حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل موفق نبودن دانش آموزان ایرانی در آزمونهای بین المللی و اخیرا در آزمون تیمز اظهار کرد: آزمون تیمز وضعیت خوبی از نظام تعلیم و تربیت ایران نشان نمیدهد و باید آن را باور کنیم، اما علل این نتیجه حقیقتا فقط کتابهای درسی نیست.
او ادامه داد: اینکه قضیه را به سمت کتابهای درسی سوق دهیم و بگوییم محتوای کتابهای درسی علوم و ریاضی یا در آزمون پرلز کتابهای زبان آموزی باعث شده اند که ما این عقب افتادگیها را داشته باشیم این نگاه قطعا نگاه ناصحیح است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه روش تدریس معلم، فضای تعلیم و تربیت و ابزار و وسایلی که مدرسه در اختیار معلم قرار میدهد در نتایج آزمونهای بینالمللی اثرگذار است، اظهار کرد: علاوه بر عوامل ذکر شده، هماهنگی بین خانوادهها و مدرسه هم در نتایج آزمونهای بین المللی از قبیل تیمز و پرلز موثر هستند.
ملکی بیان کرد: با وجود این شرایط باز هم معتقدیم که کتابهای درسی هم باید اصلاح شود و بر این اساس محتوا و برنامه درسی را بررسی کردهایم و باز هم بررسی خواهیم کرد تا از این حیث بتوانیم دانش آموزان را تقویت کرده و نتایج بهتری در نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم و عملکرد بهتری در سطوح جهانی نشان دهیم.
انتهای پیام/