وی ادامه داد : در واقع بین این دو گروه هیچ تقابلی نیست و بین ملیت و اسلامیت هیچ تفاوتی نیست و تقابلی بین ملیت و انسانیت نیست بلکه پیوند آنها حس دفاع از وطن را افزایش داده و این نکته ای مهم است.
رئیسی گفت : امام بزرگوار به نحوی عمل کردند که ملیت و انسانیت و مسائل انسان معاصر باهم پیوند خورد و ساز وکار آن هم در نظریه ولایت فقیه و هم برای نظام سازی وهم ساختار سازی این تفکر ایجاد شد ساختار نظریه ولایت فقیه در قانون اساسی قابل مطالعه است.
وی گفت: خداوند متعال را بابت نعمت بزرگ انقلاب اسلامی، رهبری و همچنین مردم دلداده نظام و انقلاب شاکر هستیم.
رئیس قوه قضاییه، ائمه جمعه را پناهگاه و ملجاء مردم در همه امور دانست و با بیان اینکه مساجد در همه سختیها از جمله دوران دفاع مقدس و همچنین دوران شیوع کرونا به عنوان پناهگاه مردم نقشآفرینی فعالی داشتند، عنوان کرد: کمکهای مومنانه به اقشار نیازمند در دوران شیوع کرونا که با محوریت ائمه جمعه و مساجد انجام شد، گواهی بر نقش پناهگاه بودن مساجد برای مردم است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به تعریف منافع ملی در فلسفه سیاسی اسلام گفت: برخلاف فلسفه سیاسی رایج که منافع ملی را تنها در چهاچوب جغرافیا و سرزمین می بیند، در فلسفه سیاسی اسلام «منافع ملی» فقط به سرزمین و جغرافیا محدود نمی شود بلکه مصالح انسان نیز نقش برجسته ای در آن دارد.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در فلسفه سیاسی اسلام، رابطه بین امام و امت دارای اهمیت بسیار زیادی است، افزود: رابطه بین امام و امت که مبتنی بر دین و شریعت است بر اساس «تعالی و رشد انسان» بنا شده است.
بیشتر بخوانید
رئیس قوه قضائیه با اشاره به جایگاه امامت گفت : در امت چند عنصر وجود دارد که یکی مقصد داشتن آن است یعنی امت بی مقصد حرکت نمیکند و سیر آن الهی است . هم شخص و هم جامعه همواره در حال پیشرفت هستند و رد به اهداف بلند و متعالی حرکت می کنند.
وی با اشاره به جریان امامت گفت : در راس جریان امام و مقتدا است و شبکه هدایت انسان در بخش های مختلفی وجود دارد و رکن وسط علمایی هستند که به روابط میان امت و امام تحکیم میبخشند و جامعه را هدایت میکنند.
رئیسی گفت: رابطه دولت با ملت تعریف شده است و آنچه منافع مشترک را شکل میدهد منافع ملی است و آنچه مربوط به سلامت و امنیت و حقوق جامعه و خدمتی است که دولت باید برای مردم انجام دهد، مشخص است طبیعتا در بین مردم گرایشهای متعددی وجود دارد و منافع ملی مشترک است.
وی گفت: هرچه مربوط به مرز و بوم و جغرافیا باشد منافع مشترک هستند و دولت ها بر اساس منافع سرزمینی باید باشند.
رئیس قوه قضائیه گفت : تعبیرهای عام برای تمام انسان ها وجود دارد. قرآن کریم و منافع ملی فقط به سرزمین مرتبط نیست بلکه میتواند منافع غیر از سرزمین هم محسوب شود.
انتهای پیام/