کارشناس مسائل بین الملل گفت: روسیه یکی از کشور‌های تضمین کننده اجرایی شدن برجام است، لذا مسئولیت زیادی متوجه مسکو در راستای احیای برجام است.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه از سفر محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به مسکو در راس هیئتی بلندپایه خبر داد. او همچنین گفت که این سفر بنا به دعوت ویچیسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه، از ۱۹ تا ۲۱ بهمن ما به مدت سه روز انجام می‌شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه همچنین گفت که سفر قالیباف به مسکو که اولین سفر رسمی او به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی ایران از یک کشور خارجی است بیانگر اهمیتی است که رئیس مجلس شورای اسلامی برای روابط با کشور همسایه و دوست، فدراسیون روسیه، قائل است.

جلالی در ادامه روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه همواره را در حوزه‌های مختلف از جمله پارلمانی در حال توسعه دانسته و تاکید کرد: به طور یقین دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی از مسکو به تعمیق هرچه بیشتر مناسبات فیمابین ایران و روسیه در دیگر زمینه‌ها نیز کمک خواهد کرد». «ویچسلاو والودین» رئیس دومای (مقننه) روسیه نیز پیشتر گفته بود گفت که قالیباف رئیس مجلس ایران به مسکو سفر می‌کند.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه، گفت: سفر رئیس مجلس به روسیه در شرایطی انجام می‌شود که مسکو از هر سو مورد تهاجم آمریکا و کشور‌های غربی قرار گرفته است، تظاهراتی که اخیرا در روسیه صورت گرفته و جریان سازی‌های سیاسی و رسانه‌ای که از سوی آمریکا و اروپا علیه حاکمیت روسیه انجام می‌گیرد، نشان می‌دهد که این کشور نیازمند همگرایی و همدلی منطقه‌ای برای برون رفت از بحران سیاسی_اجتماعی است.

او افزود: از آنجایی که روسیه هم‌پیمان قدرتمند ایران است و در جریان مسائل منطقه از جمله سوریه، عراق، لبنان و یمن همکاری‌های تنگاتنگی با تهران در راستای تقابل با گروهک‌های تروریستی داشته است، لذا روسیه هم از نظر اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی نیازمند همکاری با ایران است تا بتواند در برابر فشار‌های خارجی ایستادگی کند.

هانی زاده تصریح کرد: سفر آقای قالیباف به روسیه می‌تواند در راستای همگرایی‌های منطقه‌ای و همکاری‌های بین روسیه و ایران برای تقابل با فشار‌های دشمنان دو کشور تلقی شود، لذا این سفر که نخستین سفر قالیباف بعد از ریاست پارلمان است به نظر می‌رسد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مذاکراتی که با مقامات روسیه از جمله رئیس دومای روسیه دارند می‌تواند سطح تعاملات سیاسی و اقتصادی تهران و مسکو را به جایگاه قابل قبولی ارتقاء دهد و دستاورد‌های این سفر در آینده کاملا در شکل گیری یک بلوک قدرتمند منطقه‌ای بین ایران، چین و روسیه موثر خواهد بود و این سفر می‌تواند یک تعریف جدیدی در مناسبات تهران و مسکو قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید


کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: روسیه یکی از کشور‌های دارای حق وتو و تضمین کننده اجرایی شدن برجام است، چراکه امضای مسکو پای توافقنامه توافق نامه قرار دارد، لذا مسئولیت زیادی متوجه مسکو در راستای احیای برجام است.

او ادامه داد: بخشی از مذاکرات قالیباف با مقامات روسیه پیرامون استفاده ایران از مزایای برجام است و تهدیداتی که اخیرا بایدن علیه حاکمیت روسیه داشته است، نشان می‌دهد که بایدن به لحاظ سیاسی با روسیه سطح سازگاری پایینی دارد. در این سفر قالیباف از روسیه خواهد خواست که در زمینه برجام صحبت می‌شود و این موضوع مطرح می‌شود که هرگونه مذاکره خارج از توافقنامه برجام نمی‌تواند شامل مسائل دیگری باشد و ایران قبول نخواهد کرد که در مورد مسائلی خارج از موضوع هسته‌ای با کشور‌هایی مانند آمریکا مذاکره جدیدی داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار