به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پرویزکرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، اظهار کرد: خدمات متنوعی مانند آموزش، تسهیلات، تخفیفها به شرکتهای خلاق ارائه میشود که همگی با هدف توانمندسازی این شرکتهاست زیرا توانمندی بیشتر این شرکتها، تضمین کننده توسعه اقتصادهای محلی با تکیه بر مزیتها، ذخایر طبیعی و انسانی آن نقطه از کشور است.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ضمن توضیح جزئیات کلی سبد تسهیلات خدماتی عرضه شده به فعالان صنایع نرم و خلاق، ادامه داد: شرکتهای خلاق ویژگیها و مختصات خاص خود را دارند، بسیاری از این شرکتها از سوی اهالی فرهنگ و هنر یا فارغالتحصیلان دانشگاهی، تشکیل شدهاند. به همین دلیل تدوین، ارائه و چینش خدمات توانمندسازی این طیف از فعالان زیستبوم نوآوری و خلاق کشور باید بر اساس این مختصات و ویژگیها انجام گیرد.
کرمی افزود: هدف همه خدمات ارائه شده، توانمندسازی است. با این همه ۷ خدمت در میان سبد خدمات عرضه شده به شرکتهای خلاق، به شکل هدفمندتری این هدف را دنبال میکنند. ستاد توسعه صنایع نرم و خلاق، تلاش دارد تا در یک کمپین سراسری، شرکتهای خلاق را ترغیب کند تا از این خدمات و بستههای مختلف حمایتی به صورت هدفمند و موثر استفاده کنند.
شرکتهای خلاق باید بازار را بشناسند و آنالیز کنند
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، با اشاره به دلایل و ابعاد این کمپین، بیان کرد: شناخت شرکتهای خلاق از بازار هدف محصول یا خدمت، ارائه شده از سوی آنها میتواند به پایداری شرکت و ادامه فعالیت موثر آن کمک کند.
به گفته کرمی، شناخت از بازار موارد مختلفی مانند شناخت رقبا و نوع فعالیت آنها، حجم بازار، شناخت سلایق و رویکردهای مصرفکننده و دورنمای منطقی بازار هدف را شامل میشود. برآورد و شناخت بازار هر نوع محصول و خدمتی نیاز به استفاده از روشهای مدرن و علمی دقیق دارد و تنها بر اساس حدس و گمان نمیتوان یک کسب و کار خلاق را پایهریزی کرد.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق همچنین گفت: بر این اساس، شرکتهای خلاق در بسته ویژهای تحت عنوان «تحقیقات بازار» کمک هزینهای برای این موضوع دریافت میکنند. این کمک هزینه تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال قابل پرداخت است. همچنین این شرکتها، تا مبلغ ۴۰ میلیون ریال نیز کمکهزینه برای «گزارش مطالعه فرصت» دریافت میکنند.
رئیس هیئت مدیره صندوق صنایع خلاق با بیان اینکه ارائه خدمات «مالیات و خدمات مالی و اداری» از جمله دیگر مسائلی است که ممکن است ذهن یک مدیر شرکت خلاق را به خود مشغول سازد، ادامه داد: این شرکتها برای خرید بستههای نرمافزاری مالی، اداری و حسابداری تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال کمکهزینه دریافت میکنند. کمک هزینه بسته جامع مالی، اداری و حسابداری نیز از جمله دیگر موارد گنجانده شده در این سبد توانمندساز است که تا سقف ۱۲۰ میلیون ریال قابل پرداخت است. این شرکتها همچنین برای تنظیم قراردادهای حقوقی نیز تا سقف ۳۰ میلیون ریال کمک هزینه دریافت میکنند.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر ارائه آموزش و مشاوره توسط خبرگان و متخصصین هر رشته به تفکیک، افزود: مشاورههای تخصصی کسب و کار نیز، عنوان خدمت دیگری است که به شرکتهای خلاق کمک میکند تا مسیر خود را اصلاح کنند و بر اساس نظر خبرگان هر حوزه روند تولید و عرضه محصولات و خدمات خود را بهینهتر سازند. این خدمات شامل مشاورههای تخصصی عمومی و مشاورههای توسعه فنی محصولات است که برای هر کدام مبلغ ۶۰ میلیون ریال کمک هزینه، در نظر گرفته شده است.
او گفت: کمک هزینه توسعه بازار داخلی بر مبنای تدوین و اجرای برنامه بازاریابی، بازاریابی دیجیتال و تهیه برنامه بازاریابی، نیز به شرکتهای خلاق عرضه میشود. این شرکتها نیازمند رسم یک تصویر درست و منطبق با واقعیت از بازار داخلی دارند و بر این اساس، به آنها کمک میکنیم تا بخشی از هزینه تدوین استراتژی بازاریابی داخلی خود را تامین کنند.
کرمی بیان کرد: در نشستهای مکرر و پُر پرسش و پاسخ نیز به سوالات و چالشهای مختلف مدیران شرکتهای خلاق، پاسخ داده میشود. ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، به این شرکتها در راستای تبلیغات و اطلاعرسانی، کمکهای مختلفی، پیشنهاد میدهد که با استفاده از منابع بخشهای مختلف معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، و همکاری با رسانهه و شرکتهای بزرگ خصوصی و دولتی، تدوین شده است.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، در پایان گفت: تلاش ما این است که در جهت استفاده حداکثری از ظرفیتهای قانونی موجود و امکانات در دسترس، شرکتهای خلاق سراسر کشور را تشویق کنیم که هر چه بیشتر از این بستههای خدماتی بهره ببرند.
بیشتربخوانید
انتهای پیام/