مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم گفت: ایران در مقالات پر استناد بین المللی جایگاه ۴ درصدی دارد.

محسن شریفی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بین المللی شدن نشریات خصوصی در حوزه علوم انسانی اظهار کرد: هر نشریه‌ای که از نظر محتوایی دارای انجمن‌های علمی، دانشگاه ها، مراکز علمی و مراکز پژوهشی و مراکز انتشاراتی دولتی و غیر دولتی باشد شرایط متفاوتی را درنمایه‌های بین المللی تجربه می‌کنند.

او افزود: یک موسسه مجازی و خصوصی در حوزه علوم انسانی که دارای مجوز‌های لازم از سازمان‌ها و مراجع ذی صلاح باشد و انتشار نشریه به صورت قانونی جزو وظایف آن قرار بگیرد حتما می‌تواند نشریه خود را در حوزه بین المللی به چاپ رساند.

شریفی درباره وضعیت مقالات ایرانی در حوزه بین المللی گفت: به گزارش پایگاه‌های معتبر اسکوپوس و ISI سالانه حدود ۶۳ الی ۶۴ هزار مقاله ایرانی در نشریات بین المللی تولید می‌شود و تمام این موارد بالای ۲ درصد از کل تولید علم دنیا را شامل می‌شود، یعنی سهم ما در تولید علم دنیا بالای ۲ درصد است که عدد خوبی را نشان می‌دهد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: در دنیا مقالات پراستناد و مقالات یک درصد برتر داریم که معمولا آن‌ها را به عنوان شاخص کیفیت می‌شناسند، سهم ما در این موارد به ۴ درصد می‌رسد از این رو مقایسه این ۴ درصد شاخص کیفی با ۲ درصد گفته شده نشان از جایگاه ویژه ایران در مقالات پر استناد و برتر دارد.

شریفی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مقالات بین المللی ایران کیفیت لازم را دارند، تاکید کرد: با وجود اینکه دارای مقالات ضعیف هم هستیم، اما مقالات پر استناد ایرانی از نظر کیفی وارجاعات، مورد توجه دنیا قرار گرفته اند بنابراین مقالات چاپ شده ما روز به روز ارتقا یافته و تعداد ارجاعات آن‌ها بیشتر می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار