بیکاران دانشگاهی، زخمی کهنه است که سروکار هر فارغ التحصیل دانشگاهی به آن افتاده و خیلی ها در منجلاب آن فرو رفته اند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «آمار بیکاری فارغ التحصیلان اعلام شد»، «بحران بیکاری تحصیل کردگان» و «فاجعه بیکاری دانشگاهیان» اخباری که همیشه تیتر یک هستند و از سال ها سال قبل کشور با این بحران دست به گریبان بوده است. آماری این که روزها مشکلات اقتصادی و تورم آن را پر رنگ تر کرده  و جوانان و والدین آنها به دنبال تحصیل در رشته هایی هستند که «تضمین شغل» داشته باشد. 

۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیل دانشگاه هستند

اما مطابق گزارش‌های مرکز آمار در پاییز ۹۹ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۲ درصد است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر است. در پاییز ۹۹ سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیلان آموزش عالی از کل شاغلان ۲۵ درصد است. 

بی سرپرستی اشتغال دانشگاهیان و بحران بیکاری در کمین جوانان

افزایش آمار دانش آموختگان، علت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی

 

اما منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان بیکاران دانشجویی اظهار کرد: آماری که در وزارت علوم برای میزان بیکاران ارائه شده، بر اساس پایش اشتغال دانش آموختگان است که از سال ۹۲ تا سال ۹۴ گرفته شده است. آمار بیکاران فارغ التحصیل سال‌های ۹۶ تا ۹۸ را نداریم اما در سال‌های اخیر به لحاظ زیاد شدن آمار دانش آموختگان، بر میزان فارغ التحصیلان بیکار افزوده شده است.
او درباره نرخ بیکاری فارغ التحصیان دانشگاهی گفت:  بر اساس آماری که با استفاده از کد ملی آنها و وضعیت بیمه به دست می آید در مقاطع کارشناسی اشتغال ۶۰ درصد، در کارشناس ارشد ۷۵ درصد و در مقطع دکتری ۹۰ درصد شاغل هستند. هر دانش آموخته ای که بیمه داشته باشند از نظر ما شاغل محسوب می شوند. اشتغال فارغ التحصیان سال های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ را خودمان نداریم اما انتظار داریم که سهم بیکاری بیشتر شود. 

به گفته  این مقام مسئول، علت بیکاری این است که در تربیت نیروی انسانی و گسترش مراکز آموزش عالی نیاز بازار کار را قرار ندادیم که ضعف است و نکته بعدی همخوانی مشاغل با تحصیلات فارغ التحصیان در دانشگاه ها است. در حالی که وزیر علوم معتقد است که در شرایط فعلی فضای ذهنی مدرک گرایی تعدیل شده اما همچنان در سطح جامعه شاهد گرایش به مدرک گرایی هستیم و عده ای حاضرند فقط برای داشتن مدرک به دانشگاه بروند.

اما سکان دار وزارت علوم در اظهاراتی همچنین معتقد است که افراد از روی بیکاری به سمت حضور در دانشگاه ها می رفته اند و الان این شرایط تغییر کرده و نتیجتا نباید شاهد بیکاری گسترده بود. در میانه تمام اتهام ها برای علت بیکاری فارغ التحصیلان همچنان عده ی کثیری علت این بی کاری را سیاست های وزارت علوم و نحوه اداره دانشگاه ها خوانده اند و در مقابل دانشگاه ها خودشان را متولی تامین شغل فارغ التحصیان نمی دانند و اقدام به جذب دانشجو در رشته هایی می کنند که بازار کاری ندارد و به عبارتی چرخ  تولید بی کاران را به این وسیله به چرخش درمی آورند. بعد دیگر اشتغال جامعه و صنعت هستند که باید زمینه های این اشتغال را فراهم کنند.


بیشتر بخوانید


بی سرپرستی اشتغال دانشگاهیان و بحران بیکاری در کمین جوانان

اشتغال پذیری دانشجویان نزولی می شود

عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این باره گفت: حدود سال ۱۳۷۵ از نظر اشتغال‌پذیری عالی در ایران رشد داشتیم، اما بعد از آن با کاهش مواجه شدیم که نشان دهنده استفاده نکردن خوب ما از ظرفیت‌های استاندارد کشور است. پیش بینی ما این است که شاخص اشتغال پذیری فارغ التحصیلان آموزش عالی در سال‌های آینده روند نزولی داشته باشد.

علت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی توسعه بی رویه دانشگاه ها بود

محمد سعید سیف مدیر کل ارتباط با صنعت وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ریشه های بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: آمار‌های مختلفی درباره بیکاری دانش آموختگان وجود دارد که متفاوت از یکدیگر هم هستند.   وزارت کار  آمار‌هایی متفاوت را اعلام می‌کند. ولی وزارت علوم از این جهت که به پایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان توجه کند از سه سال گذشته شروع به اقداماتی کرده تا خود دانشگاه‌ها آمار فارغ التحصیلان مشغول به کار را استخراج کنند.  


بیشتر بخوانید

  • روند نزولی اشتغال‌پذیری فارغ التحصیلان در سال‌های آینده

مدیر کل ارتباط با صنعت وزارت علوم علوم افزود: خوشبختانه این کار شروع شده و دانشگاه‌ها این اقدام را شروع کرده اند. آمار‌هایی که در دست داریم اطلاعاتی است که توسط خود دانشگاه‌ها بر اساس خوداظهاری به ما واصل شده است. به نظر می‌آید که به جز استخراج عدد و کمیت با استفاده از این آمار می‌توان در برنامه ریزی‌ها اقداماتی انجام داد.  

او افزود: آخرین آماری بر اساس پایش سال ۹۹ در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حدود ۵۰ درصد در کارشناسی، در ارشد ۶۵ درصد و در دکتری ۷۵ درصد است. این اطلاعات بر اساس خود اظهاری خود دانشجویان است. این آمار نسبت به سال‌های قبل خیلی تفاوت نداشته و به نسبت سال‌های قبل اشتغال دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری بهبود پیدا کرده است.  

به گفته‌ این مقام مسئول، در یک و دو دهه اخیر با رشد کمی آموزش عالی مواجه بودیم که این تصمیم فقط از سوی وزارت علوم گرفته نشد بلکه به دلیل نیاز‌هایی بود که در جامعه شکل گرفته بود و جمعیت رو به فزونی که تقاضای اشتغال داشتند ایجاد شده بود.  

بی سرپرستی اشتغال دانشگاهیان و بحران بیکاری در کمین جوانان

فاجعه بیکاری دانشگاهیان تراژدی بی سرپرستی

در حالی که وزارت علومی ها آمار بی کاری را آنچنان بالا نمی دانند و معتقدند که نباید تمام فارغ التحصیلان را بی کار تصور کرد.  بر اساس آماری که توسط وزارت علوم منتشر می شود بیش از نیمی از دانشگاهیان دارای شغل هستند و البته اذعان هم کرده اند که این آمار در سال های آینده فزاینده خواهد بود.  با این وجود معضل اساسی نبود زیر ساخت های لازم برای اشتغال جوانان است. 

نکته  دیگری که باید به آن توجه کرد نحوه ارزیابی اشتغال دانش آموختگان است و بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که تعریف جمعیت شاغل در کشور ما با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و آمار فارغ التحصیلان بیکار را باید از جنبه های وسیع تری مورد بررسی قرار داد. نگاهی به جمعیت فارغ التحصیلان بیکار در کشور ما و مقایسه آن با سایر کشورها نشان از وجود نواقص جدی در فرآیند جذب فارغ التحصیلان و مهیا نبود زمینه های بی کار گیری آنها دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت علوم ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
طرح ۲۵ سال مجلس خیلی میتونه گره گشا باشه و از بیکاری کم کنه عالی هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
اصلا درس خوندن امروزه بدرد هیچ نمیخوره فقط باید ا کرد و پول در بیاری فقط
Canada
ناشناس
۰۷:۱۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
کانالهای معاند میخواهند جوانان را به اینده بدبین و ناامید کنند
اصلا برنامه که بهتون اخبار دلسرد کننده و ناامید کننده میدهند
دنبال نکنید .باعث افسرده شدن تون میشن
استین ها را بالا بزنید و کار تولیدی .حالا هر چه ازتون برمیاید
فقط شروع کنید .صددرصد موفق میشوید
نترسید و فکر منفی را هم از خود دور کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
راه حل اینه که ارتقا اساتید دانشگاه را بجای چاپ مقالات بی کاربرد، به ارائه گواهی اشتغال دانشجویانشان منوط کنند. این یعنی دانشگاه خود پیگیر اشتغال دانشجویانش باشد، از طریق دفاتر ارتباط با صنعت خود. والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام من ۲۱ سالمه اقا زاده هستم دانشگاه شریف درس خوندم مهندسی نفت دو ماه هست رفتم سر کار ماهی ۱۶۰ میلیون هم حقوق میگیرم خدارا شکر راضی هستم

پی نوشت : سوختی خخخخخ
همش لافه از کلمه زندگی دو حرف اخرش نصیب پا شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
استخدام فقط با پول و پارتی مدرک بدازین دور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
نود درصد پسرا برای فرار از سربازی میرن دانشگاه خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ بعد از فارغ‌التحصیلی آخرش باید برن خدمت بعد از خدمتم هم بیکاره اخییییییییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
مجلس انقلابی به وعده هایتون عمل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ش ه
۲۳:۰۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
عوامل اصلی: صندوق بیمه ، مدیریت ناکارآمد، زیادی خواهی بازنشستگان، عدم برنامه و تعامل دانشگاه و مدرک گرایی، فتور و سستی جوانان.
عوامل به ترتیب اهمیت نوشته شده اند. متاسفانه بالا رفتن سن ازدواج واقعا تاسف دارد
Canada
ناشناس
۲۲:۴۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
بخدا خانم فیلیپنی میگفت ما با داشتن چند تا مرع و خروس
هزینه زتدگی مون را در میاوردیم
به هر خانواده روستایی دام .پرنده .شتر مرع .بدهید تا خودکفا شوند و قیمت این محصولات هم بالا نرود
و واردات این مواد عذایی هم نداشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
مشکل اینه که اکثر دانشگاه ها یا کیفیت آموزش لازم رو ندارن یا اصلا هماهنگی بین مباحث دانشگاه با صنعت وجود نداره ،مخصوصا در رشته های مهندسی ،بعد چند سال تحصیل یک مهندس بی سواد با کلی انتظار وارد عرصه میشه که اگه مثلا به عنوان یک اپراتور در یک کارخانه کارکنه از لحاظ روحی آسیب میبینه یا باید تو سن ۳۰ سالگی از پدر جون پول توجیبی بگیره و این درد است. بهترین راه بنظر من تقویت مهارت های لازم مثل زبان و نرم افزارهای تخصصی هر رشته جهت اماده شدن برای ورود به کار می باشد .البته منم میدونم اگه پارتی خوب داشته باشی هیچ کدوم از اینهایی که گفتم نمیخواد ولی اکثرا که پارتی ندارن
Netherlands
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
علت بی کاری اینه که همون چند نفری رو هم که استخدام کردن یا سهمیه ای بودن یا پارتی داشتن
والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
دانشگاها فقط برای تبدیل دیپلم بیکار به لیسانس بیکار درست شدند
Iran (Islamic Republic of)
دانسشجو
۲۰:۲۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
این سیستم دانشگاهی ایراد داره و ارتباط دانشگاه با وزارت کار خیلی نامردیه بهترین عمر و هزینه بسیاری از جووناروبگیریم آخرش هم بیکار ولشون کنیم این سیاست و سیستم ایراد داره هیچکی بفکر جوونادنیست .
Canada
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
اینجا دولت روز شنبه و یک شنبه خیابانها را میبندد
و بازاری برای کسانی که در خونه کاری تولیدی میکنند .باز کرده و روزی 73 دلار هم به شهرداری هر دست فروش میدهند
یک خانم جوان جوانه گندم .ماش وو میفروخت
ازش پرسیدم در مورد کارش
گفت طبقه در زیر زمین دارد و از کمی افتاب پنچره استفاده میکند و از درامدش هم راضی بود
به دنبال کار تولیدی بروید .حتی در بالکن خونه .پشت بام
فقط شروع کنید و اصلا به حرف منفی کسی گوش نکنید
توکل کنید .موفق میشوید
Canada
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
دولتمندان باید با ارایه زمین مجانی و وام بدون سود
جوانان بیکار را به سمت کشاورزی .دامداری وووو سوق دهند
البته با اموزش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
حتما اینکارو میکنن اصلا شک نداشته باش.
Canada
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
چرا ملت ما همه شون بفکر کار دولتی و پشت میزی نشینی که هزاران مشکل بدنی در بر دارد هستند
باید دولت با دادن زمین مجانی .وام بدون سود جوانان را به سمت تولید هدایت کند
مثل پرورش گل و گیاه ...پرندگان .ماهی .شتر مرع .داروی گیاهی ووووو
بهشون یک دوره فشرده 6 ماهه تا یکساله .و در حین تدریس
اموزش عملی هم باشد تا جوان بیکار نداشته باشیم
برای چی به دنبال مدرکی میروی که کار برایش نیست
اول کار تولیدی را شروع کنید و وارد زندگی شوید و
بعد ادامه تحصیل بدهید که
مشکلات بچه دار شدن هم پیدا نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
گیاه دارویی درسته نه داروگیاهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
تهه این قصه کجاست؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
در کمین؟
خیلی وقته هست
وقتی همه جا مدرکی شد
عقل و فهم هم با مدرک محاسبه شد
همه میرن دنبال مدرک
الآن ۹۸ درصد بچه های هم ترمی بنده نمیدونن چرا اومدن رشته شون
اکثرا بخاطر مدرک و دید مردم و جایگاه اجتماعی
خیال کردید چرا ورودی های جدید مدام رو به کاهش هست
چون همه کسی دیگه نمیره دانشگاه خداروشکر
میرن یه حرفه ای یاد میگیرن و کار میکنن
وقتی مدرک ها کشک شد همین میشه، طرف لیسانس کامپیوتر داره، یه ویندوز بلد نیست نصب بکنه، برای خنده نمیگم، دیدم که میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
دکتر
۱۷:۳۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
من دیپلم دارم و شاغل راضیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
آیا از شغل خود راضی هستی تونستی ازدواج کنی با این تورم ده میلیون حقوق داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
پارتی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
بیکاری در کمین نیست، بیکاری همه جارو فرا گرفته و همه رو نابود کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
من 24 سالمه و استخدام شرکت نفت شده ام و ماهی 240 میلیون تومن دارم حقوق میگیرم و بسیار راضی هستم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
مسولین قوه قضایی ورود کنن این آقا چرا حقوق 240میلیونی میگیره از شرکت نفت باید تحقیق و تفحص بشه
Canada
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
چرا انقدر زود باور هستید
شاید لاف امده
شاید شایعه ساز است
شاید دورعگو و اتش بیار معرکه است
در این دوره زمانه هیچ حرف و چرندی را بدون تحقیق و مطالعه قبول نکنید .تا گمراه نشوید و حقیقیت را ببینید
Netherlands
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
آدرس پارکت رو به من هم بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
باید جلوی لاف زن شایعه ساز گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
سرزمین آرزوهای طلایی
Iran (Islamic Republic of)
مهندس نصیروندمغان
۱۶:۲۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام.متاسفانه در ده سال گذشته هیچ برنامه ای برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی وجود نداشته است،وقتی در هر شهر و کوچه و بازاری چندین دانشگاه بزنند وضع همین میشود،هم اکنون شش سال تمام بیکارم،دهه شصتی ام نسل سوخته ولی پخته،فوق لیسانس،دوسال خدمت سربازی برای مملکت،سه سال کارسخت کارگری فنی در خودکفایی وبازسازی شهیدکریمی سپاه تبریز واحد س سبک و تقویت بنیه دفاعی کشور،فرزندایثارگر،نوزده سال سابقه فی سبیل الله بسیج مساجد،شش سال تمام بیکارم و هر کجا نامه نوشتم از مجلس شورای اسلامی،سپاه تهران،تا بیت رهبری،هیچ کاری برای جبران خسارات و اشتغال اینجانب نکردند،فقط گفتند اجرت با خدا،عوض تبدیل عضویت بیکارم کردند،نمیدانم اجر انهاییکه حقوق کلان میگیرند و برای ما کار کارگری را نیز زیاد دیدند با کیست،بعد نوزده سال تحصیل،و خدمات ارزنده برای کشور،شش سال تمام بیکارم و هیچ درامدی برای گذران زندگی ندارم،از باشگاه خبرنگاران زحمتکش انتظار پیگیری داریم.با تشکر...
Iran (Islamic Republic of)
بابایی
۱۸:۳۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام.خدایا خودت به این فرزندان تحصیلکرده و باتجربه مملکت کمک کن،متاسفانه برخی مسئولین به فکر میز و جیب خودند،اجرت با خدا دکتر نصیروند
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیلی
۱۸:۳۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام.بر دستان پینه بسته ات که برای ما امنیت به ارمغان اورد بوسه میزنیم.
Iran (Islamic Republic of)
روحی
۱۸:۴۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام.روحم فدای تمام کسانیکه بنیه دفاعی مملکت را تقویت کردند،مسئولین از خواب غفلت بیدار بشید و جبران کنید خسارتهای مادی این عزیز که در اثر بیکاری ایجاد شد،کار چنین عزیزانی ارزش میلیاردی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
دلیری
۱۸:۴۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام.ایکاش گوشهای شنوایی وجود داشت که به کمک چنین عزیزان زحمتکش می امد،اجرت با خدا،مسئولین چه جواب در محضر خداوند متعال دارند.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
قلیزاده
۱۸:۵۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام.ما مردم ایران به تو افتخار میکنیم که برای این مرز و بوم زحمت کشیدی،امیدوارم مسئولین جبران خسارات شش سال بیکاری ات را کنند و کارمندبشید.
Iran (Islamic Republic of)
بابایی
۲۳:۵۹ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام.بر دستان زحمتکش شما بوسه میزنیم،اجرت با خدا،شهدا مسئولین شرمنده شما هستند.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۶:۱۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
این اخبار رو برای مردم نفرستید، بفرستید برای مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام هم وطن دهها بار این اخبار به تمام مسئولین مربوطه با مدارک کتبا فرستاده شد ولی رسیدگی نکردند،بیش از 98درصد تحصیلکرده هایی که پارتی ندارند بیکار اند.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
روحی
۰۰:۰۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام.مسئولین به فکر میز و صندلی خودند نه فرزندان مظلوم و تحصیلکرده مردم.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۰:۰۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام.عجب پاسخی دادی عقل کل،این برادر عزیز زحمتکش و تحصیلکرده گفته کتبا به مسئولین نامه نوشتم ولی رسیدگی نکردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
همش از عواقب جمعیت زیاده طرف خودش نون نداره بخوره شش تا بچه هم داده بیرون همشونم رفتن دانشگاه دوباره برگشتن پیش خودش بیکار تو این مملکت یک ازدواج نکنید اگرم کردید اصلا اصلا فرزند نیارید.
France
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
کلا دانشگاه هارو جمع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
باکمال احترام تکذیب میکنم و باید بگم حداقل من به هر کدوم از دوستام که از دانشگاه فارغ التحصیل شدیم تماس میگیرم یا بیکار هستند یا رفتن خارج ازکشور و خوشبخت شدند و ماهی بین 1000 تا 2000 یورو بورسیه میگیرند یا عده ای هم خارج از رشته خود مشغول کارگری برای دیگران درشرایطی اسفناک و نارضایتی شدند دو مورد هم پارتی کلفتی داشتند در یه جای دولتی که هرچی مارفتیم استخدام نمیکردند استخدام شد! غالب غریب به اتفاق بدبختیم نه جایی در رشتمون استخداممون میکنند نه پولی داریم و نه تسهیلاتی میدن که کسب و کاری رو شروع کنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
جوینده ی علمیم و کمالات بلند !
هم صاحب مدرک و مقالاتی چند !
علمی و مقاله ای که از بابت آن !
ما را یک نان بربری هم ندهند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
وقتی وزارت علوم بدنبال حذف سقف حقوقی است.
وقتی دانشگاه بدنبال جذب مالی و افزایش ظرفیت است.
وقتی استاد دنبال کسب امتیاز عالی و حقوق بیشتر است.
وقتی ادارات دنبال مدرک و پارتی دارها هستند.
دانشجو و فارغ التحصیل چی میشن؟
اشتغال چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
نصیروندمغان
۱۳:۳۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام.متاسفانه در ده سال گذشته هیچ برنامه ای برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی وجود نداد،وقتی در هر شهر و کوچه و بازاری چندین دانشگاه بزنند وضع همین میشود،هم اکنون شش سال تمام بیکارم،دهه شصتی ام نسل سوخته ولی پخته،فوق لیسانس،دوسال خدمت سربازی برای مملکت،سه سال کارسخت کارگری فنی در خودکفایی و بازسازی س شهیدکریمی سپاه تبریز واحد س سبک و تقویت بنیه دفاعی کشور،فرزندایثارگر،نوزده سال سابقه فی سبیل الله بسیج مساجد،شش سال تمام بیکارم و هر کجا نامه نوشتم از مجلس شورای اسلامی،سپاه تهران، ،هیچ کاری برای جبران خسارات و اشتغال اینجانب نکردند،فقط گفتند اجرت با خدا،با دستان پینه بسته ام سه سال تمام روزانه 12ساعت برای تقویت بنیه دفاعی مملکت زحمت کشیدم و2سال نیز سربازی رفتیم،عوض تبدیل عضویت بیکارم کردند،نمیدانم اجر انهاییکه حقوق نجومی میگیرند و برای ما کار کارگری را نیز زیاد دیدند با کیست،بعد نوزده سال تحصیل،شش سال تمام بیکارم و هیچ درامدی برای گذران زندگی ندارم،از باشگاه خبرنگاران زحمتکش انتظار پیگیری داریم.نصیروند.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
به جای دانشگاه رفتن ،وراحت طلبی ،جوان عزیز از دوران نوجوانی ودبیرستان یک حرفه را بیاموز فقط همین ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
این علم که با مشقت آموخته ایم !
عمرِ خود را به پای آن سوخته ایم !
گر نیک نظر کنی، کلاهی است گشاد !
کآن را به قدِ قامتِ خود دوخته ایم !

البته بهتر بود به جای کلمه "علم" از کلمه "مقاله ISI" در مصرع اول استفاده میشد(!!) ولی به خاطر وزن شعر، از کلمه علم استفاده شد!
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۳:۱۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
بیکاری ، بی پولی ، بی خانه بودن ، بی ماشین بودن ، گرونی ، همه و همه ما جوون هارو زیر فشار گذاشته .مشکل ازدواج که اصلا دیگه مطرح نمیشه تا کی خودمون رو سرکوب کنیم ، جوون های قشر ضعیف رو ازاد بزارین حداقل بیان تو خیابون دختر و پسر همو ببینن و درد و دل کنن برا هم . به خدا دیگه تحمل نداریم . اگه سریع مدیریت نشه اوضاع خیلی ها با مدرک فوق لیسانس هم خلافکار میشن . و این کاملا طبیعیه . من خودم مدرک کارشناسی مهندسی مدیریت پروژه دارم و بهترین دانشجو دانشگاه شدم و لب مرز خدمت کردم . اما یک نفر برا کار به دادم نرسید هرجا که رفتم دنبال کار اما برای خدمت لب مرز یک روزم نزاشتن دیرتر برم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
این دیگه رفتن پیش معاون و ...داره!!!اینا رو منم میدونم...ماشاالله همه بلدن حرف بزنن!!!!
مگه این مسئول نیستن به مای این حرفا باید بهش بگی چیکار کردی برا این مشکل؟؟؟؟

به مای آسمون ریسمون جواب بدین
بعله مشکل از سال بوقه...خوب 8 سال از اینهمه سال دست دولت فعلی بوده!!!خب چیکار کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
غیر انتفاعی و پیام نور جمع کنید این ها ارزش علمی ندارن فقط پول میگیرن مدرک می‌دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
ای کاش همه دانشگاهها مثل پیام نور سخت گیر بودن و نمره نمیدادن. من خودم پیام نور خوندم و استخدام یکی از دستگاهای دولتی هستم. آزمونی که دادم از همه دانشگاهای خوب شرکت کردن ولی منم تونستم قبول بشم با اینکه اونایی که از دانشگاهای باصطلاح خوب مدرک گرفتن عده ای قبول نشدن. سخت گیری که تو پیام نور دیدم دانشگاه تهران هم این سخت گیری و نداره. درود به همه فارغ التحصیلان درسخوان پیام نور
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۱:۵۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
به خاطر این که صد نوع دانشگاه بی اعتبار داریم که پول میگیرن مدرک می‌دهند این دانشگاه های بی اعتبار جمع بشوند وضعیت فارغ‌التحصیل دانشگاه های معتبر مشخص میشه
Iran (Islamic Republic of)
نصیروندمغان
۱۱:۲۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام.متاسفانه در ده سال گذشته هیچ برنامه ای برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی وجود نداد،وقتی در هر شهر و کوچه و بازاری چندین دانشگاه بزنند وضع همین میشود،هم اکنون شش سال تمام بیکارم،دهه شصتی ام نسل سوخته ولی پخته،فوق لیسانس،دوسال خدمت سربازی برای مملکت،سه سال کارسخت کارگری فنی در خودکفایی و بازسلزی س شهیدکریمی سپاه تبریز و تقویت بنیه دفاعی کشور،فرزندایثارگر،نوزده سال سابقه فی سبیل الله بسیج مساجد،شش سال تمام بیکارم و هر کجا نامه نوشتم از مجلس شورای اسلامی،سپاه تهران،تا بیت رهبری،هیچ کاری برای جبران خسارات و اشتغال اینجانب نکردند،فقط گفتند اجرت با خدا،با دستان پینه بسته ام سه سال تمام روزانه 12ساعت برای تقویت بنیه دفاعی مملکت زحمت کشیدم و2سال نیز سربازی رفتیم،عوض تبدیل عضویت بیکارم کردند،نمیدانم اجر انهاییکه حقوق نجومی میگیرند و برای ما کار کارگری را نیز زیاد دیدند با کیست،بعد نوزده سال تحصیل،شش سال تمام بیکارم و هیچ درامدی برای گذران زندگی ندارم،از باشگاه خبرنگاران زحمتکش انتظار پیگیری داریم.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
برای اینکه دانشگاه دنبال چاپ مدرکه و نه اینکه آدم کاربلد دست جامعه بده
استادها و مسئولین آموزشی کشور هنوز نمی فهمند که مقاله نون سر سفره مردم نمیزاره و فقط بهانه رانتیه که ثروت ملی غارت بشه.
مردم شما بگید ما میلیون ها مقاله ISI داشته باشیم و پراید سوار بشیم، بی خونه باشیم، فقیر باشیم ، تحریم باشیم بهتره
یا
مثلا صفر مقاله ISI داشته باشیم و فارغ التحصیل دانشگاه بتونه تحریم را لغو کنه، خودرو خوب بسازه اقتصاد را حل کنه
چه فایده استاده اقتصاد بیاد تلویزیون حرف بزنه و هزاران مقاله اقتصادی داشته باشیم ولی به نون شب محتاج باشیم
باید بیدار بشیم ، از مدرک گرایی و این مسخره بازی رو جمع کنید و نیرو را تربیت کنید تا مشکل حل کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
دقیقا،بیش از صددرصد مقاله هایisi برای گرفتن پست و صندلی و ریاست و پول مفت زیاد هیئت علمی است،این مقاله ها به درد مردم و ایران نمیخورد،وقتی میلیونها لیسانس و فوق لیسانس بیکار داریم و گرانی دههابرابری کالاهای اساسی،مصرفی و خودرو،ایا مقاله برای مردم نون و اب و خودرو میشود،حتی به لحاظ فرهنگی،روانشناسی و اجتماعی و اقتصادی نیز این مقاله ها هیچ ارزشی جز خودبزرگ بینی برای نویسنده ان ندارد.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
هر دانش آموخته ای که بیمه داشته باشند از نظر ما شاغل محسوب می شوند مرد حسابی من با لیسانس دارم سر ساختمان کارگری میکنم بیمه بخوره تو سرت بیمه من اختیاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
دقیقا،متاسفانه هر لیسانس و فوق لیسانسی که بیمه داشته باشه فکر میکنند که شاغل است در صورتیکه فرد کارگری موقتی چندروزه میکنه و نصف سال بیکاره،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
حرفه یاد بگیرید ،حررررررفففففهههههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
حرفه یاد بگیرید ،حررررررفففففهههههه الان شما چه حرفه ای دارین
Iran (Islamic Republic of)
عل
۰۹:۳۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
خانواده ها هم مقصر هستن. بچه هاشون رو نباید مجبوری دانشگاه میفرستادن. هیچ برنامه ایی برای زندگی بچه هاشون بجز دانشگاه فرستادن نداشتن.
France
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
كشور هاي ديگه به ايراني هاي نخبه پول و خونه ميده كه فقط برن تو كشورش درس بخونن بعد تو ميگي پدر مادر ها كار اشتباهيي كردن اتفاقا خيلي كار درستي كردن به كشور هم خدمت كردن اين مسئوليت هستن كه قدر اين درس خونده ها رو نميدونن كار اونها اشتباهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
خسته ام بنده ز پایان نامه !
چون نموده است مرا دیوانه !
این همه زحمت و شب بیداری !
کار بیهوده ی نرم افزاری !
عمر خود را به هدر دِه آسان !
تا مقاله بشود چاپ از آن !
زحمت ما همه رفته بر باد !
امتیازش همه بهر استاد !
بعدِ فارغ شدن از درس و کلاس !
تازه با مدرک فوق لیسانس !
روز و شب در پی شغل و کاریم !
نه سواد و نه مهارت داریم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
اگر به قول شعرت کارتو خودت انجام داده باشی کار از دستت برمیاد . وگرنه که .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
الان بیش از یک دهه هست که این بحران جدی شده و بیکاران سر به فلک کشیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
متاسفانه بیشتر تحصیل کرده هایی هم که شاغلند، در مشاغلی مشغول به کارند که هیچ ارتباطی به رشته تحصیلی آنها ندارد و اکثرا بصورت شرکتی و قراردادی با حقوق های بسیار پایین مشغول بکارند.... ای کاش نظام آموزشی کشور، برخی از این رشته های تحصیلی رو که کشور بهشون نیاز نداره رو حذف می کردند تا اینطوری حداقل دانشجو با امیدهای پوچ 4 سال از وقتش رو هدر نده...
آخرین اخبار