محمدمیرکیانی نویسنده معتقد است، ناشران نوپا به دلیل کم هزینه بودن انتشار کتاب‌های کودک و نوجوان به ترجمه آثار فانتزی این حوزه روی می‌آورند.

محمد میرکیانی، نویسنده کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتشار کتاب‌های فانتزی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان گفت: ناشران نوپا بخشی از فضای انتشار کتاب‌های فانتزی را ایجاد کردند. این دسته از ناشران به دلیل کم هزینه بودن انتشار کتاب‌های کودک و نوجوان به ترجمه آثار این حوزه روی می‌آورند. کتاب‌های غیرایرانی را منتشر می‌کنند. آثار فانتزی کشور‌های دیگر هم براساس نیاز‌های فرهنگی همان کشور تولید می‌شود. در نتیجه نماد‌های این آثار با فرهنگ قومی کشور تناسب دارد.


بیشتربخوانید


وی افزود: ناشران نوپا آثار فانتزی را عمدتا بدون آگاهی منتشر می‌کنند. تولیدات پویا و انیمیشن هم به تولید آثار فانتزی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دامن زدند. شاید ناشران به دلیل اینکه گمان می‌کنند آثار فانتزی برای مخاطب کودک و نوجوان جذابیت دارد، به انتشار آن روی آوردند؛ آن هم آثاری که تحت تاثیر ترجمه است و کمتر اثر تالیفی در این حوزه به رشته تحریر درمی‌آید.

این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: به انتشار آثار فانتزی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان در کنار آثار دیگر نیاز داریم. آثار فانتزی هم بر جنبه‌های روحی روانی مخاطبانش تاثیر می‌گذارد، هم تخیل مخاطب با مطالعه این آثار قوت پیدا می‌کند. این قبیل کتاب‌ها باید به گونه‌ای باشد که مخاطبش بتواند آن را درک کند و به نیاز‌های فرهنگی پاسخ دهد. بنابراین آثار ترجمه باید به گونه‌ای باشد که گویا قصه فانتزی در ایران نوشته شده است.

میرکیانی بیان کرد: داستان‌های فانتزی آثاری بی نام و نشان است. نیاز داریم آثار در انواع ادبی از رئال گرفته تا قصه‌های برگرفته از آثار کهن و عامیانه و ماجرایی نوشته شود. البته باید میزان نگارش هر یک از این داستان‌ها به اندازه معقول و متعادلش باشد. آثار یک نویسنده مانند آلبوم عکسی است که همه تصاویر در آن دیده می‌شود. نویسنده در عین حال که باید وجه ادبی اثرش را مورد توجه قرار دهد، آثاری در انواع ادبی مختلف بنویسد.

وی اظهار کرد: آثار فانتزی ادبیات کودک و نوجوان به دلیل مخاطب محوری خلق نمی‌شود بلکه این ناشران هستند که به سراغ خلق اثر در این زمینه می‌روند. آثار فانتزی ذهن کودک و نوجوان را به دنیایی شگفت انگیز معطوف می‌کند. خودم هم آثاری در این زمینه خلق کردم و زیرچاپ دارم، اما باید میزان انتشار کتاب در این زمینه متعادل باشد. انتشار زیاد آثار فانتزی باعث می‌شود ذهن مخاطب به ذهنی آشفته و سرگردان تبدیل شود. به همین دلیل انتشار زیاد این آثار آسیب رسان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.