محمود مهرمحمدی، سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان و در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نتایجی که دانشآموزان ایرانی در آزمون «تیمز» کسب کردن و انتقاداتی که به این نتایج وجود داشت، اظهار کرد: این نتایج بسیار نگران کننده است، حتی هفته گذشته این موضوع را در جلسه شورای عالی به وزیر آموزش و پرورش منتقل کردیم.
او ادامه داد: بر این اساس کمیته ای تشکیل شد تا دلایل افت دانشآموزان ایرانی در آزمون تیمز بررسی شود.
مهرمحمدی با تاکید بر واکاوی این موضوع در خارج از آموزش و پرورش تصریح کرد: برای بررسی علل این کار نباید به داخل آموزش و پرورش محدود شویم بلکه باید عوامل بیرونی هم مورد توجه قرار گیرد. به همین منظور باید از استادان دانشگاه و افراد بیرونی کمک گرفته شود تا بتوانیم ارزیابی مناسبی از شرایط داشته باشیم.
سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه نتایج آزمون تیمز نیازمند بررسی دقیق است، گفت: با توجه به اینکه این نتیجه منوط به تأثیر عوامل متعددی است باید بررسیهای دقیقی برای این موضوع در نظر گرفته شود تا عوامل ناکارآمد را تشخیص دهیم.
مهرمحمدی با اشاره به برخی از دلایلی که میتوانند در این ناکارآمدی تاثیرگذار باشند، توضیح داد: کتابهای درسی و وضعیت معلمان هر کدام در برنامههای آموزشی و پرورشی میتواند در این مورد دخیل باشد.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش درباره جزئیات تشکیل کارگروه مربوط به بررسی نتایج آزمون تیمز تصریح کرد: از نیروهای درونی آموزش و پرورش از قبیل سازمان پژوهش معاونت ابتدایی و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برای این کار کمک گرفته میشود.
او درباره وضعیت دانش آموزان در آزمون پرلز که چند سال پیش برگزار شد،گفت: آخرین آزمون در سال ۲۰۱۷ برگزار شد که نتایج آن هم چندان شرایط قابل قبولی را نشان نمیداد؛ ضمن آنکه در آزمون پرلز شرایط ما نامناسبتر از آزمون تیمز خواهد بود زیرا در این آزمون به زبان مادری سر و کار داریم و این موضوع حساسیت و اهمیت بالاتری نسبت به سایر مطالب دارد.
انتهای پیام/