مدیرکل هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به بارش باران و کاهش دما در برخی مناطق به کشاورزان و دامداران توصیه می‌شود اقدامات لازم را انجام دهند.

مسعود حقیقت مدیر کل هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ورود سامانه جدید بارشی از استان‌های غربی خبر داد و گفت: بنابر نقشه‌های هواشناسی از شب گذشته با ورود سامانه بارشی در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، غرب مازندران، زنجان، قزوین، البرز، شمال تهران، کردستان، همدان، مرکزی، کرمانشاه، ایلام، لرستان، نیمه شمالی خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و شمال فارس بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید داریم.

وی با اشاره به اینکه فردا از شدت بارش در شمال غرب کاسته می‌شود، افزود: در سایر مناطق نیمه غربی همچنان بارش داریم. همچنین بارش از مرکز و جنوب کشور در استان‌های قم، نیمه غربی اصفهان، فارس، بوشهر، اصفهان، نوار غربی یزد، نیمه جنوبی خوزستان، سواحل شرقی دریای خزر، شمال شرق کشور، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی گسترش پیدا می‌کند.

حقیقت ادامه داد: روز جمعه این سامانه در خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، خراسان جنوبی، کرمان، فارس و شمال غرب کشور بارش پراکنده و وزش باد شدید به دنبال دارد.

این مقام مسئول از استمرار بارش در برخی نقاط خبر داد و گفت: طی روز‌های شنبه و یکشنبه در مناطق شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر و دامنه‌های جنوبی البرز بارش برف و باران انتظار می‌رود.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی از کاهش محسوس ۸ تا ۱۲ درجه‌ای دما در مناطق غربی تا مرکز کشور و شمال شرق و بخش‌هایی از شرق کشور خبر داد.

وی در توصیه‌ای به کشاورزان گفت: با توجه به کاهش دما به گلخانه داران شرق، شمال شرق و مناطق غربی توصیه می‌شود که سوخت مناسب را در واحد‌های خود برقرار کنند.

حقیقت ادامه داد: با توجه به احتمال بارش‌های رگباری در برخی مناطق به کشاورزان مناطق مرکزی توصیه می‌شود که جوی آب و زه‌کش‌های مزارع و باغات را پاکسازی کنند.

به گفته حقیقت، با توجه به شرایط جوی دامداران مناطق جنوبی از رفتن به ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها به دلیل احتمال برخورد صاعقه اجتناب کنند.

کاهش ۳۵ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

حقیقت درباره آخرین وضعیت بارش باران گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع بارش کشور ۸۳.۴ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۱۴۳.۵ میلی متر و در دوره بلندمدت ۱۲۹.۱ میلی متر بوده که این امر کاهش ۴۱.۹ درصدی نسبت به سال قبل و ۳۵.۴ درصدی دوره بلندمدت را نشان می‌دهد.

حقیقت در پایان تصریح کرد: با توجه به کاهش بارش نسبت به دوره نرمال در اکثر مناطق کشور، امیدواریم که قدری از کم بارشی تا پایان اسفند جبران شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار