مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۲ طرح سازه های آبخیزداری در استان اجرا و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی امسال بهره برداری خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این تعداد طرح با ۵۰۲ میلیارد ریال اعتبار اجرا شده است.

حکمتیان افزود: با اجرای این طرح ها ،۱۰۸هزار و ۷۱۷ متر مکعب سازه آبخیزداری در حوزه های آبریز استان انجام شده است. 

او بیان کرد: طرح های آبخیزداری با هدف ذخیره نزولات آسمانی، افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و کنترل فرسایش خاک اجرا می شود.

حکمتیان با اشاره به اینکه بیش از ۱۶۰میلیون متر مکعب روان آب در بارندگی سال زراعی گذشته از طریق سازه های آبخیزداری استان ذخیره شد، گفت: اجرای این طرح ها نقش مهمی در مدیریت بهینه مصرف آب دارد.

او افزود: اجرای سازه های آبخیزداری در استان منجر به کاهش سالیانه چهار میلیون تن فرسایش خاک نیز می شود.

حکمتیان حجم عملیات مکانیکی طرح های آبخیزداری انجام شده در استان از سال ۱۳۷۰ تاکنون را ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب برآورد کرد.

او همچنین از اجرای ۴۷پروژه کپه کاری،بذرکاری،ذخیره نذورات آسمانی در سطح هفت هزار و ۳۸۶هکتار از منابع ظبیعی در استان خبر داد.

حکمتیان با یادآوری اینکه جنگل کاری با هدف احیای جنگل های آسیب دیده از آتش سوزی ها و سایر عوامل طبیعی اجرا می شود ،گفت: این طرح ها با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: دهه فجر امسال همچنین ۳۸ طرح جنگل کاری با نهال و بذر در ۶ هزار و ۴۱۰ هکتار از جنگل های استان بهره برداری می شود.

حکمتیان افزود: این میزان جنگل کاری با گونه های بادام تلخ،بلوط،بنه،گلابی وحشی و سایر گونه ها و با ۴۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است.

او بیان کرد: ایجاد سه طرح کمربندهای سبز در شهرهای بزرگ استان به طول ۹ کیلومتر از دیگر پروژه های قابل بهره برداری دهه  فجر امسال در کهگیلویه و بویراحمد است با یک میلیارد ریال اعتبار محقق شده است. 

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و بیش از ۸۰۰ هزار هکتار جنگل است.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.