وقتی گوش برخی شهروندان به هشدار‌ها و خطرات کرونا بدهکار نیست، نتیجه‌ای جز بالا رفتن پرچم سرخ بر فراز ۱۰ شهر استان خوزستان ندارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، روز‌های اول که خبر شیوع کرونا جهان را پر کرد، وحشت بر دل همه غالب شد، هنوز این بیماری در شهر‌ها رخنه نکرده بود که با مردمی روبرو می‌شدیم که دستکش به دست و ماسک بر صورت در اجتماع تردد می‌کردند، چون از خطراتش شنیده بودند و از ابتلا به آن ترس داشتند.

استفاده از ماسک و دستکش به حدی افزایش یافته بود که داشتن آن‌ها نصیب هر کسی نمی‌شد، در کارگاه‌های تولید ماسک با همت بسیج و گروه‌های جهادی یکی پس از دیگری باز شدند و همه با هم دست در دست هم برای محافظت از جان مردم تولید این ملزومات بهداشتی را آغاز کردند، تولید الکل و ضدعفونی کننده‌ها افزایش یافت تا جاییکه در این زمینه هیچ کمبودی احساس نمی‌شود.

محققان و دانشمندان ایرانی از سویی دیگر تلاش کردند تا واکسن ضد کرونا را کشف کنند، اما هر چه خبر‌های خوش حال کننده به گوش مردم می‌رسید، رعب و وحشت از کووید-۱۹ کمتر می‌شد و چشم امیدشان به تولید واکسن بود، شهر‌ها همچون آفتاب پرست رنگ عوض می‌کردند و نفس عده‌ای هم دیگر بازگشتی نداشت، آمار فوتی‌ها به روزانه حدود ۵۰۰ نفر هم رسید، ولی همچنان عده‌ای دست از بیخیالی بر نمی‌دارند.

قرمز، نارنجی، زرد، آبی و سفید رنگ‌های جعبه مداد رنگی نیستند، رنگ بندی‌هایی هستند که برای کرونا در نظر گرفته اند، اما مردم فکر می‌کنند آبی رنگ آسمان مهربان است و زرد همان خورشیدی است که با طلوعش روز دیگری را هدیه می‌کند، اما نارنجی هم رنگ غروب عمر شیرین هموطنی است که شاید خود نقشی در ابتلا به کرونا ویروس نداشته است و از طریق فردی ناقل مبتلا شده باشد، قرمز هم که تفسیرش جای خود دارد، رنگ خونی که در رگ‌های هر آدمی جاری است و وقتی ویروس ریه‌ها را احاطه می‌کند، همانند همان ضربات چاقویی است که با اصابت به بدن جان را از هموطن می‌گیرد و رخت سیاه عزا را بر تن بازماندگان می‌نشاند.

اما هر چه از هشدار‌ها و خطرات گفتند، فایده نداشت و بالاخره رنگ ۹ شهر در خوزستان قرمز شد، بیمارستان رازی که چند روزی از بیماران کرونایی خالی شده بود، دوباره به چرخه بستری بیماران بازگشت، در بیمارستان سینا و امیرالمومنین (ع) هم بار دیگر صدای سرفه‌های دلخراش و نفس‌هایی که به شماره می‌افتند به گوش می‌رسد و هنوز عده‌ای باور ندارند که کرونا با جان گرفتن، جان می‌گیرد.

اعمال محدودیت‌های کرونایی در خوزستان

رضا نجاتی سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان دیشب درخصوص آخرین وضعیت استان به لحاظ شیوع کرونا گفت: در حال حاضر ۱۰ شهر اهواز، کارون، ماهشهر، شادگان، آبادان، شوشتر، دزفول، خرمشهر، هویزه و دشت آزادگان در وضعیت قرمز کرونایی و رامهرمز، شوش، امیدیه و مسجدسلیمان در وضعیت نارنجی قرار دارند و بقیه شهر‌های استان زرد هستند.

او افزود: در شهر‌های نارنجی و قرمز یک‌سوم و در شهر‌های زرد دوسوم کارکنان ادارات و نیرو‌های ستادی شرکت‌ها در محل کار حضور می‌یابند و بقیه به صورت نوبت‌کاری فعالیت می‌کنند. این مصوبه شامل همه ادارات به جز ادارات و سازمان‌های ضروری است.

نجاتی بیان داشت: در شهر‌های قرمز تنها مشاغل گروه یک، در شهر‌های نارنجی مشاغل گروه یک و ۲ و در شهر‌های زرد مشاغل گروه یک، ۲ و ۳ اجازه فعالیت دارند و تردد نیز از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد در تمام شهر‌های خوزستان ممنوع بوده و تردد خودرو‌های با پلاک غیربومی در شهر‌های نارنجی و قرمز ممنوع است و در صورت مشاهده، ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: مدارس و دانشگاه‌ها در شهر‌های قرمز تعطیل و فعالیت به صورت مجازی خواهد بود و ساعت فعالیت ادارات در اهواز ۸ و ۳۰ تا ۱۳ و ۳۰ و در دیگر شهر‌های استان ۸ و ۳۰ تا ۱۴ و ۳۰ خواهد بود و اجازه برگزاری مراسم عروسی و عزا که مستلزم تجمع هستند، داده نخواهد شد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
طاهر
۱۰:۵۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
چرا بعضیا متوجه نیستن؟ اینهمه فوتی کرونا رو باور ندارن؟ فوت بازیگرها و فوتبالیستها بر اثر کرونارو نمیخوان باور کنن؟ واقعا خجالت داره، با جون خودتون و مردم بازی می کنید، یکساله فقط داریم خبر مرگ میشنویم، اشکالی داره رعایت کنید، هر وقت هم واکسن اومد بزنید؟ خجالت بکشید ادمای بیخیال