عباس بیات سرمدی مدیرکل نگهداری و ساخت آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تمامی دوربینهای ثبت عوارض به دوربینهای پلیس راهور متصل هستند و ۹ آزادراه کشور به سامانه الکترونیک اخذ عوارض متصل شدهاند. دوربینهای این آزادراهها فعال هستند و از این طریق به پلیس راهور کشور متصل شدهاند.
بیات سرمدی درباره این موضوع که برخی از رانندگان با وجود آنکه عوارض خود را پرداخت میکردند اما باز هم مجدد جریمه میشدند، گفت: این موضوع در قالب یک کمیته حقیقت یاب بررسی شده است. عمده کاربران به دلیل تعللی که داشتند و ظرف ۴۸ ساعت اقدام به پرداخت عوارض نمیکردند جریمه میشدند.
بیشتر بخوانید
مدیرکل بهره آزاد راههای کشور تصریح کرد: برای بسیاری از کاربرانی که بعد از ۴۸ ساعت عوارض خود را پرداخت کردهاند جریمه ارسال شده بود و البته جریمه هم برای عدهای ارسال نمیشد، چرا که پیامک به مالک اصلی خودرو ارسال میشد و کاربران در جریان جریمه نبودند.
این مقام مسئول گفت: با تشکیل کمیته حقیقت یاب، مشکل جامعه آماری که به اشتباه برای آنها قبض جریمه صادر شده بود، بررسی کردیم.
به گفته بیات سرمدی هم اکنون مهلت ۴۸ ساعته پرداخت قبوض کاربران، افزایش یافته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه ۹۶ درصد جرائم عوارضها به دلیل تعلل از سوی کاربران است، افزود: طبق بررسیهایی که انجام دادهایم از درگاههای بانکی و بخشهای خصوصی که مردم از طریق آن عوارض را پرداخت میکنند تنها یک بانک با مشکل مواجه بود که از طریق رایزنیهای انجام شده به زودی این مشکل برطرف میشود.
مدیر کل آزاد راه های کشور توضیح داد: امسال تعلل در افزایش نرخ عوارض به دلیل شرایط اقتصادی حاکم در کشور بود اما باید به این موضوع توجه شود که در تمامی آزاد راههای کشور تاکنون بخش خصوصی و مردم سرمایه گذاری کردند و این سپردههای مردم در بانکها بوده که از طریق آن بانکها و یا بخش خصوصی سرمایه گذاری کردهاند. در نتیجه در صورت ایجاد مشکل در این حوزه این مردم هستند که در نهایت ممکن است با مشکل مواجه شوند.
بیات تاکید کرد: هم اکنون تمامی بازارهای موازی حداقل نرخ سودی که میدهند بیش از ۲۰ تا ۲۱ درصد است اما هم اکنون در این حوزهها با توجه به مشکلاتی که ایجاد شده نه تنها ۲۰ درصد سود برای سرمایه گذاران ندارد بلکه بسیاری از آنها با مشکلات زیادی روبهرو شدهاند.
او ادامه داد: هم اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزاد راه در کشور داریم و طبق برنامه ریزی انجام شده باید میزان آزاد راههای کشور به ۱۰ هزار کیلومتر با مشارکت بخش خصوصی برسانیم اما با توجه به مشکلاتی که در عدم بازگشت سرمایه گذاران ایجاد شده سرمایهگذاران رغبتی برای حضور در این بخش ندارند و ممکن است در بسیاری از موارد هم با اجبار در این حوزه سرمایهگذاری کنند.
انتهای پیام/