سرمست گفت: امسال در سالروز حماسه ۱۹ دی به دلیل شرایط کرونایی، دیدار حضوری مردم قم با رهبر معظم انقلاب ممکن نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، بهرام سرمست، استاندار قم روز چهارشنبه در حاشیه جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به ممنوعیت تجمعات به منظور مهار بیماری کرونا گفت:برخلاف سال‌های گذشته  امسال در سالگرد حماسه ۱۹ دی به دلیل ممنوعیت تجمعات و شرایط کرونایی، دیدار حضوری مردم قم با رهبر معظم انقلاب ممکن نیست.

او افزود: به همین دلیل سخنرانی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سالروز قیام خونین ۱۹ دی به صورت زنده از شبکه‌های سراسری صداوسیما پخش می‌شود و مردم شریف استان مشتاقانه از بیانات معظم له بهره‌مند خواهند شد.

سرمست ادامه داد:این سخنرانی ساعت ۱۱ روز جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ به‌صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی یک ، خبر و رادیو ایران پخش خواهد شد.

سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی در سالروز قیام ۱۹ دی هر سال با حضور هزاران نفر از مردم قم در حسینیه امام خمینی برگزار می‌شد که امسال به علت شیوع ویروس کرونا، بدون حضور جمعیت و به صورت تلویزیونی انجام خواهد شد.

انتشار مقاله توهین آمیز به امام راحل با امضای مستعار احمد رشیدی مطلق در ۱۷ دی ماه ۵۶ صورت گرفت. در روز انتشار مقاله، هنگامی که کامیون حامل روزنامه‌های اطلاعات برای قم و اصفهان از دروازه قم وارد این شهر می‌شد، مردم با بصیرت قم که از دسیسه‌های نظام پهلوی آگاه بودند به کامیون هجوم برده و روزنامه‌ها را به آتش کشیدند.

این حرکت مردمی باعث شد تا روز ۱۸ دی ماه، کلاس درس علمای دین و سیاست تعطیل شود و دست به تجمع در مسجد اعظم قم بزنند مردم و علما به سمت منزل مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی از مراجع تقلید حرکت کردند و از رهنمود‌های این عالم فرزانه بهره‌مند شدند.

تجمع‌ها در نوزدهم دی ماه ۱۳۵۶ ، شکل منسجمی به خود گرفت با تعطیل شدن بازار قم در حمایت از حوزه و محکوم کردن اقدام نظام پوشالی پهلوی و نیز ادامه تعطیلی دروس حوزه، جمعیت زیادی در مسجد اعظم گرد آمدند. حرکت به منازل آیات عظام میرزا هاشم آملی، علامه طباطبایی، نوری همدانی، مشکینی، وحید خراسانی و مکارم شیرازی در حمایت از امام راحل باعث تقویت روحیه انقلابی مردم شد. مراجع و علما با سخنرانی‌های کوبنده شان رژیم پلید پهلوی را آماج حملات خویش قرار دادند.

مردم همدوش با طلاب حوزه‌های علمیه در حالی که شعار‌های تندی علیه دولت وقت می‌دادند، نمایندگی روزنامه اطلاعات و دفتر حزب رستاخیز را به آتش کشیدند هیچ چیزی در مقابل عزم راسخ و اراده‌ای پولادین و گام‌های استوار مردم قم دوام نمی‌آورد. عصر ۱۹ دی ماه سال ۵۶، ماموران شهربانی و ساواک در یکی از میادین قم راه مردم را سد کردند و آنان را به گلوله بستند.

 قیام تاریخ ساز نوزدهم دی ماه، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی شد، چرا که با برگزاری مراسم چهلم شهدای این حماسه‌ خونین در نقاط مختلف ایران، دامنه انقلاب فراگیر و در ۲۲ بهمن سال ۵۷ منجر به سرنگونی رژیم دو هزار و پانصد ساله‌ی شاهنشاهی شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار