نگرانی نارنجی

وحشت نکُنید، لطفا نارنج‌های کنار خیابان و معابر را بکِنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  سال‌های گذشته در چنین روز‌هایی هیچ نارنجی را روی درختان کوچه و خیابان‌های مازندران نمی‌توانستید ببینید، رهگذران حتی شده نردبانی پیدا کنند آخرین نارنج را هم می‌چیدند تا کنار سفره با دیزی یا کباب میل کنند، اما کرونا که آمد مردم نه دل و دماغی برای چیدن بهار نارنج داشتند و نه علاقه‌ای به چیدن نارنج‌های رسیده کنار خیابان، آن‌ها می‌ترسند نکند میوه‌ها آلوده به ویروس کرونا باشد، اما حالا جهاد کشاورزی می‌گوید اگر نارنج‌ها کنده نشوند سال آینده ویروس کرونا که نه، مگس مدیترانه‌ای بلای جانشان می‌شود.

عبدالرحمان زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کمتر از ۳۰ درصد نارنج‌های معابر و خیابان‌های شهر تاکنون برداشت شده است، گفت:میوه‌های برداشت نشده نارنج می‌توانند کانون آفت مگس میوه مدیترانه‌ای باشند.

بیشتر بخوانید

او افزود: خطر برداشت نشدن میوه نارنج و تجمع آفت مگس مدیترانه‌ای در آن طی نامه‌ای به فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها ارسال شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از مردم، اهالی روستا‌ها، شهرداری‌ها و مدیران ادارات خواست هر چه سریعتر نسبت به برداشت نارنج‌ها در منازل، معابر و ادارات خود اقدام و میوه‌های پوسیده را نیز جمع آوری و دفن کنند، زیرا میوه‌های پوسیده میزبان خوبی برای رشد مگس مدیترانه‌ای است.

عبدالرحمان زاغی گفت: اگر نارنج‌ها بموقع برداشت نشوند آفت مگس مدیترانه‌ای تا پایان زمستان مهمان آن‌ها خواهد بود و به میوه درختان بهاره مانند هلو و شلیل آسیب جدی وارد می‌کند.

او با اشاره به سرمای پیش رو نیز گفت: سرمای پایان هفته سبب یخ زدگی و ماندگاری نارنج روی درختان می‌شود و برای سال آینده میوه دهی را با مشکل مواجه می‌کند.

بر اساس برخی برآورد‌ها بیش از ۶ میلیون اصله درخت نارنج تنها در حاشیه خیابان مازندران وجود دارد.

انتهای پیام / ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار