رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت از بارگیری اولین محموله واکسن اسپوتنیک وی روسیه به مقصد ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت جزییاتی را درباره ورود اولین محموله واکسن کرونای روسی به کشور اعلام کرد و گفت: اولین محموله واکسن اسپوتنیک وی ساخت موسسه گامالیا روسیه ساعاتی قبل به مقصد ایران بارگیری شد.

جهانپور افزود: این محموله جهت نمونه برداری و انجام بررسی های نهایی پس از رسیدن به ایران مستقیما و تحت مراقبت ویژه به محل نگهداری منتقل خواهد شد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت بیان کرد: در خصوص نحوه توزیع این محموله و محموله های بعدی و شروع واکسیناسیون پس از اعلام معاونت بهداشتی و کمیته اجرایی واکسیناسیون کرونا متعاقبا اطلاع رسانی با حضور اصحاب رسانه سلامت انجام خواهد شد.

گفتنی است؛ پرواز هواپیمای ماهان برای حمل این محموله از مبدا روسیه، حدود چهار ساعت به طول خواهد انجامید و تمهیدات لازم برای لجستیک این واکسن ها اندیشیده شده و فراهم است

 محموله دوم تا آخر بهمن ماه جاری و محموله سوم تا ۱۰ اسفند راهی تهران می‌شود و این روند هر دو هفته و یکماه یکبار ادامه خواهد یافت.

دولت مسکو برای صادرات این واکسن به کشورهای دیگر یا تولید در خارج از روسیه برنامه ریزی کرده است و بیش از ۵۰ کشور جهان برای خرید بیش از ۱.۲ میلیارد دوز از این واکسن ابراز تمایل کرده‌اند.

واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در بیش از ۱۶ کشور از جمله ایران ثبت شده است و جمهوری اسلامی ایران شانزدهمین کشوری بود که این واکسن با درجه کارایی بیش از ۹۱ درصد را هفته گذشته به ثبت رساند.

بر اساس توافق انجام شده با شرکت سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (RDIF)؛ مقرر شده است تا تولید مشترک این واکسن در داخل ایران نیز انجام شود و بر همین اساس قرار است در روزهای آینده هیاتی از وزارت بهداشت و درمان ایران در مسکو حضور یابد و در این مورد مذاکرات نهایی را انجام دهند.

هیچ گونه عوارض جدی در آزمایش های فاز سوم واکسن «اسپوتنیک وی» مشاهده نشده است و این واکسن با کارایی ۹۱.۶ درصد می تواند برای دو سال و یا بیشتر مصونیت ایجاد کند.

مجله معتبر پزشکی «لنست» اخیرا در مقاله ای به بررسی سومین مرحله از آزمایشات بالینی واکسن «اسپوتنیک وی» پرداخته است و نتیجه نهایی مقاله مشخص می کند که این واکسن مطمئن و موثر بوده و حفاظت کامل در مقابل موارد سخت بیماری کووید- ۱۹ را تضمین می کند.

در این مقاله آمده است که ایمونولوژیست های روسی به ماه ها تحقیق و ۱۹ هزار و ۸۶۶ داوطلب برای تکمیل آزمایشات بالینی فاز سوم نیاز داشتند تا کارایی ۹۱.۶ درصد تایید شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۵:۵۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی دادنشون کشوری لشکری هنوز ندادن چرا؟پیگیر شین که کی میدن خبرشم بزنین تنکیوووو
Iran (Islamic Republic of)
مملی
۱۵:۵۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
والا اگه دونه ای هزار تومنم بشه واکسن خارجی نمیزنم فقط ایرانی میزنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
واکسن خارجی هرگز
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۲:۲۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
چرا پرچم آمریکا روشه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۲۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
چراغ نمیخاد هوا به این روشنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
لطفاً واکسن ایرانی رو پیگیری کنید خسته نباشید
آخرین اخبار