پنجمین ماه ۹۹ در آموزش و پرورش اخباری درباره نگرانی داوطلبان کنکور برای زمان برگزاری آزمون و تعیین زیرساخت‌های آموزش مجازی را منعکس کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مرداد۹۹ برای اهالی آموزش و پرورش با خبرهای متعددی درباره نگرانی داوطلبان کنکور از زمان برگزاری این آزمون بزرگ، تعیین مدت زمان تدریس در آموزش مجازی و قطعیت بخشیدن ب زمان آغاز سال تحصیلی در زیست بوم جدید این وزارتخانه سپری شد.

کلاف سردرگم برگزاری کنکور سراسری ۹۹

ماجرا از فضای مجازی و انتشار یک پیام اینستاگرامی شروع شد، همان پیام سعید نمکی وزیر بهداشت که از تعویق برگزاری کنکور سراسری ۹۹ حکایت داشت و علت این موضوع بعد از کشمکش‌های بسیار توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود از طرفی وزارت علوم هم برای تعویق یک ماهه کنکور سراسری پیشنهاد داده بود.

با وجود این اظهار نظر بزرگترین ماراتن علمی کشور که قرار بود اواخر همین ماه برگزار شود به تعویق افتاد و در حالی که طی ۲ هفته اخیر کنکور دکتری و کارشناسی ارشد ناپیوسته برگزار شده بود و مسئولان وزارت بهداشت و سنجش از اعلام رضایت داوطلبان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داده بودند.

زمان کلاس‌های غیرحضوری ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تفکیک کل محتوای درسی در تمام پایه‌ها توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی انجام‌شده و شرایط تدریس حضوری و غیرحضوری آن به استان اعلام‌شده است، گفت: نمی‌خواهیم هیچ معلمی بیش از ساعات موظف خود کار کند، لذا زمان کلاس‌های غیرحضوری بسیار کمتر از حضوری و در حدود حداکثر ۳۰ دقیقه تا ۴۵ دقیقه است.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: ۳۵ درصد از مدارس ما در مناطقی است که تعداد کل دانش آموزان کمتر از ۵۰ نفر هستند که در آنجا کلاس‌ها را کاملاً حضوری برگزار می‌کنیم. سال گذشته هم در این شرایط کلاس‌ها برگزار کردیم.

ترمیم حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره وضعیت بکارگیری معلمان غیررسمی شامل معلمان حق التدریس آزاد، خرید خدمات و سربازمعلم در سال تحصیلی آینده بیان کرد: در سال تحصیلی آینده ۵۸ هزار و ۱۰۰ معلم حق التدریس، ۱۶ هزار نیروی خرید خدمات آموزشی و ۳ هزار و۵۰۰ نیروی سرباز معلم در کلاس‌های درس مشغول خواهند شد.

او تاکید کرد: برای ترمیم حقوق آن‌ها برنامه ریزی داریم که این گروه از معلمان در میزان دریافتی اختلاف معناداری نداشته باشد و در حال برنامه ریزی  برای این کار هستیم.

مجوز استحکام بنای مدارس غیردولتی در گذشته با اغماض صادر می‌شد

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره وضعیت فضا‌های آموزشی مدارس غیردولتی بیان کرد: این مدارس کمکی به دولت هستند و اگر مدارس غیردولتی نبود جمعیت محصل در آن باید به سمت مدارس دولتی روانه می‌شد بنابراین نگاه ما در سازمان نوسازی مدارس کشور به این مدارس نگاه حمایتی است و براساس قوانین و ضوابط با آن برخورد می‌کنیم.

رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه برخی مدارس غیردولتی در گذشته با همین فرمول و ضوابط تاییدیه گرفتند، گفت: البته شرایط اخیرا تفاوت‌هایی داشته و سخت‌گیرانه‌تر شده است، پیش‌تر سعی بر این بود تا شرایط برای ایجاد مدارس تسهیل شود و نگاه حمایتی وجود داشت بنایراین در مواردی با کمی اغماض تاییدیه استحکام بنا برای این مدارس صادر می‌شد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه در شرایط فعلی همان بخشنامه‌های قبلی تغییراتی داشته و سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کند، گفت: با تصویب آیین نامه استقرار این قوانین سخت‌گیرانه شد و در آیین نامه به صراحت می‌گوید که مدارس باید آیین نامه ۲۸۰۰ که به مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله اشاره می‌کند، داشته باشند.

شروع سال تحصیلی در ۱۵ شهریور قطعی است

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اصل مهم شروع سال تحصیلی در ۱۵ شهریور است و این موضوع قطعی است و از ۱۵ شهریور همه دانش آموزان باید تحت آموزش قرار بگیرند، اما کیفیت عرضه خدمات آموزشی می‌تواند به صورت حضوری، نیمه حضوری، تلویزیونی، بسته‌های آموزشی یا شبکه شاد باشد.

او با تاکید بر اینکه باید تا آغاز سال تحصیلی چندین بار مانور تبادل پیام بین استان‌ها و مدارس صورت گیرد، گفت: آموزش و پرورش در دوره کنونی و در بستر فضای مجازی به مانند حضور در اتاق شیشه‌ای است که همگان می‌توانند عملکرد آن را مشاهده و نقد کنند، زیرا تدریس معلم در منظر همگان قرار گرفته است و هر موضوعی که در معرض شفافیت قرار می‌گیرد، در کنار آسیب‌هایی که وجود دارد می‌تواند باعث رشد آن شود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه کار در حوزه ابتدایی سقف ندارد و مجال برای خلاقیت آن زیاد است، گفت: بسته تحولی خوانا در حوزه ابتدایی بسیار مهم است و باید آن را به طور جدی پیگیری کنیم تا توانایی خواندن، نوشتن، سخن گفتن، شنیدن و مهارت‌های پایه دانش آموزان ارتقا یابد.

بررسی گزینه‌های مختلف برای تعیین تکلیف اینترنت شبکه شاد

محمود حبیبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که با توجه به اصل ۳۰ قانون اساسی تحصیل باید رایگان باشد و با این وجود چرا اینترنت شبکه شاد رایگان نیست،‌گفت: همچنان پیشنهاد آموزش و پرورش به شورای عالی فضای مجازی رایگان شدن اینترنت شبکه شاد است، اظهار کرد:  در نهایت باید ببینیم در جلسه بعدی جمع بندی به چه نتیجه ای می‌رسد.

حبیبی درباره بهبود خدمات و امکانات شبکه برای نسخه IOS اظهار کرد:‌با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نظر داریم تا دهم شهریور قابلیت‌های جدیدی برای نسخه‌های مختلف شبکه شاد را رونمایی کنیم که به بهبود عملکرد این شبکه کمک می‌کند.

چگونگی بکارگیری آموزشیاران نهضت پذیرفته شده در آزمون استخدامی

شاپور محمدزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره تعیین تکلیف آموزشیارانی که در آزمون استخدامی چندی پیش شرکت کردند، اظهار کرد: با توجه به اعلام نتایج، پذیرفته شدگان باید در دوره آموزشی دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده و بعد از گذراندن این دوره تعیین وضعیت آن‌ها انجام خواهد شد.

او ادامه داد: در نظر داریم بر اساس سیاست‌های جدید خود از پتانسیل این معلمان در نهضت سوادآموزی هم استفاده کنیم و آن‌ها علاوه بر آنکه در دوره ابتدایی به کار گرفته می‌شوند می‌توانند در نهضت سواد آموزی برای آموزش سواد آموزان هم با ما همکاری داشته باشند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه معوقه آموزشیاران سال‌های گذشته نهضت در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا سال ۹۷ با آموزشیاران تسویه حساب کردیم و هیچ معوقه‌ای به آموزشیاران نداریم در مواردی هم که معوقات مانده باشد به صورت موردی آن را بررسی کرده و اقدامات لازم انجام می‌گیرد.

آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد و فعالسازی شبکه مدارس اکو (ESN)

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کشور‌های عضو اکو به سبب قرار داشتن در یک منطقه جغرافیایی و بهره‌مندی از اشتراکات تاریخی و فرهنگی مستحکمی که در طول قرن‌ها بوجود آمده، دارای پیوند‌های ریشه‌دار و ناگسستنی‌اند که در جهان نادر است، اظهار کرد: این پیوند‌ها بستر مناسبی برای همکاری‌های علمی، آموزشی و فرهنگی بین کشور‌های عضو اکو است و چنین همکاری‌هایی خود سبب تقویت هر چه بیشتر دوستی و برادری بین آنان است و گام سودمندی در راستای برقراری امنیت، آرامش و توسعه پایدار در این منطقه از جهان به شمار می‌رود.

او نقش بی‌بدیل آموزش و پرورش در توسعه همه جانبه جوامع را مهم ارزیابی کرد و گفت: ایجاد مؤسسه آموزشی اکو ظرفیت مهمی است تا کشور‌های منطقه بتوانند در بستر آن مسائل و چالش‌های مشترک آموزشی را به شور گذاشته و با هم اندیشی و تبادل نظر، ضمن ایجاد یک شبکه قدرتمند آموزشی و هم افزایی در ارائه ابتکارات و نوآوری‌ها، به ارتقاء کیفیت آموزش به عنوان یک امر زیر بنایی کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
هر وقت اضافه کار 15 روز شهریور این سال تحصیلی پرداخت کردید آن وقت درباره سال بعد صحبت کنید