عباس صالحی با حضور در فرهنگستان هنر از سیزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر بازدید و درباره کیفیت آثار هنری ایران اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس صالحی وزیر ارشاد که ساعتی پیش با حضور در فرهنگستان هنر از سیزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر بازدید کرد، درباره آثار این دوره گفت: باز هم نشد که همه آثار را ببینم، اما همین مقدار هم نشان دهنده این است که ما می‌توانیم اتفاقات مختلفی را به عنوان نتیجه و کارنامه جشنواره ببینیم. البته این کارنامه به نوعی کارنامه هنر‌های تجسمی ایران در سال و سال‌های قبل است و جشنواره تجسمی فجر، برون داد اتفاق هنر‌های تجسمی کشور است.

وی افزود: نکته اول نمایشگاه در حوزه تنوع هاست؛ ما هرچه در هنر‌های تجسمی در سال‌های اخیر جلوتر می‌آییم، تنوع در شاخه‌های مختلف آن دیده می شود. بخش اول این تنوع، پدیدآوردگان آثار هنری از نظر اقلیمی هستند. من در همین جشنواره دیدم که بخش قابل توجهی از آثار، از استان‌ها و غیرتهران هستند و در استان‌ها هم از شهرستان‌های نه چندان مشهور شرکت کرده اند.

وزیر ارشاد اظهار کرد: هرچه ما خاصیت جغرافیایی هنر ایران را وسیع‌تر داشته باشیم، از آنجا که بین تولید و نتیجه ارتباط وجود دارد، حتما آثار ایرانی معنای ایرانی را بیشتر پیدا می‌کنند. هنری که الان در جشنواره‌ها می‌بینیم فقط هنر تهران یا شهر‌های بزرگ نیست؛ بلکه هنر جغرافیای ایران در وسعت گسترده با ویژگی‌های اقلیمی و بومی است که چشم انداز خوبی را برای آینده هنر ایران ترسیم می کند.

صالحی گفت: ویژگی دوم نمایشگاه جشنواره تجسمی فجر، حضور نسل جوان است. جشنواره نسبت به دوره‌های قبل خود و امسال هم به طور خاص، شاهد حضور بیشتر نسل جوان هنرمند ایرانی است و ما در جشنواره‌ها رشد جهشی را می بینیم که آن هم در همه شاخه هاست. کاملا روشن است که وقتی در نسل جوان شاهد رشد جهشی باشیم، باید به آینده آن هنر امیدوار بود. یکی از خطرات برای هنر گسست نسلی است یعنی پیشکسوتان رهرو پیدا نمی کنند؛ اما الان چه در حوزه هنر‌های کلاسیک و چه هنر‌های جدید، شاهد پویایی جوانان هستیم‌.

وی ادامه داد: ویژگی سوم نمایشگاه هم تنوع مضمون هاست؛ یعنی مضامین خیلی زیاد شده اند. یک نوع خلاقیت در سوژه و آثار را به صورت وسیع می‌بینیم که امیدواری ایجاد می‌کند. خوشبختانه در همه شاخه‌ها مضمون‌ها کمتر تکراری بودند و به سراغ هر تابلو که می رفتیم، مضمون جدید می‌دیدیم.

وزیر ارشاد گفت: ویژگی بعدی تنوع در قالب و فرم است. به نظر می‌آید یکی از مخاطرات هنر این است که عده‌ای از پیشکسوتان سرمشق نویسی داشته باشند؛ یعنی چیزی را به عنوان سرمشق ارائه کرده و بقیه هم آن را ادامه دهند اما فرم ها و اقتباس‌های آثار تجسمی فجر در قالب تکنیک مبتکرانه و خلاقانه‌ است.

وی با بیان اینکه تنوع می تواند امتیاز باشد، اما نکته دیگر کیفیت اثر هنری است، اظهار کرد: چگونگی بررسی آثار از نظر استاندارد و کیفیت‌ها مهم است. در این بخش هم کاملاً روشن است که آثار هنری تجسمی رو به کیفیت بیشتری حرکت می‌کنند و قطعا داوران مختلف جشنواره، هم در مرحله پذیرش و هم انتخاب نهایی، گرفتار پرسش اساسی کدام اثر را انتخاب کنیم، شده اند.

صالحی در پایان گفت: اینکه هنر ایرانی را به طرف استمرار و کارآفرینی سوق دهیم، بسیار قابل توجه است. امسال جشنواره هنرهای تجسمی فجر، فرصتی را برای اتصال هنر و اقتصاد برقرار کرد. ستارگان هنر ایران هم بخش دیگری بود که چشم اندازی را برای دانشجویان فراهم کرد تا آنان نسبت به آثار ستاره‌های هنر حساس‌تر شوند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار