیتی اشاره کرد.

محمدزاده با اشاره به اینکه جدیدترین و مهمترین تعریف که ایجاد و تاسیس مراکز یادگیری محلی نیز بر مبنای همین تعریف چهارم سواد یعنی توانایی ایجاد تغییر است، گفت: مخاطب سوادآموزی در شرایط امروز باید بتواند با استفاده از آموخته‌های علمی و عملی خود در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی خود تغییر مثبت ایجاد نماید.

او آموزش مهارت‌های اجتماعی را حلقه مفقوده در سوادآموزی عنوان کرد و گفت: با ایجاد و تاسیس مراکز یادگیری محلی این نقیصه نیز برطرف شد، زیرا در این مراکز مهارت‌ها، حرفه‌ها و آموزش‌های مختلفی انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان سوادآموزی افزود: تا فراگیران و مخاطبان سوادآموزی بتوانند با فراگیری این مهارت‌ها و حرفه‌ها هم از لحاظ زندگی فردی و خانوادگی فردی مفید و موثر باشند و هم با تلفیق علم و عمل بتوانند در راستای یادگیری یک حرفه مشخص و ایجاد اشتغال گام بردارند و این یعنی همان تغییرات مثبت.

محمدزاده گفت: مراکز یادگیری محلی برای نظام تعلیم و تربیت و آموزش بزرگسالان آن قدر مهم است که یکی از بسته‌های تحولی ۲۵ گانه آموزش و پرورش یعنی بسته تحولی پیوند سواد و زندگی در مراکز یادگیری محلی اجرا می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: طرح پیوند سواد و زندگی در سطح کشور با هدف جامعه محور ساختن سواد در ۱۲۰ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی اجرا می‌شود که از این تعداد با توجه به توانایی‌ها و قابلیت‌هایی که در سواد آموزی استان فارس وجود دارد ۱۲ مرکز در سطح استان فارس مجری طرح پیوند سواد و زندگی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار