حجت الاسلام سبحانی گفت: تعامل دانشگاهیان با حوزه علمیه قبل و بعد از انقلاب مرهون حرکت آیت الله مصباح(ره) است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،  حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی ،رئیس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه علمیه در نشست مجازی  نکوداشت جایگاه و مقام علمی آیت الله مصباح یزدی(ره) که در شب اول با عنوان معرفت شناسی- کلام اسلامی برگزار شد ، با اشاره به انسجام شخصیتی علامه مصباح  یزدی تاکید کرد: نوع موضع گیری‌های ایشان تابعی از نگاه الهی بود.

او با اشاره به موضع گیری آیت الله مصباح یزدی(ره) در عرصه سیاست تاکید کرد:او  علی رغم این که از شاگردان امام و دلباخته روش و فکر ایشان است پس از حوادث ۱۵ خرداد از مبارزه سیاسی خودش پایین می‌آید و عنوان می‌کند که اگر قرار باشد مبارزات سیاسی مرز ما را با جریانات انحرافی کم کند از آن فاصله می‌گیریم.

رئیس انجمن علمی کلام اسلامی تصریح کرد:  آیت الله مصباح در دهه اول انقلاب اگر با طوفان‌های انقلاب کمتر همراه می‌شود دلیلش این است که در جریان انقلاب ،خط انحرافی وجود داشت.

حجت الاسلام سبحانی با بیان این که اقدام ایشان بعد و قبل از انقلاب کاملا تحلیل ایدئولوژیک دارد، تصریح کرد: موضع ایشان در انقلاب تغییر می‌کند به این دلیل که مرز‌ها را با جریان انحرافی را حفظ می‌کند.

رئیس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه  تاکید کرد: ایشان خودشان را پاسدار سنگر‌های ایدئولوژیک می‌داند که نباید این پرچم و سنگر را رها کند.

او گفت: ورود ایشان به عرصه علوم انسانی اسلامی برای این است که بیش از این که علوم کاربردی ناظر بر امور اجتماعی باشد عرصه‌ای برای ورود به امور ایدئولوژیک است.

حجت الاسلام سبحانی به مسئله اندیشی استاد مصباح هم اشاره کرد و گفت: برای فیلسوف، ساختار اندیشه و پی ریزی پایه عقلانی مهم است و اگر بتواند آن را در عرصه‌های مختلف امتداد بدهد، فیلسوف است.

رئیس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه با بیان این که تعامل دانشگاهیان با حوزه علمیه قبل از انقلاب و بعد مرهون حرکت ایشان است، افزود: یکی از بنیان گذاران این ارتباط ایشان است و اساتیدی که با حوزه مرتبط شدند در بستر ارتباطی آیت الله مصباحی این ارتباط با آن‌ها شکل گرفت.

او  برگزاری جلسات هم اندیشی اساتید  حوزه و دانشگاه را نشانه‌ای از رویکرد الهی شناسی می‌داند که نباید در عصر حاضر محدود به دوره ادیشی خاص بود.

رئیس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه افزود: شجاعت آیت الله مصباح حتی اگر با او مخالف باشیم قابل ستایش است شخصیتی که مقاوم، استوار، دغدغه‌مند و ایستاده در طول حیات خود ایستادگی کردند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار