مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: تیم‌های واکنش سریع پیشگیری، کنترل و مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان تجهیز شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بهلول تکلوی، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل در جلسه ستاد کنترل و پیشگیری گفت: در پی آلوده شدن دو واحد مرغ تخمگذار به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یکی از استان‌های شرق کشور؛ تیم‌های واکنش سریع پیشگیری، کنترل و مهار این بیماری در استان اردبیل تجهیز و اداره کل دامپزشکی به حالت آماده باش کامل درآمد.

او افزود: با توجه به ورود ویروس این بیماری به کشور و درگیری طیور صنعتی، وضعیت بحرانی شده و احتمال آلوده شدن فارم‌های صنعتی و طیور بومی در استان بسیار بالا است لذا ضرورت دارد سطح هوشیاری را بسیار بالا برده و آمادگی کامل خود را برای مقابله با بیماری حفظ کنیم و آماده جنگ ناخواسته با این ویروس باشیم.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل ضمن هشدار جدی به تمامی فعالان صنعت طیور استان و پرورش دهندگان طیور بومی، سنتی و روستایی از آن‌ها خواست ضمن تقویت و تشدید اقدامات بهداشتی، قرنطینه‌ای از هرگونه تردد غیر ضروری خودداری کرده و در صورت بروز هر گونه تلفات غیر عادی و یا افت معنی دار مصرف دان و آب و یا کاهش تولید مراتب را بلافاصله به نزدیکترین مرکز دامپزشکی استان گزارش کنند.

تکلوی خطاب به روستائیان و پرورش دهندگان طیور بومی و سنتی نیز گفت: به دلیل وجود پرندگان مهاجر و وحشی در اکثر نقاط استان خطر شیوع بیماری آنفلوانزا بسیار بالا است بنابراین ضروری است طیور بومی را محصور کرده و از تماس آن‌ها با پرندگان آزاد پرواز و مهاجر خودداری کنند.

او با تاکید براینکه عملیات رصد و پایش بیماری در استان با تدابیر ویژه مراقبتی و عملیاتی و با حضور اکیپ‌های بیماری یاب دامپزشکی به صورت شبانه روزی در حال انجام است، افزود: در حوزه حیات وحش این عملیات با همکاری حفاظت محیط زیست و در قالب گشت‌های تیمی مشترک انجام می‌پذیرد.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در حوزه طیور صنعتی مسئولان فنی بهداشتی در فارم‌ها و مزارع مستقر بوده و طیور را ویزیت دوره‌ای می‌کنند و در صورت وجود مشکل و برخورد با موارد مشکوک در سریع‌ترین زمان ممکن مراتب را به دامپزشکی استان گزارش می‌کنند و در این راستا از ابتدای امسال بیش از ۱۵ هزار مورد نمونه برداری از فارم‌های صنعتی طیور استان انجام و به آزمایشگاه‌های مرجع سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است.

تکلوی در عین حال از توزیع ۱۲۰ میلیون و ۴۶۷ هزارو ۷۲۳ دز واکسن طیور در همین مدت خبر داد و افزود: این میزان واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف و واگیر دار طیور در بین مزارع و فارم‌های پرورش طیور استان مصرف شده است.

او ضمن تشکر و قدردانی از حمایت دستگاه‌های اجرایی مرتبط در همه گیری بیماری‌ها از جمله آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال ۱۳۹۶ در استان خواستار تعامل و همکاری بین بخشی استانداری، سازمان‌های جهاد کشاورزی و برنامه و بودجه، دادگستری، نیروی انتظامی، اداره کل حفاظت محیط زیست، راهداری و دانشگاه علوم پزشکی با دامپزشکی در راستای پیشگیری از شیوع احتمالی این بیماری در استان شد.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: با رصد و پایش انجام شده در حال حاضر استان اردبیل عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی و بومی است و اگر هشدار‌ها و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی مورد توجه جدی قرار گیرد هیچگونه مشکلی در حوزه تولید مرغ و تخم مرغ وجود نخواهد داشت.

تکلوی به مردم اطمینان داد گوشت مرغ بسته بندی شده هویت دار و تخم مرغ‌های موجود در بازار تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی بوده و کاملا سالم و بهداشتی است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.