به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش تصمیم داریم به سراغ غولهای خودروسازی آلمان، پورشه و بی ام و برویم و دو مدل محبوب از این شرکتها را بررسی کنیم. پورشه ماکان، محصول یکی از برترین کارخانههای تولید خودروهای لوکس و دیگری بی ام و x4 که از اولین خودرو از این سری تا آخرین مدل از آن یعنی بی ام و x7 همیشه طرفداران بیشماری در سراسر جهان داشتهاست.
کراساوورهای خوشساختی که در کنار طراحی زیبا و رانندگی راحت، ایمنی را هم به مشتریان خود هدیه میدهند. با ما همراه باشید تا هر آنچه درمورد مقایسه پورشه ماکان و بی ام و x4 ۲۰۱۷ لازم دارید در اختیارتان قراردهیم.
بی ام و x4 که نمونهی یک کراساوور- کوپه از مدل پرطرفدار بی ام و x3 است در سال ۲۰۱۴ برای اولینبار وارد بازار شدهاست. این مدل از بی ام و با دو تیپ 28i بهعنوان مدل پایه و مدل قدرتمندتر m40i عرضه شدهاست و تفاوتهایی از نظر حجم موتور، سیلندر و برخی آپشنهای رفاهی در آنها دیده میشود.
اما مدلی که ما در ادامه بررسی خواهیم کرد مدل پایه بی ام و x4 است که به بازار ایران وارد میشود و درمیان طرفداران خودروهای اسپورت سایز متوسط یا کراساوور-کوپه محبوبیت زیادی دارد. اما تیپ دیگری از بی ام و x4 به نام m35i نیز تولید میشود که مخصوص خریداران این محصول در اروپا است.
پورشه ماکان محصول کارخانهی خودروهای لوکس پورشه در سال ۲۰۱۴ و بهعنوان اولین کراساوور تولیدی این شرکت به بازار آمد. این خودرو از همان ابتدا هم تحسین گروه زیادی را به همراه داشت و تبدیل به پرفروشهای بازار خودروهای لوکس شد.
پورشه ماکان نیز دارای چهارتیپ مختلف مدل پایه، مدل s، مدل GTS و turbo است. تمامی مدلها از حالت رانندگی چهارچرخ استفاده میکنند اما مانند مدلهای بی ام و x4 از لحاظ حجم موتور، سیلندر و آپشن باهم تفاوتهایی دارند. پرقدرتترین و سریعترین آنها، مدل پورشه ماکان turbo است که اجازهی ورود به بازار ایران را ندارد و ما در این مقاله مدل پایه را که درایران به فروش میرسد بررسی خواهیم کرد .
کراساوور خوشساخت پورشه برای ۵ سرنشین طراحی شدهاست. فضای جلوی پای کافی برای سرنشینان ردیف جلو آن حتی در مسافرتهای طولانی از نکات مثبت آن است درحالی که سرنشینان ردیف عقب فضای کمتری را دارند و حتی گفته میشود ردیف عقب گاهی برای نشستن تنها دو بزرگسال مناسب است.
در زمان صحبت از کابین پورشه ماکان نمیتوان بهراحتی از پوشش چرم و طراحی لوکس فضای داخلی که کاملا نمایانگر یک خودروی اسپورت است، گذشت. در کنار آن پورشه برای رنگ داخلی خودرو امکان انتخاب از میان طیف گستردهای از رنگها را به مشتریان خود میدهد.
مواد بهکارفته در ساخت آن هم مانند گذشته در صدر مواد مورد استفاده در خودروها قراردارد. شاید بتوان گفت طراحی کابین و فضای داخلی آن تا حدودی پورشه 911 را یادآوری میکند که مدل گرانقیمتتری است و گویی طرفداران پورشه 911 با پرداخت هزینهی کمتر میتوانند خودرویی شبیه به آن را داشته باشند. روکش چرم فرمان تلسکوپی درکنار پلاستیکهای نرم، فلزات براق و سطوح مخمل، این کراس اوور را درخشانتر میکند. اما ایرادی که به داشبورد پورشه ماکان وارد است این است که با وجود دکمههای بسیار زیاد، استفاده از آن برای راننده خیلی راحت نیست. بهعنوان مثال تغییر دمای درون خودرو از حد انتظار کمی سختتراست. صفحهی لمسی آن هم همان طراحی مدلهای قبلی را دارد.
بی ام و x4 رقیب قدرتمند پورشه ماکان نسبت به مدل قبلی خود x3 کمی اسپورتتر طراحی شدهاست. در ساخت کابین آن نیز ازمواد بسیار باکیفیت استفاده شده است اما همان طراحی سیاه رنگی که از بی ام و x1 وجود داشته در این مدل هم دیده میشود. ردیف جلوی صندلیها مانند پورشه ماکان بسیار راحت و دارای فضای کافی است در حالیکه ردیف عقب برای نشستن سه بزرگسال فضای مناسبی ندارد. فضای مربوط به بار در بی ام و x4 پیشرفتی نداشته و از نقاط قوت آن محسوب نمیشود. اما در خصوص داشبورد این کراساوور، طراحی آن بهگونهای است که کار با آن برای راننده بسیار راحت خواهد بود.
مقایسهی طراحی خارجی این دو خودروی آلمانی کمی دشوار است، چراکه در نگاه اول هردو با ظاهری موجه و جذاب بیننده را مجذوب خود خواهند کرد. در بی ام و x4 نکتهای که شاید در ابتدا توجه خیلی از افراد را به خود جلب میکند فاصلهی زیاد میان لاستیک و گلگیر است که سبب شده مانند مدل بزرگتر خود یعنی x6 در این بخش زیبایی خاصی نداشته باشد.
اما در مورد پورشه ماکان ذره ذرهی این شاسیبلند سایز متوسط، بازتاب اعتبار پورشه در ساخت خودروی اسپورت و باظرافت است. ترکیب چراغهای ال ای دی جلوی خودرو و چراغهای روشن در طول روز و ورودی هوای مشکیرنگ بزرگی، نمای روبهروی پورشه ماکان را بسیار جذاب میکند. نمای پشت خودرو هم مانند پورشه مدل 911 پهن و خمیده است. لاستیکهای پهن این کراساوور که در قسمت عقب از پهنای بیشتری برخوردار است ظاهر آن را به خودروهای اسپورت نزدیکتر میکند.
کراساوور جمعوجور و خوشساخت شرکت بی ام و که با دو مدل 28i و M40i در سال ۲۰۱۷ به بازار آمده است، درهر دو تیپ خود هشت دندهی اتوماتیک و حالت رانندگی چهارچرخ را ارائه میدهد. در مدل 28i، موتور 4 سیلندر ۲ لیتری توربو شارژ با توان ۲۴۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتون برمتر قرار داده شدهاست. درحالی که در مدل قدرتمندتر یعنی M40i موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر با توان ۳۶۰ اسب بخار و گشتاور ۴۶۵ نیوتون برمتر بهکار رفتهاست. اما همانطور که قبلا اشاره کردیم در این مقاله ما مدل موجود در ایران بی ام و x4 xdrive28i را بررسی خواهیم کرد.
اما در مورد پورشه ماکان هم چهارتیپ وجود دارد که سریعترین و قدرتمندترین آنها مدل پورشه ماکان توربو است که با موتور ۳.۶ لیتری توربو شارژ ۶ سیلندری مجهز شدهاست، که توان آن ۴۰۰ اسب بخار و ۵۴۲ نیوتون برمتر نیز گشتاور آن است. اما در بحث مقایسه بین پورشه ماکان و بی ام و x4 مدل پایه از پورشه ماکان را که دارای موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر، توان ۲۵۲ اسب بخار و ۲۷۳ گشتاور نیوتون برمتر است و از ۷ دندهی اتوماتیک بهره میبرد، صحبت خواهیم کرد زیرا مدل موجود در بازار ایران است.
مدل خودرو |
پورشه ماکان |
بی ام و x4 |
پیشرانه |
۴ سیلندر
|
۴ سیلندر |
حجم موتور |
۲ لیتر |
۲ لیتر |
حداکثر قدرت |
۲۵۲ اسب بخار |
۲۴۰ اسب بخار |
حداکثر گشتاور |
۳۷۰ نیوتن بر متر
|
۳۵۰ نیوتون بر متر |
گیربکس |
۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه/ امکان انتخاب حالت دستی |
۸ سرعته اتوماتیک / امکان انتخاب حالت دستی |
مصرف سوخت(ترکیبی) |
۷.۴ لیتر |
۷.۳ لیتر |
شتاب صفر تا صد |
۶.۷ ثانیه |
۶.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت |
۲۲۹ کیلومتربرساعت
|
۲۰۹ کیلومتربرساعت |
اما زمانیکه بحث مقایسه پورشه ماکان و بی ام و x4 در زمینهی ایمنی است هردو با ارائه فهرستی استاندارد از آپشنهای ایمنی خودروهای مطمئنی هستند. بی ام و x4 با چراغهای ال ای دی روشن در طول روز، چراغهای مهشکن در جلو و عقب، ترمزکمکی، سیستم ترمزabs، کنترل کششی(ترکشن کنترل)، مانیتور نشانگر فشار تایر و سنسورهای پارک در جلو و عقب درمیان شاسیبلندهای سایز متوسط یا کوپه رقیب خود نمرهی خوبی را کسب کردهاست.
اما زمانیکه صحبت از ایمنی پورشه ماکان میشود به اعتقاد خیلی از افراد کارخانهی تولید کنندهی پورشه کاین که ایمنترین خودروی لوکس در سال ۲۰۲۰ شده است قطعا خودروی ایمنتری را روانهی بازار کردهاست. پورشه ماکان در تستهای ایمنی و تصادف با کسب بالاترین نمرهها و آپشنهایی نظیر کیسههای هوای متعدد، ترکشن کنترل، کنترل پایداری خودرو، سنسورهای پارک در جلو و عقب و سیستم هشدار خروج از خط که بهصورت دلخواه میتوانید به آن اضافه کنید از ایمنی لازم برخوردار است.
مدل خودرو |
پورشه ماکان |
بی ام و x4 |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی
|
دوربین عقب، ترمزکمکی، مانیتور نقاط کور، هشدارخروج از خط، سیستم هشدارحرکت درخط، مانیتور نمایش فشارتایر، کمک کننده پارک عقب، کروز کنترل، کروز کنترل تطبیقی، قفل چرخها، چرخهای آلومینیومی ۱۸ اینچی |
مانیتور نقاط کور، ترمز کمکی، دوربین عقب، هشدارخروج از خط، کمک کننده پارک درعقب، پارک اتوماتیک، مانیتور نمایش فشارتایر، کروز کنترل، کروز کنترل تطبیقی ) آپشن اضافه)، چرخهای آلومینیومی ۱۸ اینچی، سیستم ضدسرقت |
کیسهی هوا
|
کیسه هوای راننده، کیسه هوای سرنشین جلو، کیسههای هوای جانبی ردیف جلو و عقب، کیسه هوای سرنشینان عقب، کیسه هوای زانو راننده |
کیسه هوای راننده، کیسه هوای جانبی ردیف جلو، کیسه هوای سرنشینان عقب، کیسه هوای سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی ردیف عقب |
سیستم ترمز
|
ترمزABS ، ترکشن کنترل(TC)، کنترل پایداری |
سیستم ترمزABS ، ترکشن کنترل، کنترل پایداری |
تجربهی رانندگی با هردو خودرو درتمامی سطوح بدون شک بسیار لذتبخش خواهد بود. هردو مدل از حالت رانندگی چهارچرخ استفاده میکنند. در تست رانندگی پورشه ماکان در سرعتهای بالاتر ثبات بیشتری دارد و عملکرد بی ام و x4 در پیچها قابل تحسین است. سیستم انتقال قدرت دوکلاچهی استفاده شده در پورشه ماکان در مقایسه با دندهی ۸ سرعته اتوماتیک بی ام و x4 باعث میشود در زمان تغییردنده نرمی بیشتری را احساس کنید.
شاید بتوان گفت بی ام و x4 برای رفت و آمدهای روزانه، سرعتهای پایینتر و پورشه ماکان برای سرعتهای بالاتر و پیجهای تنگتر مناسب است.
در ادامهی مقایسه پورشه ماکان و بی ام و x4 به بحث آپشنهای رفاهی میرسیم، بی ام و x4 با امکاناتی نظیر پورت ۱۲ ولت درجلو، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سیستم صوتی با امکان پخش CD ، MP3 و AUX، دکمهی کروز کنترل روی فرمان، آینه عقب الکتروکرومیک، صندلیهای برقی ردیف جلو، صفحهی نمایش ۸.۸ اینچی، ۹ اسپیکر و درب برقی صندوق عقب به بازار آمده است.
البته دو پکیج دیگر برای بی ام وx4 وجود دارد، M sport که میتوانید با خریداری آن امکاناتی مانند لاستیکهای بزرگتر، صندلیهای اسپورتتر، فرمان اسپورت و تغییر رنگ داخل خودرو، کیت آیرودینامیکی و افزایش حداکثر سرعت را داشته باشید و با انتخاب پکیج X-line هم میتوانید لاستیک بزرگتر و ظاهری براقتر داشته باشید.
از امکانات و آپشنهای رفاهی پورشه ماکان نیز میتوان به صفحهی نمایش۷ اینچی اشاره کرد که در مقابل صفحه نمایش ۸.۸ اینچی بی ام و x4 مورد بحث ما خیلی حرفی برای گفتن ندارد. اما از دیگر آپشنهای رفاهی آن میتوان ۱۰ اسپیکر، درگاه کارت SD، سیستم ذخیره حالت رانندگی، سیستم تهویه هوای چند منطقهای، چراغهای جلو با قابلیت تغییر ارتفاع اشاره کرد.
خودرو |
پورشه ماکان |
بی ام و x4 |
چراغ
|
چراغهای روشن درروز، چراغهای اتوماتیک در جلو، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغهای زنونی جلو |
چراغهای روشن درطول روز، چراغهای زنونی جلو، چراغهای مه شکن در جلوو عقب، چراغهای اتوماتیک در جلو |
سیستم های مالتی مدیا |
بلوتوث، کنترل سیستم صورتی روی فرمان، سیستم صوتی با امکان پخش MP3، AUX ، درگاه USB ، رادیو، HD ، رادیو ستلایت، درگاه SD کارت، ۱۰ اسپیکر، وای فای هات اسپات آپشن اختیاری، |
بلوتوث،رادیو ستلایت، رادیو HD ، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سیستم صوتی با امکان پخش CD,AUX,MP3، ۹ اسپیکر |
صفحه ی نمایش |
صفحه نمایش ۷ اینچی |
صفحه نمایش ۸/۸ اینچی |
آینه
|
آینه عقب الکتروکرومیک، گرم کن آینهها، آینههای برقی جانبی، شیشههای رفلکس عقب |
آینه عقب الکتروکرومیک، آینههای جانبی برقی، گرم کن آینهها |
تهویه مطبوع
|
سیستم تهویه هوای سه منطقهای، خنک کننده صندلی جلو، سیستم تهویه هوا در جلو و عقب |
سیستم تهویه هوا، کنترل اتوماتیک آب و هوا |
صندلی
|
۵ صندلی، صندلیهای برقی راننده و ردیف جلو، صندلیهای چرمی، سیستم ذخیره حالت دلخواه صندلی راننده آپشن اختیاری |
۵ صندلی، سیستم ذخیره حالت دلخواه صندلی راننده، صندلی برقی راننده و ردیف جلو، صندلیهای چرمی آپشن اختیاری |
شیشه
|
شیشههای برقی، سانروف و سقف پانارومیک آپشنهای اختیاری، |
شیشههای برقی، سانروف |
سایر امکانات
|
سنسور باران، سیستم ذخیره حالت رانندگی، گرم کن فرمان آپشن اختیاری، ورود بدون سوئیچ |
سیستم یخ زدایی شیشه عقب، درب برقی صندوق عقب، گرم کن فرمان(آپشن اختیاری)، چراغ مطالعه درعقب، سنسور باران، ورود بدون سوئیچ، گرم کن فرمان و صندلیهای ردیف عقل آپشن اختیاری، |
در زمینه قیمت این دو کراساوور لوکس باید بگوئیم که با اینکه هردو دارای آپشنهایی بسیار نزدیک به هم هستند اما در بازار ایران قیمتهای بسیار متفاوتی دارند. بی ام و x4 2017 در حال حاضر با قیمتی حدود یک میلیارد و هفتصد و هشتاد میلیون تومان بهفروش میرسد و پورشه ماکان با قیمتی حدود دو میلیارد و دویست میلیون تومان.
پس از بررسی این دو کراساوور خوشاستایل و پرطرفدار آلمانی میشود گفت که هر دو دارای آپشنها و امکانات فوقالعادهای برای انتخاب هستند از آپشنهای رفاهی و ایمنی استانداری نیز برخوردارند پس در انتخاب شما فاکتورهایی که شاید دخالت بیشتری داشته باشد قیمت خودروها است که پورشه ماکان در بازار ایران با قیمت بسیار بالاتری به فروش میرسد اما ظاهری لوکستر و اسپورتتری دارد و اما بی ام و x4 نسبت به رقیب خود مصرف سوخت بهتر و قیمت مناسبتری دارد.
انتهای پیام/