الهیار ترکمن گفت: دارالقرآن‌ها می‌توانند در تبیین موارد ذکرشده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز موثر باشند.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش در دومین روز از پنجمین دوره دوسالانه توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌های سراسر کشور اظهار کرد: باید به مسئولان معاونت پرورشی و فرهنگی و اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش که این فرصت ارزشمند را جهت توسعه دارالقرآن‌ها ایجاد کردند خداقوت گفت، زیرا دارالقرآن‌ها میتوانند آموزش و اعتلا و شکل‌گیری شاخص‌های پیشرفت کشور نقش موثری داشته باشند.

او افزود: همه جوامع بشری برای ارتقاء شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی خود یک نظام یادگیری فعال و پویا را دنبال می‌کنند تا بتوانند باور‌ها و ارزش‌های مشخصی را که منجر به رفتار و کنش‌های اجتماعی می‌شود را در جوامع خود پیاده کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این آموزش‌ها باید موجب ارتباط انسان با محیط را فراهم کند و انسان در مواجهه با مسائل مختلف رفتار‌های خردمندانه و عقلایی از خود بروز دهد که این موضوع منجر به پیشرفت خواهد شد.

او تصریح کرد: یک نظام توسعه اجزای مختلف اقتصادی اجتماعی و فرهنگی دارد که حتی مادی‌ترین جوامع نیز یک نظام ارزشی مشخص برای خود دارند. کشور ما نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه یک سند توسعه دارد که در قالب آن برنامه‌ها و سیاست‌های مختلف شخصی برای حرکت رو به جلو وجود دارد.

الهیار ترکمن گفت: نظام ارزشی کشورمان نیز منبعث از تعالیم اسلامی و تشیع است؛ البته ما نتوانستیم در برخی از موارد نظام ارزشی و باور‌های خود را به رفتار تبدیل کنیم که این خود یک آسیب است و باید بررسی کنیم که در کجا مشکل داریم و باید از چه راه‌هایی وارد شویم و چه تعالیمی را مورد نظر قرار دهیم و بر روی کدام گروه سنی تمرکز کنیم. تا این ارزش‌ها تبدیل به رفتار شود. اگر بخواهیم این آسیب‌ها را برطرف کنیم باید روی دانش‌آموزان تمرکز کنیم که یکی از این مراکز دارالقرآن‌ها است که می‌توانند باری را از دوش نظام تعلیم و تربیت بردارند همانطور که می‌دانید قرآن اعجازی دارد که تا سالیان سال می‌توانند جوامع بشری را هدایت کنند؛ حتی اگر تغییراتی در تفکر و این جوامع به وجود آید باز هم قرآن می‌تواند در این زمینه منجر به پیشرفت و توسعه در جوامع بشری شود.

او خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم نظام ارزشی توسعه ایران بر اساس قرآن تجزیه کنیم سه عامل اصلی و بنیادین در ایجاد توسعه وجود دارد و دانش‌آموزان در سایه این تعالیم می‌توانند در جامعه خود موثر باشند. اولین عامل آن بحث نظم است؛ نظم شالوده رفتار‌های بشری است که موجب توسعه می‌شود؛ اگر نظم در رفتار فردی و اجتماعی سرلوحه قرار گیرد، می‌تواند بسیاری از آسیب‌ها را مرتفع کند. نظم باید بر تمام مسائل جامعه نهفته باشد و نظم فردی منجر به نظم اجتماعی شود که این موارد هم در قرآن و هم در تعالیم معصومین علیهم السلام ذکر شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بنابراین نظم حلقه مفقوده در جوامع کمتر توسعه یافته است. عامل بعدی که موجب رشد و توسعه می‌شود رفتار صحیح اجتماعی و رعایت حقوق دیگران است.

او ادامه داد: اگر یک رفتار ناصحیح اجتماعی رخ دهد برای کل اجتماع مشکل ایجاد می‌کند و اگر حقوق دیگران را نیز رعایت نکنیم نمی‌توانیم به توسعه دست یابیم که به این موضوع، در آیات و روایات اشاره شده است. قطعاً رفتار صحیح اجتماعی و رعایت حقوق دیگران می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و برای دیگران هزینه ایجاد نکند.

الهیار ترکمن خاطر نشان کرد: سومین عامل بحث اقتصاد است که موجب پیشرفت روابط و ایجاد توسعه و ارزش افزوده در جامعه می‌شود و این اقتصاد است که مناسبات را تعیین می‌کند و باید طوری تبیین شود که موجب مادی‌گرایی در جامعه نشود و نباید موجب اختلاف طبقاتی شود.

او یادآور شد: به همین دلیل است که در جوامع اسلامی از مادی گرایی و ایجاد فاصله طبقاتی پرهیز می‌شود و همین امر اگر به درستی اجرا شود موجب توسعه خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش گفت: همانطور که گفتیم خیلی از آسیب‌های اجتماعی به دلیل ضعف در این عوامل سه گانه است و دانش آموزان باید این موضوعات را از منظر قرآن بیاموزند تا بتوانیم جامعه توسعه یافته برای خود بسازیم.

او تصریح کرد: بنابراین همه مدیران مراکز دارالقرآن کشور باید بتوانند فکر و اندیشه قرآنی را به برای دانش‌آموزان تبیین کنند و مفاهیم قرآنی را به آن‌ها انتقال دهند تا بتوانیم در آینده موجبات توسعه کشور را فراهم بیاوریم.

الهیار ترکمن در خاتمه ادامه داد: اگر بتوانیم به دانش‌آموزان، در دارالقران‌ها آموزه‌های قرآن کریم را بیاموزیم که در آن‌ها منجر به رفتار اجتماعی و فردی شود قطعاً دانش‌آموزان به حیات طیبه دست خواهند یافت که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره شده است. همچنین دارالقرآن‌ها می‌توانند در تبیین موارد ذکرشده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز موثر باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۷:۴۱ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
با سلام در اینجا لازم است چند نکته را اعلام کنم:
1-جامعه فرهنگیان ر کشور ما برعکس سایر کشورها در پایین ترین سطح معیشتی و حمایتی قرار دارد.شاید عامه مردم با شنیدن اخبار گوناکون از رسانه ملی و ... درباره معیشت زندگی و حقوق معلمان عزیز به راحتی پذیرفته اند که هر ساله چقدر به حقوق معلمان داره افزوده میشه!؟ولی در واقع اصلا افزایش ندارند و همه اینها بازی های مسئولین و رسانه است و فقط وعده سرخرمن بوده و هیچ افزایشی درکار نیست!
2-چندین سال هست که بحث رتبه بندی فرهنگیان همچنان مطرح می شود!درحالی که سایر ارگانها بدون بوق و کرنا کردن افزایش در این بند را خیلی وقت پیش در حقوق کارمندان زیرمجموعه خوئد اعمال کرده اند و کسی هم خبر ندارد.
3- آموزش و پرورش به غیر از این حقوق اندک هیچ گونه مزایای دیگری مانند حق مسکن و پوشاک،حق مهدکودک،حق مناسب های مانند روز زن و مرد و روز ویژه ارگان خود که در آموزش و پرورش روز معلم نامیده می شود و انواع بن های رفاهی که ارگان های دیگر در ایام عید و ... میدهد به کارمندان خود نمی دهد!!!!
4- معلم حق اضافه کار خود را بعد از یکسال و آن هم کم کم دریافت می کند (هنوز پرداختی سالهای قبل واریز نشده) !

درآخر از مسئولین محترم خواهشمندیم چنانچه به فکر معلم و شان معلم نیستند حداقل سکوت کنند تا عامه مردم دچار تضاد نگردند و بیشتر از این نمک به زخم معلم نپاشید.
آخرین اخبار