رئیس جهاد کشاورزی بافق گفت: با راه اندازی دو واحد تکثیر و پرورش تیلاپیا، تولید این ماهی در بافق به سالانه بیش از ۷۶۰ تن افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، علی اکبر رحمتیان رئیس جهاد کشاورزی بافق گفت: با راه اندازی دو واحد تکثیر و پرورش تیلاپیا در بافق، تولید این ماهی به سالانه بیش از ۷۶۰ تن افزایش می‌یابد.

او افزود: این واحد‌ها به همت بخش خصوصی احداث شده و هر کدام سالانه بیش از سه میلیون تن بچه ماهی تیلاپیا را تکثیر می‌کند.

رحمتیان گفت: از سال گذشته اخذ مجوز این واحد‌ها انجام شده  و به زودی کار خود را آغاز می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی بافق بیان داشت: این واحد‌ها به دو روش بیوفلاک و راس (پرورش متراکم) عملیات تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا را انجام می‌دهند.

رحمتیان تصریح کرد: از سال گذشته با فراهم شدن شرایط احداث واحد‌های جدید بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای احداث این مراکز به بخش خصوصی و بخشی از طریق تسهیلات جهاد اختصاص یافته است.

او بیان داشت: میزان مصرف آب در این روش‌های تکثیر و پرورش حدود ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی بافق گفت: ایجاد کارگا‌های فرآوری تیلاپیا و تولید فیله و فرآورده‌های دیگر این ماهی به منظور ایجاد اشتغال بیشتر در دستور کار است.

تیلاپیا مهمترین ماهی پرورشی در قرن ۲۱ است و نخستین ملت‌هایی که دست به پرورش این ماهی زدند چینی‌ها و مصری‌ها بودند. گونه‌ای که حدود ۱۲ سال پیش از شرق آفریقا زیستگاه اصلی اش به دل کویر بافق آمد اما امروز یعنی اواخر قرن بیست و یک روزگار بهتری را می‌گذراند و بیش از یکصد کشور دنیا به پرورش آن پرداخته اند.

کویر سخاوتمند بافق هم قرار است آرامشی برای تکثیر تولید و پرورش این ماهی باشد و ورود بخش خصوصی به این ماجرا در کویر بافق افق آینده تولید این ماهی را روشن‌تر کرده است.

مزارع تکثیر و پرورش کاملا علمی در حال احداث و یا تکمیل است، با تکمیل این واحد‌ها تولید این ماهی در بافق ۱۱ برابر افزایش پیدا می‌کند، با این حال هنوز برخی پرورش دهندگان پیچ و خم‌های مجوز زیست محیطی را می گذرانند.

رفع این موانع و در کنار آن ایجاد زنجیره فرآوری این ماهی علاوه برکارآفرینی، مصرف کشور را هم به سرانه مصرف ماهی در جهان یعنی سالانه بیش از ۲۱ کیلوگرم نزدیک می‌کند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.