اسفنانی عملکرد سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در سال جاری را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در نشست خبری که امروز (سه‌شنبه ۲۳ دی ماه) برگزار شد، اظهار کرد: در بخش اثربخشی قوانین اکنون مقرراتی داریم که مجبور هستیم نسبت به گرانفروشی نهایت مجازاتی که می‌توانیم در نظر بگیریم ۵ هزار تومان است و موارد این چنینی اثربخشی لازم را ندارد و باید قانون اصلاح شود.

وی افزود: اگر قانون ما کافی، شفاف و مناسب نباشد، آن چیزی که از ما توقع می‌رود شاید به نتیجه نرسد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: حوزه کاری تعزیرات حکومتی در سه بخش کالا و خدمات، قاچاق کالا و ارز و بهداشت و درمان است. طبیعتا مردم در تأمین معاش زندگی و چیز‌هایی که در سفره مردم اثربخش است از سازمان‌های مربوطه و تعزیرات توقع دارند نقش خود را به درستی انجام دهند، اگرچه ما زیر نظر دولت هستیم و شبه قضایی هستیم، اما کار‌های قضایی را انجام می‌دهیم.

اسفنانی در تشریح عملکر شعب رسیدگی کننده تعزیرات، تصریح کرد: از ابتدای امسال تا ۲۰ دی ماه، حدود ۵۹ هزار و ۹۲۰ فقره پرونده وارد تعزیرات شده است و یک هزار فقره آن مربوط به قاچاق کالا و ارز است و ۲ هزار و ۹۲۶ فقره مربوط به تخلفات بهداشتی در دارو و درمان و بیمارستان است و مابقی آن نیز در بخش کالا و خدمات است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: حدود ۶۵ هزار فقره پرونده مختومه شدند که رشد ۱۰۹ درصدی را در بحث مختومه‌ها داشتیم. مبلغ کل که در دادنامه‌ها در این زمان داشتیم بیش از هزار میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۷ تا مهر ماه سال ۹۹ بیش از ۱۰ هزار پرونده تحت عنوان‌های مهم و ملی به این سازمان ارسال شده که به آن‌ها رسیدگی و حکم برایشان صادر شده است و ارزش اعلام شده از سوی مراجع کاشف بالای ۱۰۰ میلیون تومان بوده است که در شعب رسیدگی شده‌اند و حکم برایشان صادر شده است. از ابتدای سال ۹۹ تاکنون حدود ۳۵۰ تخلف اعم از گزارش کالا و ارز، عدم ایفای تعهدات ارزی، احتکار و گرانفروشی در سامانه ما ثبت و رسیدگی شده است.

اسفنانی بیان کرد: از ابتدای سال ۹۷ تا نیمه دی ماه ۹۹ بیش از ۲۱۹ هزار پرونده به حوزه معاونت اجرای احکام ما ارسال شده و تقریبا ۲۱۶ هزار مورد از آن‌ها مختومه اعلام شده است و سهم سال ۹۹ از ابتدا تا ۲۰ دی ماه، بیش از ۳۵ هزار پرونده وارده بوده و ۳۱ هزار و ۵۳۵ فقره از این پرونده‌ها نیز مختومه شده‌اند. در این مدت زمان نیز کل پرونده‌های موضوع کالای قاچاق و ارز بالغ بر ۲۶۰۰ فقره بوده که با احتساب پرونده‌های قبلی حدود ۴ هزار پرونده مختومه شده که درصد عملکرد اجرای احکام ما در این خصوص ۱۶۵ درصد افزایش دارد.

مدیرکل تعزیرات درباره پرونده‌های قابل توجهی که در تهران وجود داشته است، گفت: چند فقره پرونده محکومیت قابل توجه داشتیم که در یک فقره از آن، ۳ هزار و  ۹۲۷ حلقه لاستیک با موضوع گران فروشی ارسال شده که به ۱۴ میلیارد ریال جریمه محکوم شده است و شرکت‌های بسته بندی حبوبات در یک مورد به ۱۸۷ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند.

وی درباره تخلفات ارزی گفت:از ابتدای سال ۹۹ تا ۱۵ دی ماه، ۲ هزار و ۱۲۰ فقره پرونده تحت عنوان عدم ایفای تعهدات ارزی در سازمان تعزیرات استان تهران تشکیل شده که حدود ۲ هزار فقره آن مختومه شده است. میانگین  تخلفات ارزی سال‌های ۹۷ تا نیمه سال ۹۹ حدود ۲ هزار و ۱۵۰ فقره بوده که مختومه‌های سه سال گذشته آن ۷ هزار و ۱۰۰ فقره بوده است و در یک فقره از دادنامه‌های ارزی که مهم است شرکت متخلف به ۶۰ میلیارد تومان محکوم شده است.

وی درباره تخلفات خودرویی اظهار کرد: تخلفات متعددی بوده که سه مورد از آن گران فروشی، تقلب و عدم ایفای تعهد مبنی بر اینکه از مردم مبالغی را دریافت کرده اند بوده است. مثلا در ۵۰ روز کاری بعد از دریافت پول، باید خودرو را تحویل می دادند، ولی به دلایلی به تعهدات عمل نکرده اند و تاخیر در انجام تعهد باعث شده تا افزایش قیمت داشته باشیم و به همین دلیل بعد‌ها امکان انجام تعهد هم برای شرکت‌های خودرویی سخت شد و از طرفی هم مشتریان نیز به ما مراجعه می‌کنند و از این اینکه امکان تحویل خودرو و خرید خودرو با پول قبلی را ندارند شکایت دارند.

وی بیان کرد: مثلا ما شرکتی داریم که ۶ هزار نفر از آن‌ شکایت کردند و حتی پرونده‌هایی با ۱۴ هزار شاکی نیز در گذشته داشته ایم. آنچه که ما به دنبالش بودیم این بود که رضایت شکات را از ناحیه شرکت‌های خودرو ساز و فروشنده را جلب کنیم. در بحث تخلفات خودرویی در مجموع ۱۹ هزار فقره شکایت مردمی داشتیم که در بحث تخلفات خودرو و تقلب، تحت عنوان صفر کیلومتر خودرو به مردم داده شد که بعدا مشخص شد که خودرو‌ها صفر کیلومتر نبوده یا تعمیرات شده اند.

مدیر کل تعزیرات حکومتی شهر تهران افزود: در خصوص پرونده‌های خودرو‌ امسال ۴ هزار و ۹۴۲ فقره پرونده داشتیم که بیش از ۶ هزار پرونده مختومه شد و ۲ هزار و ۲۴۲ فقره به ارزش تقریبی ۸۳۷ میلیارد ریال از نظر کشف رسیدگی و محکومیت پیدا کردند و بقیه پرونده‌ها یا در حال رسیدگی است یا برائت حاصل شده و حکم محکومیت صادر نشده است.

وی درباره گشت‌های تعزیرات گفت:۲ هزار و ۸۴۵ گشت اعزام کردیم. ما چیزی تحت عنوان بازرس اداره تعزیرات نداریم، ما گشت مشترک داریم که واحد رسیدگی کننده ما به همراه قاضی تعزیرات است و به همراه کارشناسان مرتبط، با خودروی دارای علامت تعزیرات در محل حضور پیدا می‌کنند و حکم صادر می‌کنند. معمولا تخلفاتی که در گشت‌ها رسیدگی می‌شود در همان آنجا حکم صادر شده و مختومه می‌شود.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: ۲ هزار و ۸۲۵ اکیپ گشت تعزیرات را به سطح شهر اعزام کردیم، ۲۸ هزار و ۲۵۰ فقره بازرسی صورت گرفت و از این تعداد ۵ هزار و ۳۸۶ مورد تخلف بوده و تشکیل پرونده شده و ۱۴ هزار و ۹۵۰ مورد نیز تذکر دریافت کرده اند و ۷ هزار و ۹۱۴ مورد هم فاقد تخلف بوده اند. این آمار نشان دهنده این است که بسیاری از این افراد تخلف نداشته اند.

اسفنانی درباره تخلفات مربوط به بخش بهداشت و درمان و قاچاق کالا و ارز بیان کرد: باید بگویم که یک مجتمع را برای رسیدگی ویژه به تخلفات قاچاق کالا و ارز و بهداشتی و درمانی اختصاص داده‌ایم و در سال ۹۷، ۵۱۰ فقره موجودی پرونده ما بوده است و ۲ هزار و ۶۱۱ فقره پرونده وارده بوده و یک هزار و ۹۱۵ مورد پرونده نیز رسیدگی و مختومه شدند و ارزش محکومیت پرونده‌ها یک هزار و ۵۷۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال بوده است.

وی خاطر نشان کرد: اقداماتی در سال ۹۷ انجام شد و همچنین در سال‌های بعد هم پیگیری‌هایی در زمینه قاچاق پوشاک صورت گرفت که در این زمینه ورود کردیم و امیدواریم که با افزایش تولید داخلی و رفع اشکالات و افزایش کیفیت ما شاهد قاچاق پوشاک نباشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار