لاری گفت: فضای خوابگا‌ه‌های متاهلی مناسب نیست، براین اساس وام ودیعه مسکن دانشجویی را افزایش می‌دهیم که این مشکل تا حدودی رفع شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سیما سادات لاری، سخنگو و معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نشست خبری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: با گسترش ویروس کرونا باز هم شرایطی فراهم شد که ۳۰ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها مستقر شوند. طبق آمار تا کنون ۶۰۰ نفر از دانشجویان پزشکی به کرونا مبتلا شده‌اند.

او  افزود: اتفاق دیگر در حوزه دانشجویی این بود که باوجود شیوع کرونا ۱۰ جشنواره بزرگ به کمک حوزه فرهنگی در دانشگاه‌ها برای دانشجویان برگزار شد. از جمله این اقدامات «پویش زندگی دست یاریگر توست» بود که ۹ هزار دانشجو در آن شرکت کردند؛ از این ۹ هزار شرکت کننده حدود ۵ هزار و ۴۰۰ نفر دانشجویان پزشکی بودند.

لاری ادامه داد: در این مدت بیش از ۵۰ پروژه خوابگاهی در حوزه ورزشی و سلف سرویس تکمیل شده است. همچنین موفق شدیم حدود ۳ هزار رزیدنت را بیمه کنیم.

او با بیان اینکه فضای خوابگا‌ه‌های متاهلی مناسب نیست، گفت: تا کنون فقط ۲۰ درصد خوابگاه متاهلی افزایش پیدا کرده است، براین اساس وام ودیعه مسکن دانشجویی را افزایش می‌دهیم تا این مشکل تا حدودی رفع شود.

دستیاران باید از بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: دستیاران باید از بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند. وام دستیاری نیز باید برای رفع نیاز دانشجویان افزایش یابد. تاکنون ۳ هزار نفر وام دستیاری گرفته اند و بیش از ۵۰ درصد ثبت نام کردند، البته سال‌های بعد این رقم را افزایش خواهیم داد. یکی از کار‌های خوب دیگر طرح هم قدم در اداره مشاوره سلامت روان بود. اداره‌های مشاوره سلامت روان ملزم شده اند تا افسردگی و سلامت روان دانشجویان را سنجش کنند، بنابراین طرح غربالگری سلامت روان از دیگر اقدامت ما بود.

او افزود: در طرح مشاوره آنلاین، دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند خیلی آسان به بستر مشاوره دسترسی داشته باشند. فعالیت‌های ورزشی دانشجویان هم در این مدت هم تعطیل نشدند و باشگاه ورزشی مجازی هم تاسیس شد. همکاران ما در این بخش فعالیت‌های ورزشی را به منزل دانشجویان بردند و المپیاد‌های ورزشی را هم در دانشگاه داشتیم. ۳ کتاب در زمینه بهداشت روان چاپ شده و ۴۵ هزار کتاب در این باره در دانشگاه‌ها بین دانشجویان علوم پزشکی توزیع شده است.

لاری گفت: دغدغه دیگر دستیاران هستند که قرار است سه اقدام شامل وام دستیاری، بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت را برای آن‌ها تامین کنیم که نیازمند ۱۰۰ میلیارد بودجه اس که مقرر شده در اختیار صندوق رفاه قرار بگیرد. افزایش ۵۰ درصدی حق الزحمه دستیاران و اینترن‌ها نیز تا مهر اجرایی خواهد شد.

مطمئن‌ترین واکسن را از مطمئن‌ترین راه خریداری می‌کنیم

او بیان کرد: واکسن کرونا برای دریافت مجوز باید سه مرحله کارآزمایی بالینی را طی کند تا سازمان بهداشت جهانی مجوز آن را صادر کند. با توجه به شرایط فعلی مجوز اضطراری برای تمام واکسن‌ها صادر شده است. کوبا در زمینه تولید واکسن اقدامات خوبی دارد. واکسن برکت و واکسن چینی ویروس کشته شده است. واکسن دیگر آدنو ویروس است که نوع جدید است که آسترازنکا پیشنهاد داده که واکسن روسیه را خریداری و در مرحله دوم آن را تزریق کند. مطمئن‌ترین واکسن را از مطمئن‌ترین راه خریداری می‌کنیم.

او افزود: اگر بتوانیم از یک مرگ هم جلوگیری کنیم ارزشمند است، ولی به مردم اطمینان می‌دهیم که واکسن مطمئن را خریداری می‌کنیم. با این حال واکسن‌های زیادی هستند که هنوز تائیدیه نگرفته اند.

معاون فرهنگی و دانشجویی گفت: حضور دانشجویان با هماهنگی معاونت آموزشی صورت می‌گیرد؛ چون رشته‌های عملی داریم ۳۰ درصد دانشجویان در دانشگاه حضور خواهند داشت، بنابراین برای آنها آماده ارائه خوابگاه هستیم. ظرفیت‌های خوابگاهی وزارت بهداشت مناسب است و تا زمانیکه ویروس کرونا وجود داشته باشد، حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها بر اساس همین روند فعلی است.

برگزاری آزمون دستیاری در اردیبهشت ۱۴۰۰

لاری درباره اعتراض‌ها به برگزاری آزمون دستیاری گفت: امتحان هر سال اسفند برگزار می‌شد که به دلیل شرایط موجود، مقرر شد این آزمون امسال در اردیبهشت سال آینده برگزار شود که منطقی و قانونی است اما دستیاران به آن اعتراض داشتند.

او بیان کرد: برای پایش وضعیت دانشجویان نیز اقدامات مشاوره‌ای را داشته ایم. در مجموع ۲۴۰ هزار دانشجوی پزشکی داریم که تاکنون با ۲۷ هزار نفر آن‌ها تماس گرفته شده و طبق آماری که از خود اظهاری آن‌ها به دست آمده است ۱۱ درصد دانشجویان مبتلا به کرونا، ۱۶ درصد اعضای خانواده آنها مبتلا و ۵.۵ درصد اعضای خانواده دانشجویان فوت کرده اند. خوشبختانه هیچ دستیار و دانشجویی را به دلیل ابتلا به کرونا از دست نداده‌ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: وام‌های دانشجویی امسال رشد ۵۰ درصدی داشته اند و سال آینده این میزان را به ۶۰ درصد افزایش خواهیم داد. ۴۵ میلیارد از درآمد‌های عمومی در ردیف وام دستیاری ایجاد کردیم و ۱۵ میلیارد هم صندوق رفاه تخصیص داد و توانستیم به نیمی از دانشجویان وام ۱۵ میلیونی بدهیم. امسال درخواست افزایش این رقم به ۲۰۰ میلیارد تومان را داشته ایم که تصویب شد و سال آینده این وام به همه دستیاران پرداخت شد. ۸ هزار نفر از دستیاران برای دریافت وام ثبت نام کردند که ۳ هزار نفر وام ۱۵ میلیونی را دریافت کردند.

او ادامه داد: دانشجویان علوم پزشکی ۱۰۰ درصد تحت پوشش بیمه حوادث هستند و هر اتفاقی در دانشگاه برای دانشجویان بیفتد، مشمول پوشش بیمه‌ای می‌شود. بازگشایی دانشگاه‌ها بر اساس رنگ‌بندی مناطق کرونایی تعیین می‌شود؛ اگر رنگ آن مناطق مناسب باشد می‌توان زمینه حضور دانشجویان را نیز فراهم کرد.

لاری گفت: دانشجویان برای خروج و ورود به خوابگاه باید تست کرونا بدهند و در صورت مثبت بودن دو هفته قرنطینه می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.