"کیو. سی. تی" چیست؟

"کیو. سی. تی" نوعی مدل آموزشی است که ریشه آن به کشور انگلستان برمی‌گردد و حالا قدمتی ۳۰ ساله دارد .

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، "کیو. سی. تی" نوعی مدل آموزشی است که ریشه آن به کشور انگلستان برمی‌گردد و حالا قدمتی ۳۰ ساله دارد. در این مدل انواع مهارت‌های اجتماعی، هوش هیجانی، اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری و کارآفرینی با روش بازی به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود.

آموزش‌هایی که در نهایت رفتار‌های مثبت را در کودکان و نوجوانان تقویت کرده و رفتار‌های منفی آن‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

کار بومی سازی این مدل آموزشی از آذر سال ۱۳۹۷، در کرمانشاه توسط یک روانشناس صورت گرفته و اخیر مجوز تربیت مربی برای آموزش این مدل در کشور از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران صادر شده است.

نبی بستان، روانشناس در خصوص این مدل بومی سازی شده گفت: "کیو، سی، تی" نوعی مدل آموزشی برای توسعه مهارت‌های فردی و گروهی افراد است و این مهارت‌ها بصورت بازی به کودکان و نوجوان آموزش داده می‌شود.

او افزود: در این مدل آموزشی، خبری از تکلیف نیست و ابزار رقابتی هم وجود ندارد و تنها یادگیری از طریق بازی صورت می‌گیرد.

بستان ادامه داد: در این مدل آموزشی، ارتقا مهارت‌های اجتماعی، هوش هیجانی، رشد اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری، کارآفرینی و در نهایت شهروندپروری در دستور کار قرار دارد و با این مدل عملا رفتار‌های مثبت در کودکان و نوجوانان تقویت شده و رفتار‌های منفی آن‌ها به شدت کاهش یافته و از بین می‌رود.

او افزود: در این روش روی توانایی نگاه کردن، گوش کردن، صحبت کردن، فکر کردن و تمرکز کردن کار می‌شود و با ارتقا این مهارت‌ها کودکان توانایی‌های بسیاری در انجام مهارت‌ها و رفتار‌های مثبت و کنار گذاشتن رفتار‌های منفی پیدا می‌کنند.

بستان ادامه داد: اگر کودکان و نوجوانان در هر رده سنی تنها چهار جلسه در دوره آموشی "کیو. سی. تی" شرکت کنند، به وضوح می‌توان تغییر رفتار آن‌ها را به سمت مثبت شدن مشاهده کرد.

او افزود: این روش تاکنون روی سه هزار کودک و نوجوان کشور اجرا شده که نتایج آن عملا حیرت انگیز است و به وضوح مثبت شدن رفتار و ارتقا مهارت‌ها در این کودکان و نوجوانان مشاهده شده و تمام شرکت کنندگان و والدین آن‌ها رضایت بالایی داشته‌اند.

بستان گفت: در حال حاضر دوره‌های "کیو، سی، تی" برای کودکان و نوجوانان سه تا ۱۸ سال برگزار می‌شود و در آینده قصد داریم دوره‌های "کیو، سی، تی" بزرگسالان، کنکوری، ویژه اختلالات روانشناختی بصورت مداخله‌ای و ... را هم با جدیت بیشتری دنبال کرده و برگزار کنیم.

بستان با بیان اینکه دوره‌های کیو، سی، تی ویژه سنین مختلف متفاوت است، گفت: در سنین کودکی بسته‌های ویژه آموزشی وجود دارد و با افزایش سن کودک روش‌ها و مباحث آموزشی متفاوت می‌شود.

او افزود: در حال حاضر با کسب مجوز رسمی برای تربیت مربی برای آموزش دوره‌های "کیو. سی. تی" فعالیت ما برای برگزاری این دوره‌ها قوت گرفته و هم اکنون در ۲۰ استان شعبه داشته و فعالیت داریم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.