۵ میلیون هکتار از مساحت خراسان جنوبی در معرض فرسایش بادی و گرد و غبار است و ریزگردها سالانه ۵۰۵ میلیارد تومان خسارت به بار می آورند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: سالانه بر اثر طوفان ۷۲۹ هزار و ۶۹۲ تن گرد و غبار در استان تولید می‌شود که این ریزگرد‌ها بیشترین خسارت را به بخش‌های کشاورزی و خانوار به ترتیب با ۵۴ و ۳۶ درصد وارد می‌کنند.

او افزود: خراسان جنوبی در کنار خوزستان، کرمانشاه، هرمزگان و ایلام از جمله استان‌هایی است که بیشترین خسارت را از هجوم گرد و غبار می‌بیند.

اکبری تصریح کرد: اگر امروز در مقابل گرد و غبار بی دفاع بمانیم و اعتبارات ویژه‌ای برای مهار و کاهش گرد و غبار تخصیص داده نشود، در یک دهه آینده شرایط اقتصادی و زیستی ۵ استان بحرانی کشور بدتر می‌شود.

کاهش سرمایه گذاری و مهاجرت، نتیجه تشدید گرد و غبار

اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در ادامه به پیامد‌های منفی پدیده گرد و غبار بر اقتصاد و معیشت مردم اشاره کرد و گفت: مهاجرت، کاهش میزان سرمایه گذاری، کاهش محصولات زراعی و باغی، خسارت مالی به دامداران، کشاورزان، لغو پرواز‌ها و بسته شدن مسیر‌ها و خسارت به شبکه حمل ونقل و تاسیسات نیروگاهی از جمله مواردی بوده که پدیده گرد و غبار در آن‌ها دخیل است.


بیشتر بخوانید


او افزود: اعتبارات مقابله با پدیده گرد و غبار ۱۰۰ درصد تخصیص یافته است، اما برای کاهش خسارت‌های اقتصادی و زیست محیطی، نیازمند مشارکت مسئولانه همه مردم و جوامع محلی برای مدیریت مصرف آب، چرای دام و کاشت نهال هستیم.

تاخت و تاز ریزگرد‌ها زیر آسمان شرق

انتهای پیام/ ر ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
این ریز گردها هم شده بلای جان درختان ما کشاورزان....هرساله به ما خسارت میزنه. طوفان شدید درختان رو میشکنه و کسی هم به داد ما نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
این گردو غبارم ول کن ما نیست