دو قنات در روستای حسن آباد بخش زهان با اجرای سازه‌ های خاکی آبخیزداری احیا شد و دبی آن افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  رجبی، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان زیرکوه با اشاره به اینکه روستای حسن آباد زهان یکی از روستا‌هایی است که در حوزه‌ی آبریز واقع شده و بارندگی‌های سیل آسا همواره مشکلاتی را در این حوزه برای روستاییان ایجاد می‌کرد گفت: یک بند با اجرای عملیات خاکی و سنگ و ملاتی با اعتبار ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در این حوزه اجرایی شد.

او افزود: هرچند در حوزه‌ی آبریز بالا دست به مساحت ۵ هزار هکتار سه سازه‌ی دیگر هم نیاز است، اما این سازه به دلیل شرایط ویژه روستا. جلوگیری از خسارت سیل به ابنیه و قنات‌ها و ... اجرایی شده و در دهه فجر به بهره برداری می‌رسد.


بیشتر بخوانید


رجبی اضافه کرد: علاوه بر این‌ها دو پروژه‌ی هلالی آبگیر همراه با بذر پاشی یکی در حوزه‌ی آبریز روستا‌های شارخت و گزخت به مساحت ۴۶۰ هکتار با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان و دیگری در منطقه‌ی دق هامون روستای بارنجگان به مساحت ۳۵۰ هکتار و اعتبار ۱۸۰ میلیون تومان اجرایی شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان زیرکوه با اشاره به اهمیت اجرای هلالی‌های آبگیر گفت: این هلالی‌ها باعث جمع آوری هزرآب‌ها و تغذیه‌ی سفره‌های زیرزمینی می‌شود. علاوه بر این باعث جلوگیری از بروز سیل آب ، افزایش پوشش گیاهی منطقه و کاهش گرد و خاک خواهد بود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار