برنامه روز تالاب‌ها با حضور انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت، انجمن طبیعت زاگرس سبز اقلید و سرحد با مشارکت دهیاران روستا‌های حوزه تالاب کافتر برگزار شد،

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مجید تقی خانی هماهنگ کننده سازمان‌های تخصصی منابع طبیعی استان فارس، گفت: سازمان‌های مردم نهاد در حوزه فرهنگ سازی برای احیا و پایداری تالاب‌ها، زمینه ارتباطات، آموزش، مشارکت و توان افزایی برنامه‌های جامعی را برای جوامع محلی در دست اجرا دارند.

او، بیان کرد: پویایی برنامه  (ارتباطات، آموزش، مشارکت وآگاهی افزایی) CEPA ایجاب می‌کند که مفهوم‌های بیشتری وارد این رویکرد بشود وجنبه‌های مفهومی آن گسترده ترشود تا بتوان بر پایه آن‌ها زمینه فعالیت و اقدام‌های اجرایی را برای رسیدن به هدف‌های حفاظت ازتنوع زیستی توسعه داد.

تقی خانی، تصریح کرد: تاکید این رویکرد بر تقویت ارتباطات، آموزش، دانش گستری، و افزایش آگاهی‌های عمومی است که برای نمونه، فعالیت‌ها و اقدام‌های مرتبط با ارتباطات در برگیرنده جنبه‌های آگاهی افزایی را مشتمل می‌شود.

هماهنگ کننده سازمان‌های تخصصی منابع طبیعی استان فارس، ادامه داد: این برنامه‌ها پس از تدوین،  اجرا و آگاهی سازی، باید علاوه بر اقدامات عملی و تاثیر گذار بر جوامع محلی  باعث همراهی میان مردم و مسئولان برای احیا و حفظ تالاب‌ها در اقصی نقاط کشورمان باشد.

مدیر انجمن همیاران طبیعت، افزود:  داشتن برنامه‌ای جامع و هدفمند، پایش و ارزشیابی اثربخشی فعالیت‌های آموزشی، مبادله اطلاعات در خصوص حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب‌ها امری ضروری بوده که بتوان به جوامع محلی حاشیه تالاب فرصت داد تا در برنامه ریزی‌های زیست محیطی فعالانه شرکت کنند و به جای بهره برداری بی رویه برای گذران زندگی، با بهره برداری خردمندانه و برنامه ریزی شده عامل حفظ تالاب‌ها شوند و این میسر نمی‌شود مگر با اتحاد و همدلی که راه برون رفت از مشکلات تالاب‌ها در سراسر کشور است.

او، عوامل تخریب تالاب‌ها را آگاهی نداشتن تصمیم گیران در بدنه حاکمیت و تصمیم سازان در جوامع محلی، فقدان جامع نگری و آگاهی از سازوکار‌های طبیعی تالاب‌ها و کمبود جلب مشارکت ذی نفعان دانست و اضافه کرد: آموزش، افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در صورتی منجر به تغییرنگرش ورفتار‌های ذی نفعان حوزه می‌شود که داشتن برنامه‌ای جامع، هدفمند و پایش و ارزشیابی اثربخشی فعالیت‌های آموزشی و مبادله اطلاعات در خصوص حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب امری ضروری شناخته شود.

تقی خانی، اظهار کرد: انتظار می رود با فعالیت‌هایی که این انجمن در پیش گرفته است در آینده‌ای نزدیک شاهد آبگیری و احیای تالاب کافتر باشیم.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار