به گزارش حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، قانونگذاری و نظارت بر اکوسیستم بازیهای دیجیتال در کشورهای مختلف جهان با سازوکارهای متفاوتی تعریف و تصویب میشوند. این گزارش نگاهی دارد به این سازوکار در کشور کرهجنوبی بهعنوان یکی از چند کشور درآمدزا از صنعت بازیهای دیجیتال که بیشترین میزان قوانین تصویب شده در حوزه نظارت بر اکوسیستم، توسط آنها انجام شده است.
مهمترین قوانین مرتبط با توسعه بازیهای دیجیتال در کره جنوبی، با عنوان قانون «ترویج صنعت بازی» منتشر میشوند. مجری این قوانین که در طول سالهای مختلف مورد بازنگری و تکمیل نیز قرار گرفته «وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری» این کشور است.
جالب است بدانید که دست کم سه نهاد یا کمیته مسئول برای صدور مجوز انتشار اپلیکیشنها در کشور کره جنوبی وجود دارند که همه تولیدکنندگان ملزم به رعایت مقررات این مراکز هستند.
کمیته مدیریت ردهبندی بازی که بر اساس قانون کشور کره جنوبی وظیفه صدور مجوز ردهبندی سنی برای انواع بازیها را بر عهده دارد.
وزارت برابری جنسیت و خانواده کره؛ که مسئول کنترل و رسیدگی به محتوای بازیها بر اساس قانون حمایت از نوجوانان کره است. کمیسیون ارتباطات کره؛ که مطابق با قانون کشور کره، ناظر بر نشر بازیهای کرهای در بازارهای جهانی است.
با این مقدمه بد نیست به برخی قوانین تصویب شده در کرهجنوبی که مرتبط به نظارت بر تولید و توزیع بازیهای دیجیتال است، نگاهی بیندازیم.
در ماده ۱۲ این قانون که طی آن به برخی سیاستها برای فرهنگسازی و نظارت بر مصرف بازیها اشاره شده، دولت باید ضمن انجام فعالیتهایی ترویج فرهنگ صحیح بازی ارتقا دهد. فعالیتهایی چون: تدوین و اجرای سیاستهایی مبنی بر جلوگیری از آثار نامطلوب بازیها، از جمله غوطهوری بیش از حد در بازیها و یا ترغیب به قمار، خشونت و شهوترانی، حمایت از سازمانهایی که کسبوکار و یا فعالیتهایی را جهت ایجاد فرهنگ صحیح بازی ساماندهی میکنند، شکلدهی و بهرهبرداری از ظرفیتهای فرهنگ بازی برای مقاصد عمومی، مانند ظرفیتهای تجربی فرهنگ بازی، مشاوره و یا ظرفیتهای آموزشی است.
متولی تعیین و اعطای ردهبندی سنی در کره جنوبی، «کمیته مدیریت ردهبندی بازی» است. این کمیته نهادی برای صدور مجوز بازی محسوب میشود که به موجب قانون این کشور با توجه به گروههای سنی مختلف برای بازیهای مختلف رده مرتبط را صادر میکند. ردهبندی بازیها بر اساس مواردی همچون محتوای جنسی، خشونت، تهدیدکنندگی، گفتار، مواد مخدر، محتوای ضداجتماعی و مسائل مرتبط با قمار، بازیها را به ۶ دسته کلی شامل «برای همه»، «۱۲+»، «۱۵+»، «۱۸+»، «در حال آزمایش» و «نامناسب» تقسیم میکند.
بیشتر بخوانید
در این کشور دریافت رده سنی برای تولید و توزیع همه بازیهایی که با قصد ارائه عمومی معرفی میشوند، اجباری است و بازیها در همه پلتفرم ها حتی با محتوای مشابه، نیاز به دریافت رده سنی مجزا در هر پلتفرم دارند.
ماده ۱۶ قانون بازی کشور کره جنوبی به موضوع «کمیته اجرایی و ردهبندی بازی» اختصاص یافته است. در این ماده آمده است: «کمیته اجرایی و ردهبندی بازی میبایست برای مراقبت از اخلاق و ماهیت عمومی محصولات بازی، برای پیشگیری از تحریک و تشویق روحیه سوداگری، برای حفاظت از نوجوانان و برای جلوگیری از توزیع غیرقانونی محصولات بازی تشکیل شود.»
در ماده ۱۶ این قانون که اختصاص به تشکیل کمیته اجرایی و ردهبندی بازی دارد، بندهایی در خصوص نظارت پس از نشر قابل توجه است. از جمله مسائل پسامدیریتی ردهبندی سنی مثل تحقیق در تولید، توزیع یا عرضه جهت استفاده بر اساس ردهبندی سنی محصولات بازی و مسائلی مانند اینکه آیا محصولات بازی، آگهیها یا تبلیغات عرضه شده توسط شبکه اطلاعات و ارتباطات، توصیهای جهت اصلاح دارند یا خیر.
در ماده ۲۵ و ۲۶ قانون بازی کره جنوبی از شرایط ثبت کسبوکار بازی صحبت کرده است و طی بندهایی شرایط دریافت مجوز برای کسانی که قصد برپایی کسبوکار تولید و توزیع بازی را دارند، مشخص کرده است. قوانینی که به موجب آن متقاضیان ایجاد کسبوکار در حوزه تولید و توزیع بازی را موظف میکند برای دریافت این مجوز که براساس دستور وزیر فرهنگ، ورزش و گردشگری تعیین شده است، در مرکز سای/ سان/گو ثبتنام کنند.
کرهجنوبی قوانینی هم برای ممنوعیت توزیع بازیهای غیرقانونی تصویب کرده است. در ماده ۳۲ این قانون که به بحث و بررسی در خصوص توزیع غیرمجاز بازیهای دیجیتال پرداخته در دو بند به تشریح جزئیات این موضوع میپردازد. اول اینکه، هیچ شخصی نباید اعمالی را که مانع از توزیع صحیح محصولات بازی میشود، مرتکب شود و دیگر اینکه، هیچ شخصی حق تولید یا برآوردن هیچ یک از محصولات بازی با رویکرد تضعیف هویت ملی، تضعیف آداب و رسوم صحیح و اختلال در نظم اجتماعی صحیح را ندارد.
در قوانین مصوب کرهجنوبی طی مادهای از بایدها و نبایدهای تبلیغات محصولات بازی هم صحبت شده است. به موجب ماده ۳۴ این قانون هیچ شخصی نباید اعمال زیر را مرتکب شود: تبلیغ محتوایی که متفاوت از آنچه محصولات بازی بر اساس آن ردهبندی سنی، توزیع یا ترویج شدهاند، باشد. توزیع یا ارسال تبلیغاتی که در آن ردهبندی متفاوتی از ردهای که محصولات بازی دریافت کردهاند، نشان داده شود. انجام تبلیغات نشاندهنده اطلاعات مغایر با محتوای محصولات بازی یا توزیع یا ارسال تبلیغات مربوط به آن، تبلیغات محتوایی که روحیه قمارگون را تشویق کنند؛ از جمله ارائه هدایای رایگان علاوه بر اطلاعات درباره محتوای محصولات بازی و یا توزیع یا ارسال تبلیغات مربوط به آن داشته باشد.
در قانون بازی کره جنوبی در خصوص جمعآوری بازیهایی که بدون رعایت اصول ردهبندی سنی منتشر و توزیع شدهاند هم راهکارهایی قانونی لحاظ شده است. یعنی هنگامی که محصولات بازی عرضه شده جهت توزیع، مصرف، تبلیغات، اطلاعرسانی و ... دچار تنزل میشوند، وزیر فرهنگ، ورزش و گردشگری، یک فرماندار/شهردار یا مرکز Si/Gun/Gu، موظف به جابهجایی، از بین بردن و حذف این قبیل هستند.
انتهای پیام/