رئیس اداره نظارت برحیات وحش محیط زیست استان ایلام مطرح کرد؛

سرشماری پرندگان مهاجر ایلام تا اواخر بهمن ادامه دارد

محمدزاده گفت: سرشماری از گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی استان ایلام تا اواخر بهمن ماه امسال ادامه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ اکبر محمدزاده رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام ،گفت: سرشماری از پرندگان مهاجر به صورت سراسری از نیمه دی ماه شروع شده و تا ۲۰ بهمن ماه ادامه خواهد داشت و در استان ایلام به علت اینکه پرندگان دیرتر رسیدند سرشماری از این وحوش تازه آغاز شده است.

او افزود: این پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر نیمکره شمالی زمین به مناطق گرمسیر استان ایلام مهاجرت کرده اند و زمستان گذرانی آن‌ها بسته به میزان سرمای هوا به طور معمول تا اواخر اسفند ماه که هوا رو به گرمی می‌گذارد، ادامه خواهد داشت.

محمدزاده بیان کرد: این پرندگان از نوع آبزی و کنار آبزی هستند و در جوار رودخانه ها، دریاچه پشت سدها، تالاب‌ها و آبگیر‌های استان در مناطق گرمسیر و معتدل زمستان را سپری می‌کنند و سرشماری زمستانه نیز به این پرندگان اختصاص دارد و در فصل بهار نیز سرشماری از پرندگان مهاجر خشک زی انجام می‌شود.

او در مورد آنفلوآنزای فوق حادپرندگان مهاجر نیز اظهار کرد: در سال‌های اخیر هیچ گونه موردی از این بیماری در استان ایلام مشاهده نشده و امسال نیز قبل از شروع مهاجرت پرندگان برنامه‌های مدونی با مشارکت دامپزشکی و محیط زیست انجام گرفته است تا شیوع این بیماری در بین پرندگان بومی و محلی و مهاجر مدیریت شود.

او افزود: در صورت مشاهده هرگونه آثاری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ، برنامه‌ها و اقدامات اجرایی برای کنترل و مبارزه با این بیماری و جلوگیری از سرایت و گسترش آن در دستور کار است.

محمدزاده در مورد حفظ امنیت و حراست از زیستگاه‌های پرندگان مهاجر نیز بیان کرد: محیط بانان و گروه‌های گشت و پایش، رصد زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و امنیت آن‌ها را در برابر شکارچیان تشدید کرده اند تا این پرندگان از گزند شکار و ناامنی مصون باشند.

او ادامه داد: همه ساله در فصل کوچ زمستانه بین ۵ تا ۱۰ هزار گونه مختلف پرنده مهاجر به استان ایلام سفر می‌کنند که انواع مرغابی، حواصیل، کاکایی و باکلان از مهمترین پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی استان به شمار می‌روند.

انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.