از مهرآباد تا جماران (۷)؛

وقتی بختیار هنوز انقلاب اسلامی را یک شوخی می‌داند

بختیار معتقد بود آیت‌الله خمینی حق تعیین نخست وزیر را ندارند زیرا در جستجوی هیاهوی خیابانی و شعار‌های بی معنی هستند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۸ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ بود و رشته عمر حکومت سلطنتی روز به روز باریک و کوتاه تر می‌شد؛ حکومتی که حتی فکرش را هم نمی کرد که روزی به پایان راه برسد، اما رسید.

در روز هجدهم ۱۳۵۷ بهمن  یدالله سحابی، عباس امیرانتظام و سپهبد قره‌باغی رئیس ستاد ارتش در صدد راضی کردن بختیار به استعفا بر می‌آیند، موضوعی که البته بختیار نمی‌پذیرد و  با هماهنگی قبلی با قره‌باغی و تیمسار مقدم، از آنان می‌خواهد که از دولت وی حمایت کنند.

بختیار همچنان از مشروعیت و قانونی بودن نخست وزیری خود دفاع و بازرگان را تهدید می‌کرد، او در روز ۱۸ بهمن گفت: «تا زمانی که این شوخی‌ها ادامه دارد، با آن‌ها کاری ندارم؛ اما اگر پا را از این فراتر نهند، به قدرت قانون پاسخ آن‌ها داده خواهد شد.»  وی در جای دیگر مدعی شد که «آیت الله خمینی حق تعیین نخست وزیر را ندارند؛ آن‌ها در جستجوی هیاهوی خیابانی و شعار‌های بی معنی، که با فریاد‌های گوش خراش تکرار می‌شود، هستند. آن‌ها به این ترتیب می‌خواهند بگویند ما اکثریت داریم، در حالی که اکثریت باید متین، آرام و خاموش باشد.» 

وقتی بختیار هنوز انقلاب را یک شوخی می داند

من هنوز شاه ایرانم 

محمدرضا پهلوی در این روز طی مصاحبه‌ای با یکی از نشریات اروپایی همچنان خود را فرمانده کل قوا و پادشاه ایران می‌داند.

وزارت خارجه آمریکا هم در روز هجدهم بهمن ماه اعلام کرد هنوز دولت بختیار را به رسمیت می‌شناسد.  با این حال اما سخنگوی کاخ سفید گفت: بختیار باید نظر اکثریت مردم را بپذیرد. ژنرال هایزر هم که برای کودتا به ایران آمد، فرار کرد و  پس از ورود به واشنگتن به ملاقات کارتر رفت و جلسه‌ای با شرکت سایروس ونس وزیر امور خارجه و هارولد براون وزیر دفاع تشکیل داد.

وقتی بختیار هنوز انقلاب را یک شوخی می داند

انور سادات رئیس‌جمهور مصر از شاه خواست تا هواپیما‌های مدرن اف ۱۴ ایران را به مصر منتقل کند تا به دست انقلابیون نیفتد

در روز شانزدهم بهمن ماه بود که مهدی بازرگان موقتا از رهبری نهضت آزادی کناره گیری کرد و در صبح روز هجدهم بهمن ماه در حالی که وسایل ضروری و شخصی خود را همراه داشت به مدرسه علوی نقل مکان کرد. وی اعلام کرد که به نخست وزیری نخواهد رفت و مقر امام را به عنوان دفتر نخست وزیری برگزیده و در آنجا مشغول به کار خواهد شد.

وقتی بختیار هنوز انقلاب اسلامی را یک شوخی می‌داند

امام خمینی (ره) در جمع وکلای دادگستری، درباره توطئه استعمار در ایجاد تفرقه بین مردم و جدا کردن مردم از روحانیت سخنرانی کردند؛ همچنین در جمع اهالی کردستان که به دیدار ایشان آمده بودند درباره یگانگی و برادری شیعه و سنی سخنرانی کردند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار