پایش عوامل خسارت زای مزارع کلزا در چناران

عوامل خسارت زای مزارع کلزا از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی چناران پایش می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی محمد ملوندی مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان چناران گفت: علف‌های هرز و شته مومی نقش مهمی در کاهش عملکرد کلزا دارد به همین دلیل مزارع این شهرستان بطور مستمر پایش می‌شود.

او افزود: علف‌های هرز رقیب بسیار مهم در جذب مواد غذائی، نور و رطوبت بوده و یکی از عوامل مهم کاهش عملکرد در زراعت کلزا محسوب می‌شوند.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان چناران ادامه داد: پس از کشت کلزا برای کنترل علف‌های هرز باریک برگ می‌توان از علف‌کش‌ها استفاده کرد. علف‌های هرز علاوه بر تغذیه از مواد غذایی خاک، میزبان واسط برای آفات و بیماری‌های گیاهی محسوب می‌شوند؛ و درصورت کنترل نشدن باعث افزایش آلودگی و خسارت به کلزا می‌شوند؛ لذا کنترل به روش‌های مختلف توصیه می‌شود.

ملوندی بیان کرد: شته مومی یکی از مهم‌ترین آفات به شمار می‌آید. این شته در شرایط زمستان‌های ملایم و معتدل و به دلیل حضور نداشتن دشمنان طبیعی در آن زمان بدون مانع و مشکلی تکثیر یافته و در اواخر زمستان یعنی از اوایل اسفندماه در مناطق معتدل و تا اواخر اسفندماه در مناطق سردسیر به حالت طغیانی درمی آید به طوری که در مزارع به گل رفته، تراکم زیاد آفت مانع از رشد گیاه شده و از عملکرد محصول به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته می‌شود.

او تصریح کرد:حمله شته‌های مومی از حاشیه مزارع شروع می‌شود، در صورت مشاهده شته مومی در ابتدای حمله آفت باید حاشیه مزارع سمپاشی و به فاصله یک هفته بعد نیز تکرار شود. برای کنترل شیمیایی می‌توان از سموم دیمتوآت به میزان یک لیتر در هکتار، به همراه دیازینون ۲ لیتر در هکتار استفاده کرد. بهتر است که مبارزه در شروع آلودگی و به محض مشاهده بوته‌های آلوده در حاشیه مزارع قبل از گسترش آلودگی در سطح مزرعه و قبل از افزایش تراکم شته بر روی گیاه انجام شود و به عبارتی کانون کوبی شود.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان چناران ادامه داد: امسال سطح کشت سبز کلزا ۶۸۶ هکتار است که تاکنون به دلیل کاهش زودرس دمای هوا در سطح ۱۵ هکتار مبارزه با علف‌های هرز باریک برگ و به صورت پائیزه صورت گرفته است.

ملوندی اظهار کرد:در این بازدید‌ها نکات لازم در خصوص راهنمایی کشاورزان از سوی کارشناسان ارائه می‌شوند. همچنین از دیگر اقدامات مدیریت جهادکشاورزی ارسال پیامک، تهیه اطلاعیه و انتشار در فضای مجازی با محوریت مبارزه با آفات است.

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار