برای کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ۷۵۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا امروز، وارد خراسان جنوبی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، اصغرزاده ، مدیرکل دامپزشکی استان گفت : واکسن  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با اولویت مرغداری‌های مجاور واحد درگیر بیماری و مرغداری‌های با تراکم بالای مرغ تخمگذار و مرغ مادر در بیرجند توزیع می‌شود.

او با بیان اینکه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن طی چند روز آینده وارد استان شود، افزود: هیچ مشکلی برای تأمین واکسن  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان وجود ندارد.

 اصغرزاده گفت: واکسن‌ها به مرغداری‌هایی تعلق می‌گیرد که قبل از واکسیناسیون، نسبت به انجام آزمایشات لازم درخصوص عدم وجود بیماری  آنفلوآنزا مورد تأیید آزمایشگاهی قرار گرفته باشد.

او افزود: این تعداد واکسن در پی رخداد بیماری  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دو واحد مرغداری شهرستان بیرجند وارد استان شده و برای سایر مرغداری‌ها قابلیت تزریق دارد.

 اصغرزاده  گفت: واکسیناسیون در دو نوبت انجام خواهد شد که نوبت دوم پس از طی یک ماه تکرار خواهد شد.


بیشتر بخوانید


مدیرکل دامپزشکی استان گفت: خوشبختانه  آنفلوآنزای تأیید شده در واحد مرغداری استان سویه‌ای است که تاکنون موردی از انتقال آن به انسان در کشور گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه تمامی محصولات مرغ و تخم مرغ زیرنظر دامپزشکی استان هیچگونه منعی برای مصرف ندارند، افزود: خروج محصولات مرغ و تخم مرغ از استان نیز هیچگونه منع خروج از استان را ندارند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه جواب تست سه مرغداری دیگر در شهرستان بیرجند نیز منفی شده است، افزود: یک مرغداری مشکوک دیگر نیز نمونه گیری شده که جواب تست آن فردا مشخص می‌شود.

اصغرزاده منشا این بیماری را وجود پساب تصفیه خانه بیرجند دانست که توسط پرندگان آزاد پرواز از جمله کبوتر و سایر پرندگان منتشر شده است.

بیماری  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری مشترک بین انسان و پرندگان است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.