رصد مکانیزه خودروهای بدون معاینه فنی در شیراز

مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس از اجرای طرح LEZ و رصد مکانیزه خودرو‌های بدون معاینه فنی در محدوده شهر شیراز در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، امیرحسین جمشیدی با بیان اینکه معاینه فنی خودرو یکی از ارکان مهم بهبود وضعیت آلودگی هوای کلان شهرهاست، گفت: هر سال با سرد شدن هوا، آلودگی هوا به یکی از معضلات اساسی کلانشهر‌ها تبدیل می‌شود.

او افزود: شاید مهمترین آلاینده‌ها وسایط نقلیه و حجم بیش از حد تردد خودرو‌ها و موتور سیکلت‌ها باشد و به همین علت اخذ برگه معاینه فنی خودرو در کاهش میزان آلودگی هوا موثر خواهد بود.

تاثیر ۳۵ درصدی نقص فنی خودرو‌ها بر آلودگی هوای شیراز

جمشیدی اضافه کرد: طبق آمار‌های موجود، ۳۵ درصد آلودگی هوای شهر شیراز ناشی از تردد خودرو‌های دارای نقص فنی در سطح شهر است.

او طرح مرتبط با معاینه فنی خودرو را یکی از طرح‌های مهم در کاهش میزان آلودگی هوا معرفی و اضافه کرد: این طرح با عنوان طرح پلاک خوان برای کنترل آلودگی هوای شهر است.

به گفته مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس این طرح با هدف بهبود کیفیت هوا اجرایی شده است. لغت LEZ مخفف عبارت Low Emission Zone و در فارسی به منطقه انتشار کم آلایندگی معروف است.

جمشیدی گفت: در حال حاضر ۷ دوربین به صورت آزمایشی، برای خواندن پلاک خودرو‌ها و بررسی شرایط معاینه فنی آن‌ها در سطح شهر شیراز فعال است.

او گفت: در آینده نزدیک و با عملیاتی شدن این طرح، چنانچه خودرویی فاقد معاینه فنی بوده و پلاک آن با استفاده از دوربین‌های نظارتی رصد شد، مشمول جریمه شده و پلاک آن خودرو‌ها به سامانه "سیمفا" انتقال داده می‌شود. در این سیستم برای مالکان خودرو‌های فاقد معاینه فنی، پیامک جریمه ارسال خواهد شد تا مالک خودرو نسبت به اخذ معاینه فنی برای خودروی خود اقدام کند.

جمشیدی به عملکرد دیگری از سامانه سیمفا نیز اشاره و اضافه کرد: سرویس پیامکی سیمفا برای اطلاع رسانی آسان امور معاینه فنی راه‌اندازی و امکان ثبت نام در این سامانه برای دارندگان خودرو فراهم شده است.

جریمه خودرو‌های فاقد معاینه فنی

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس اضافه کرد: در حال حاضر ۳۵ مرکز معاینه فنی در استان فعال بوده و دو مرکز جدید نیز مراحل اخذ مجوز‌های قانونی را می‌گذراند.

جمشیدی هزینه معاینه فنی خودرو‌ها را حدود۴۰ هزار تومان اعلام و اضافه کرد: خودرو‌های فاقد معاینه فنی که پلاک آن‌ها توسط دوربین‌های سطح شهر ثبت شود، مشمول جریمه‌ای چند برابر هزینه اخذ معاینه فنی خواهند شد.

او البته به نکته دیگری هم اشاره و عنوان کرد: جریمه خودرو‌های مذکور به صورت روزانه برای پلاک مورد نظر اعمال می‌شود و تا مادامی که معاینه فنی خودرو انجام نشود و مشخصات آن در سامانه سیمفا ثبت نشود، خودرو به صورت روزانه مشمول جریمه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس تصریح کرد: انجام معاینه فنی خودرو‌ها علاوه بر تاثیر بر کاهش میزان آلودگی هوای شهر، در کاهش نرخ تصادفات نیز نقش مهمی را دارا است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار